مدیر حوزه‌های علمیه گفت: کتاب شرح نهج البلاعه به قیمت زندان رفتن رهبر معظم انقلاب خلق شد و ایشان پس از برگزاری جلسات شرح نهج البلاغه در دوران رژیم پهلوی زندانی شدند

علت زندان رفتن رهبر معظم انقلاب به علت خلق کتاب شرح نهج البلاغه چه بود؟به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ،   آیت‌الله علیرضا اعرافی  دیشب در آیین رونمایی از سه جلد کتاب شرح نهج‌البلاغه اثر رهبر معظّم انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء با اشاره به افکار رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: افکار ایشان الهام بخش است و با انتشار کتاب شرح نهج البلاغه جامعه علمی از بخشی دیگر از افکار مقام معظم رهبری بهره‌مند شد.

او ادامه داد: نهج البلاغه کتاب بزرگ انسان ساز، الهام بخش و حیات آفرین است و شکوه و جذابیت و عمق و ژرفایی و نفوذ نهج البلاغه این کتاب به نمایش گذاشته که فراتر از کلام انسان و مادون کلام خالق است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در طول تاریخ نهج البلاغه مورد توجه علما و حوزه‌ها بود و در نهضت انقلاب اسلامی، نهج البلاغه به عنوان یک کتاب الهام بخش مورد مراجعه برای پایه ریزی یک انقلاب بوده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ویژگی‌های کتاب نهج البلاغه اظهار کرد: این کتاب گردآوری سخنان، نامه‌ها و خطبه‌های امام علی (ع) از سوی سید رضی بود و در طول تاریخ، ارجاع خطبه‌های نهج البلاغه به مصادر حدیثی پیش از عصر تدوین نهج البلاغه رویه بوده و بسیاری از محتوای نهج البلاغه در مصادر اهل سنت نیز موجود است.

او ادامه داد: تعداد خطبه‌های امام علی (ع) فراتر از تعداد خطبه‌های نهج البلاغه است و تا ۴۳۰ خطبه از امیرالمومنین (ع) در مصادر حدیثی موجود است و مستدرکات نهج البلاغه در این راستا تدوین شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در باب ترجمه به زبان‌های مختلف ضعف داریم، به عنوان مثال انجیل به هزار زبان، لهجه و گویش ترجمه شد، اما ترجمه قرآن تنها به ۱۰۰ زبان، لهجه و گویش صورت گرفت که برخی از این ترجمه‌ها هم از اتقان لازم برخوردار نیست، حوزویان در سطح مراجع به ترجمه قرآن به زبان فارسی پرداختند.

آیت‌الله اعرافی ترجمه نهج البلاغه را به ۲۰ زبان دانست و تصریح کرد: قریب ۳۰۰ شرح برای نهج البلاغه در طول هزار سال انجام شده است و آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در عصر حاضر به شرح نهج البلاغه پرداختند.

او ادامه داد: در درختواره جدید حوزه که به تصویب رسیده است، به نهج البلاغه توجه شد، گرچه که پیش از این هم مرکز و رشته در خصوص نهج البلاغه در حوزه وجود داشت، نهج البلاغه مورد توجه مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: توحید ناب و پیچیده‌ترین مبانی توحیدی و مسائل حکومت داری در نهج البلاعه است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به کتاب شرح نهج البلاغه اثر مقام معظم رهبری اظهار کرد: این کتاب از دو ویژگی روانی و جذابیت به همراه داشتن نکات ناب برخوردار بوده و شرح نهج البلاغه توسط رهبر معظم انقلاب با رویکرد الهام گیری و ناظر به حوادث عصر است.

او ادامه داد: رویکرد جامعه شناختی، اجتماعی، تاریخی و تحلیلی بر کتاب شرح نهج البلاغه رهبر معظم انقلاب حاکم است، رویکرد سیاسی و حاکمیت شناختی در نهج البلاغه موج می‌زند و این رویکرد در کتاب شرح نهج البلاغه منعکس شد، مطالعه این کتاب انسان را به عمل کردن تشویق می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: کتاب شرح نهج البلاغه به قیمت زندان رفتن رهبر معظم انقلاب خلق شد و ایشان پس از برگزاری جلسات شرح نهج البلاغه در دوران رژیم پهلوی زندان افتادند، نهج البلاغه می‌تواند موج مقاومت، انقلاب و مبارزه با ظالمان را پیش ببرد.

او تاکید کرد: زمانی که قایق‌های ایرانی، نفتکش انگلیسی را محاصره کردند، دو ناو جنگی انگلیس و آمریکا در واکنش به سمت تنگه هرمز حرکت کردند، رهبر معظم انقلاب فرمودند که نترسید و پیش بروید و هیچ اتفاقی نیفتاد، نهج البلاغه روح حکمت، مقاومت و جهاد در راه خدا را تولید می‌کند.

انتهای پیام/س

خلق کتاب شرح نهج البلاغه به وسیله رهبر معظم انقلاب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار