درمان قطعی ناهنجاری فک به دست متخصصان ایرانی

متخصصان ایرانی راهی برای درمان قطعی ناهنجاری‌های فک در کودکان یافتند.

درمان قطعی ناهنجاری فک به دست متخصصان ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا جمیلیان، متخصص ارتودنسی  و ناهنجاری های فک و صورت درخصوص انحراف فک و اهمیت درمان آن در کودکی اظهار کرد: انحراف فک پایین Mandibular Deviation  یک ناهنجاری اسکلتی است که همانطور که از نام آن پیداست فک پایین به یک سمت انحراف دارد. در این ناهنجاری ناهماهنگی خط وسط دندان ها midline discrepancy به صورت مشهودی قابل مشاهده است، انحراف فک پایین می تواند به صورت مادرزادی و یا اکتسابی باشد.

او ادامه داد: در نوع اکتسابی معمولا فک بر اثر شکستن و جوش خوردن نامناسب در کودکی دچار انحراف به یک سمت می شود و یکی دیگر از علل انحراف فک ضعیف بودن عضلات یک سمت است که در این حالت فک به یک سمت  منحرف می شود. تداخل دندانی در فک بالا و پایین و همچنین عدم درمان به موقع کراس بایت خلفی نیز می توانند منجر به انحراف فک گردند. در برخی از بیماران به علت ناشناخته، مفصل گیجگاهی فکی در یک سمت بیشتر رشد می‌کند و در نتیجه باعث انحراف فک می‌گردد که به آن همی مندیبولار هایپرتروفی Hemimandibular Hypertrophy  می‌گویند.

جمیلیان بیان کرد: چنانچه انحراف فک در سنین کودکی تشخیص داده شود و در همان سنین درمان شود می توان با ارتودنسی  آن را درمان کرد، اما در صورتیکه درمان در سنین بالاتر به خصوص بعد از بلوغ انجام شود نیاز به درمان ارتودنسی همراه با جراحی است.

 این متخصص ارتودنسی و جراح ناهنجاری های فک و صورت با همراهی تیم خود توانستند وسیله‌ای را اختراع کنند تا جایگزین دستگاه‌های حجیم و پردردسری شود که پیش از این برای درمان ناهنجاری‌های فک به کار گرفته می‌شدند.


بیشتر بخوانید: ساخت نانو دماسنج‌هایی که دمای داخل سلول را اندازه می‌گیرد


بهترین سن برای درمان ناهنجاری‌های فک بین ۸ تا ۱۰ سالگی است، زیرا در این سن استخوان فک نرم‌تر است و می‌شود با این روش بدون جراحی استخوان فک را جا به جا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار