روز مباهله مانند عید سعید غدیر است

مراجع تقلید شعیان گفت: بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت علیهم السلام است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود.

روز مباهله مانند عید سعید غدیر استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز مباهله بر ضرورت بزرگداشت این روز تاکید کرد.

در این پیام آمده است: نصوص صریحه بر ولایت و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در قرآن کریم، بر دو بخش می‌باشد: نصوص جلیّه و نصوص خفیّه.

نصوص جلیّه قرآنیه، مثل آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ» و سائر آیاتی که شماری از آن‌ها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شریف "خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام"، با سند‌های معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانید عامه روایت نموده است؛ و نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جلیه، موقعیتی بسیار محکم دارند، و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام و سائر ائمه طاهرین علیهم السلام را اثبات می‌نمایند، آیات قرآنیه‌ای است که با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» و از این آیات، به وضوح، از نظر اظهر مصادیق، بر حقّ‌بودن امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت علیهم‌السلام به امر خلافت و امامت و هدایت استفاده می‌شود.

در ادامه این پیام تصریح شده است: یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. این آیه، از جمله آیاتی است که بر فضیلت و بلندی رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است.

در این پیام آمده است: شرکت‏‌دادن علی و حسن و حسین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین در مباهله که به تعیین و دستور خداوند متعال بود، دلیل بر آن است که این چهار نور مقدّس و عظیم، که با پیامبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‌‏ترین و گرامی‌‏ترین خلق در نزد خدا، و عزیزترین اشخاص در نزد پیامبر رحمت بودند.

این فضیلت بسیار با عظمتی برای این چهار نور مطهّر است که در چنین واقعه با اهمیت و تاریخی، هم‌دوش و همراه پیامبر شوند، و از میان تمام امّت، از صغیر و کبیر و زن و مرد، فقط آن‌ها را خداوند انتخاب کند.

آری، بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت علیهم السلام است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرائی کنند.

انتهای پیام/ز

روز مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت (ع) است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.