جهانگیری در آیین افتتاح ۶۴۳ پروژه تعاونی:

نرخ بیکاری در کشور بالاست/ دولت با ایجاد وزارت میراث فرهنگی موافق نبود

معاون اول رئیس جمهور گفت: برای حل مشکل بیکاری راهی جز توسعه تعاونی‌ها و صنایع کوچک و متوسط وجود ندارد.

نرخ بیکاری در کشور بالاست/ دولت با ایجاد وزارت میراث فرهنگی موافق نبودبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز  در آیین افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور و تقدیر از تعاونی‌های برتر ملی، ضمن تبریک هفته تعاون ابراز امیدواری کرد با حمایت و تلاش جدی مسئولان، بخش تعاون بتواند جایگاه مطلوب و مناسب خود را در اقتصاد کشور پیدا کند.

جهانگیری با اشاره به سیر قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران و جایگاه تعاون در قانون اساسی کشور اظهار کرد: همه کسانی که در انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی نقش داشتند، به منظور جلوگیری از پایمال شدن حقوق طبقات ضعیف جامعه و استقرار عدالت در کشور از دولتی شدن شرکت‌ها و صنایع بزرگ حمایت کردند و این باعث شد که صنایع و شرکت‌های بزرگ در اختیار بخش دولتی باشد و بخش خصوصی نتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: همواره و در طول این سال‌ها بخش خصوصی گلایه داشته است که امکان سرمایه گذاری در طرح‌های بزرگ کشور را ندارد همانطور که سرمایه گذاران خارجی نیز بخاطر وجود ابهام در نحوه و میزان سرمایه گذاری در شرکت‌ها و صنایع بزرگ، از حضور در اقتصاد ایران امتناع کرده اند.

او یکی از گلایه مندی‌های بخش خصوصی را وجود ابهام در اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد و افزود: نمایندگان بخش خصوصی همواره در همایش‌های مختلف اعلام کرده اند که ابهام‌های موجود در اصل ۴۴ قانون اساسی مانع از فعالیت آنهاست و مشخص نیست که تا چه میزان امکان سرمایه گذاری و رشد برای آنها وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گره گشایی مقام معظم رهبری از این ابهام بزرگ خاطرنشان کرد: در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مقام معظم رهبری با تأکید بر این که این سیاست‌ها باید منجر به شکوفایی اقتصاد کشور شود، تأکید کردند که بخش خصوصی و بخش تعاون باید جایگاه ویژه خود را پیدا کرده و دولت به نفع این بخش‌ها صحنه را خالی کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه انتظار این است که ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری تحول بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد کند، تصریح کرد: هیچ کس به هیچ بهانه‌ای نباید در فعالیت بخش خصوصی و تعاونی‌های کشور اخلال ایجاد کرده و چوب لای چرخ فعالیت آنان بگذارد.

او با اشاره به برخی فضاسازی‌ها پس از هر واگذاری افزود: در همه واگذاری‌ها معمولاً حرف و حدیث‌هایی به وجود می‌آید، اما آنچه مهم است این است که واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌ها باید در یک فرایند سالم و قانونمند انجام شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به فرایند واگذاری شرکت‌های دولتی از سال‌های گذشته تا کنون تصریح کرد: پس از ایجاد سازمان خصوصی سازی ذیل وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرایند واگذاری از طریق هیاتی متشکل از چند وزیر صورت می‌گیرد تا واگذاری‌ها به صورت قانونمند و به افراد دارای صلاحیت انجام شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که با این وجود معمولاً پس از هر واگذاری عده‌ای با نیت‌های مختلف علیه واگذاری جوسازی می‌کنند، گفت: اخیراً در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه پیشنهاد دادم که گروهی پنج نفره بر واگذاری‌ها نظارت داشته باشد تا پس از تأیید نهایی این گروه، دیگر هیچ شبهه‌ای برای کسی باقی نماند.

او در ادامه با اشاره به میزان سرمایه گذاری دولت در شرکت‌ها و صنایع بزرگ و بازدهی و سود پایین این شرکت‌ها که معمولاً با کمک‌های دولت سرپا هستند، افزود: اگر مردم و بخش خصوصی عهده دار مدیریت این شرکت‌ها و صنایع بزرگ شوند قطعا منافع و سود بسیار بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران از ثروت و دارایی فراوانی نظیر ذخایر نفت و گاز، منابع طبیعی و صد‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری در شرکت‌های مختلف برخوردار است، خاطرنشان کرد: آمریکا از این دارایی‌ها آگاه است و می‌داند که نمی‌تواند با تحریم ملت ایران را تسلیم کند و در توطئه‌های مختلف برای فروپاشی اقتصادی ایران و تحریک ملت ایران برای اعتراض علیه نظام نیز شکست خورده است.

جهانگیری با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و با اشاره به نقش وی در حمایت از بخش تعاون در قانون اساسی کشور گفت: با فعال شدن بخش تعاون از یک سو مشارکت اجتماعی بیشتر می‌شود و از سوی دیگر عدالت در جامعه گسترش پیدا می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح دولت اصلاحات برای سهام دار شدن مردم در کارخانه‌های بزرگ کشور افزود: پس از دولت اصلاحات، این طرح به نام سهام عدالت مطرح شد و در این دولت طی برنامه ریزی چندساله، لایحه‌ای به مجلس ارائه شد که امیدوارم به تصویب برسد چرا که نتیجه آن این است که بیش از ۴۹ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت می‌توانند در کارخانجات بزرگ کشور به معنای واقعی سهامدار شده و بهره مندی بیشتری خواهند داشت و حتی می‌توانند در تعیین مدیریت این صنایع دخالت داشته باشند.

جهانگیری افزود: زمانی که برخی کارخانه‌های بزرگ کشور در قالب سهام عدالت واگذار شدند، ارزش این کارخانه‌ها ۲۶ هزار میلیارد تومان بود که امروز به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و این دارایی متعلق به بیش از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ارزش سهام افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در ابتدای این طرح حدود یک میلیون تومان بود، گفت: سهام این افراد امروز ۵/۵ برابر شده و به عنوان مثال یک خانواده پنج نفره صاحب دارایی حدود ۲۷ میلیون تومان است که هم می‌تواند آن را بفروشد و هم می‌تواند از سود این سهام بهره‌مند شود که البته به آن‌ها توصیه می‌کنیم این سهام را نزد خود حفظ کنند چرا که طی سال‌های آینده ارزش آن افزایش پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به اهمیت فعالیت تعاونی‌ها در کمک به اشتغالزایی در کشور افزود: امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در تعاونی‌های کشور مشغول به کار هستند که اکثر این تعاونی‌ها با سرمایه‌ای اندک ایجاد شده اند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور که امروز صورت گرفت گفت: سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه‌ها حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و برای ۱۸ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

جهانگیری با یادآوری این که امروز سه میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد و نرخ بیکاری بالاست، تصریح کرد: برای حل مشکل بیکاری راهی جز توسعه تعاونی‌ها و صنایع کوچک و متوسط وجود ندارد. اگر به دنبال کاهش فقر و رفع نابرابری‌ها هستیم این مهم از طریق توسعه تعاونی‌ها و صنایع کوچک و متوسط شدنی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی برای ایجاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اگرچه دولت ابتدا با تبدیل این سازمان به وزارتخانه موافق نبود، اما حتما با خیر و برکت برای کشور همراه خواهد بود و با توسعه فعالیت‌های بخش گردشگری و صنایع دستی شاهد شتغالزایی هرچه بیشتر در کشور باشیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به معرفی محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رییس جمهور خاطرنشان کرد: ایشان شخصیتی علمی و فرهنگی است که طی سال‌های اخیر به عنوان دبیر هیات دولت و مسئول کمیسیون‌های دولت نقشی کلیدی در پیشبرد برنامه‌های دولت ایفا کرده است و رییس جمهور نیز بدلیل اهمیت مسائل آموزش و پرورش ایشان را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: اهمیت وزارت آموزش و پرورش ایجاب می‌کرد که شخصی توانمند و آشنا به مسائل این وزارتخانه به عنوان وزیر انتخاب شود و امیدواریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه آغاز سال تحصیلی از انتخاب آقای حاجی میرزایی حمایت کنند تا ایشان با قدرت بتواند مسائل آموزش و پرورش را حل و فصل کند.

در این مراسم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از تعداد تعاونی‌های فعال در کشور ارائه کرد و گفت: افزایش بهره وری و توانمندسازی جوانان یکی از اهداف ایجاد تعاونی است که در دستور کار اصلی این وزارتخانه قرار دارد.

همچنین با حضور معاون اول رئیس جمهور از تعاونی‌های برتر ملی قدردانی شد و آقای جهانگیری از طریق ارتباط زنده تلویزیونی با استان‌های فارس، اصفهان و مازندران، فرمان افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور را صادر کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
خدایا‌به‌فریادمان‌برس
آخرین اخبار