توجه به حرکات اصلاحی برای ورزشکار یک ضرورت است

یک متخصص حرکات اصلاحی و آسیب شناس ورزشی گفت : حرکات اصلاحی یکی از شاخه‌های مهم و اساسی در تربیت بدنی محسوب می‌شود توجه به این امر ضرورت بسیاری دارد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،ندا روح الهی رئیس هیات پینگ پنگ سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه گفت : حرکات اصلاحی مبحث خیلی گسترده و بزرگی دارد، اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه از آن تعریف کنیم باید گفت به کلیه حرکات و فعالیت‌ها و روش‌هایی که برای ضعف‌های جسمانی و عضلانی و ارگانیک، هماهنگی و درمان ضعف ها، ناهنجاری‌های اکتسابی و آسیب‌های ورزشی به کار ببریم ه آن حرکات اصلاحی گفته می‌شود.

او گفت : با توجه به اینکه حرکات اصلاحی یکی از شاخه‌های مهم و اساسی در تربیت بدنی محسوب می‌شود توجه به این امر ضرورت بسیاری دارد.

روح الهی گفت: متاسفانه هنوز هیچ تحقیقات جامع و کاملی در ایران در خصوص ناهنجاری‌ها و آسیب‌های ورزشی از سنین نوجوانی و کودکی که شامل ضعف پا و ستون فقرات و دستگاه گوارش و تنفس و خیلی مسائل داخلی بدن می‌شود از پایه که همان مدارس آموزش و پرورش است که پایه اولیه است هنوز اقدامی صورت گرفته نشده است.

رییس کمیته مسابقات بانوان هیات بدنسازی و پرورش اندام استان کرمانشاه گفت: بیشترین آسیب‌های ورزشی را امروزه در بین ورزشکاران چه در سطح آماتور و چه در سطح حرفه‌ای و حتی المپیکی را شاهد هستیم، اما زمانی می‌توانیم از آسیب‌های ورزشی پیشگیری کنیم که با یک برنامه ریزی عالی ورزش را با یک تمرینات خوب و یک مربی کارآمد آغاز کنیم.

او افزود: مربی کار آمد یعنی کسی که در رشته آسیب‌های ورزشی بتواند حرکات اصلاحی را اجرا کند و به کمک ورزشکار آسیب دیده برسد.

روح الهی با بیان اینکه آسیب ورزشی در هر رشته ورزشی به صورت جدی در کمین ورزشکاران است گفت: به طور مثال ما در استان کرمانشاه به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی ورزشکارانی با توان جسمی بالایی داریم. در رشته‌هایی که از توان جسمی بالایی برخوردار هستند آسیب ورزشی قاعدتا بیشتر است.

این متخصص حرکات اصلاحی افزود: بطور مثال در رشته ورزشی کشتی آسیب دیدگی بسیار است، بطوری که ورزشکار ما دقیقا در چند قدمی یک مدال مهم دچار آسیب می‌شود و این آسیب دیدگی باعث می‌شود که از دور میادین قهرمانی دور بماند. شایع‌ترین آسیب در رشته ورزشی کشتی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم زمان زمین خوردن است که در ناحیه سر و گردن و شانه و زانو بوجود می‌آید، کشیدگی عضلات کشاله ران، عضلات همسترینگ و پشت ساق، همچنین کشیدگی تاندون‌ها در هر مفصلی امکان پذیر است، حتی شاهد پیچ خوردگی مفاصل ورگ به رگ شدن هم هستیم.

این استاد دانشگاه تربیت بدنی گفت: با وجود این همه مشکلات و آسیب‌های ورزشی، پیشگیری هم وجود دارد این نیست که بگوییم فقط آسیب است؛ خیر! حرکات اصلاحی برای جلوگیری از بیشتر شدن و شدید شدن آسیب است که می‌توانیم با حرکات اصلاحی به کمک ورزشکار آسیب دیده برسیم.

روح الهی گفت: توصیه‌ای که دارم به ورزشکاران این است که یک مربی بدنساز در کنار مربی حرفه تخصصی خود داشته باشند که نتیجه‌ای مثبت و مطلوب از لحاظ فیزیکی و جسمانی به ورزشکار می‌دهد، همچنین حضور یک پزشک در کنار تیم در جلوگیری از بیشتر شدن آسیب دیدگی بسیار موثر است .

 

 

انتهای پیام/د

حرکات اصلاحی مبحث خیلی گسترده و بزرگی دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار