در نشست خبری «غریبه شام» مطرح شد؛

تشریح جزئیات همایش بین المللی تئاتر اربعین/ «غریبه شام» واقعه کربلا را با حوادث امروزی تطبیق می دهد

کوروش زارعی گفت: نمایش «غریبه شام» یک حرف منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌زند و امیدوارم تماشاگران از کار لذت ببرند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز نشست خبری و رونمایی از پوستر نمایش عاشورایی «غریبه شام» با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری و کارگردان، انوش معظمی بازیگر و کاظم نظری بازیگر در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در این نشست گفت: چند روز پیش شهرام کرمی از من خواست که نمایشی برای محرم تولید کنیم و ایشان سفارش دادند و شروع به تولید نمایش «غریبه شام» کردیم. درست است که شهرام کرمی نمایشی آیینی از ما خواست، اما پرداختن به موضوع عاشورا بدون پرداختن به مسائل امروزی کم لطفی خواهد بود و در این نمایش، قصه امروزی داستان را روایت می‌کنیم.

وی افزود:قصه با خانواده مدافع حرم شروع می‌شود که پدر خانواده به جنگ می‌رود و یک سال است که به دیدن خانواده نیامده است، هتلی در سوریه توسط بشار اسد ساخته شده بود و ایرانی‌ها آن جا را برای مدافعان حرمی که نمی‌توانند به خانواده سر بزنند، اختصاص می دهند.

زارعی با بیان اینکه این خانواده نگران رزمنده خود می‌شود، گفت: دختر خانواده که بیمار است به زیارت خانم رقیه می‌روند و خانمی را در مرقد می‌بینند که در حرم خانم رقیه با آن دختر به صحبت می‌نشیند و همین سبب می‌شود تا وقایع عاشورا را در نمایش ببینیم. در نهایت داستان متوجه می‌شویم که پدر شهید شده و دختر می‌فهمد که پدرش هم مانند سید الشهدا سر از بدنش جدا شده و...

وی با بیان اینکه در این نمایش تصمیم گرفتیم پدر به رویای دختر بیاید و به دختر خود آرامش دهد، گفت:ما خواستیم این نمایش حرف امروزی هم بزند و به سوال مردم ما درباره جنگ و سوریه هم پاسخ بدهیم و بگوییم چرا در سوریه می‌جنگیم و مقاومت می‌کنیم.

کوروش زارعی با اشاره به اینکه ما به سوالات مردم در این نمایش پاسخ می دهیم، گفت:  در درگیری های سال ۸۸ نمی توانستیم در خیابان های شهر راه برویم. ما نا امنی را در آن ایام حس کردیم و حالا در مرز های کشور با دشمنان کشور می جنگیم، ما در این نمایش سعی کردیم فقط واقعه کربلا را روایت نکنیم و به مسائل روز که دشمنان می خواهند عقاید جوانان ما را کم کنند نیز بپردازیم. دشمن با جنگ و تحریم نتوانست مملکت ما را نابود کند و حالا می خواهند با نابودی و گرفتن عقاید، نسل جوان کشور را نابود کنند. این وظیفه ما است که در عرصه فرهنگی کار کنیم مشکل فرهنگی ما خیلی بیشتر از مسائل اقتصادی است و باید کمک کنیم تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را نابود نکنند. من از مسئولان می خواهم به مشکلات فرهنگی و هنری ما توجه بیشتری کنند.

وی ادامه داد: ان شاء الله خدا و امام حسین (ع) به ما کمک می‌کنند تا از سختی‌ها عبور کنیم. نمایش «غریبه شام» یک حرف منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌زند و امیدوارم تماشاگرانی که برای تماشا آمده از کار لذت ببرند. این نمایش می‌خواهد وقایع سال ۶۱ هجری را در سال ۲۰۱۹ تطبیق بدهد.

زارعی درباره بازیگران گفت: ۳۵ بازیگر در تئاتر ایفای نقش دارند و حدود ۷۵ دقیقه است. این نمایش نوعی نمایش زنانه است و از دختران و خانم ها بسیار استفاده شده است. خانم ها ایفاگر نقش های اصلی هستند. همیشه کلیشه و شعار بد نیست و در کشورهای مختلف از این موضوع استفاده می کنند، اگر درست شعار اجرا شود اصلا بد نیست اما ما در تعزیه سنبل و نمادی داریم و نمی توانیم از آن فاصله بگیریم زیرا در هنر آیینی موسیقی ما هست و نمی توان چشم پوشی کرد.

وی ادامه داد : ما نمایش «فرات تشنه» را کار کردیم و گفتیم این بازیگر شبیه خوان حضرت عباس(ع) است. درصد کمی از تفکرات آن حضرت را نشان می دهیم و به ما گفتند این نمایش تردید حضرت عباس(ع) را نشان داد. گروه تئاتر آیینی از پایه گذاران شیوه ها و اجراهای تئاتر آیینی است و هنوز هم هستیم.

زارعی با بیان اینکه ما در نمایش «غریبه شام» سعی کردیم از کلیشه دور شویم ولی نمی توانیم سنبل های اصلی را حذف کنیم، بیان کرد: ما در نمایش های آیینی روال و ساختاری داریم، زمانی که سال گذشته در سوریه نمایش حلب را روی صحنه بردم از ساختارهای آیینی خودمان استفاده کردم.

آغاز اجرا‌های همایش بین المللی تئاتر اربعین  از ۱۸ مهرماه

 زارعی درباره همایش بین المللی تئاتر اربعین گفت : از سال ۹۵ که مسئول مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شدم، دغدغه اصلی من این بود که در کنار پیاده روی اربعین کار فرهنگی و آیینی انجام بدهیم. در سال ۹۵ با بازیگران به پیاده روی اربعین رفتیم و در موکب های ایرانی و عراقی به اجرا پرداختیم و مورد تشویق زائران قرار گرفتیم.

وی افزود:سال گذشته آن را توزیع و از نقالی و پرده خوانی و... استفاده کردیم، ما در این پیاده روی ها حتی ۲۰۰۰ تماشاگر داشتیم، ما هدفی داریم و می خواهیم کشورهای دیگر را را دخیل کنیم، ما نمایش ها را با زبان فارسی و عربی اجرا کردیم. سال گذشته ما زبان ترکی و انگلیسی را اضافه و امسال زبان اردو هم اضافه می کنیم. از کشورهای عربی هم درخواست اجرا داشتیم و داریم و قرار است این همکاری بیشتر شود. ما خاطرات زائران را نیز دریافت و تبدیل به نمایش می کنیم. این کار یک نذر فرهنگی است و کمک هزینه و دستمزدی به کسی نمی دهیم و فقط ایاب و ذهاب برعهده مرکز هنرهای نمایشی است.

زارعی با بیان اینکه این همایش با مشارکت کمیته ستاد فرهنگی اربعین برگزار می‌شود، گفت: تا دوم مهر ماه آثار ارسال می شود و از ۱۸ مهر و در داخل مرزهای خودمان اجراها را آغاز می کنیم. این همایش تا 24 مهر ماه ادامه خواهد داشت. در روز اربعین و در کربلا کار به اتمام می رسد؛ نباید زمان کارها بیشتر از 25 دقیقه باشد و سعی می کنیم تعداد آثار با زبان عربی بیشتر باشد.

وی افزود: امیدوارم این مشارکت ها به حدی برسد که از میزبانی از کشورهای دیگر هم بیشتر شود.امیدوارم در این تمدن اسلامی که دیدگاه مقام معظم رهبری است پیشرفت کنیم و باید در جبهه فرهنگ و هنر پیشرفت و با کشورهای مسلمان در یک جبهه قرار بگیریم تا قدمی کوچک برای ظهور امام زمان عج برداریم. با توجه به اینکه ما می خواهیم مرکز زدایی کنیم امسال دبیر هنری همایش اربعین بر عهده سید شهاب الدین طباطبایی و آرش ساربان دبیر اجرایی از مرکز خوزستان است. ستاد همایش هم در خوزستان متمرکز است و مرکز هنرهای نمایشی حوزه فقط بخش نظارت را دارد.

زارعی درباره ستاد اجرایی همایش گفت: از ده روز قبل کارها و رایزنی ها با کشورهای عربی آغاز شده و سعی داریم با زبان های کشورهای مختلف به اجرا برویم، سال گذشته دو اجرا به زبان انگلیسی داشتیم که قطعا نسبت به زائران عرب زبان کمتر بوده است.

گروه حرفه ای در نمایش «غریبه شام» حضور دارند

انوش معظمی بازیگر و نویسنده نمایش «غریبه شام» گفت : در این دو دهه اخیر خیلی کم پیش آمده که کار فاطمی یا عاشورایی نداشته باشم ولی امسال مشکلی درباره نمایشنامه های کودکی که نوشتم پیش آمد و همین مرا ناراحت کرد تا اینکه کوروش زارعی پیشنهاد کار در این نمایش را به من دادند و من پذیرفتم. گروه نسبتا حرفه ای در این نمایش حضور دارند و حسین فدایی نمایشنامه را نوشته بودند. اگر چیزی مدنظر کارگردان بود به کار وارد می کردیم. من در این نمایش دو نقش دارم، ابتدا شبیه پوش حضرت ابوالفضل العباس هستم و بعد در قسمت بعدی نقش شمر را بازی می کنم.

کاظم نظری بازیگر نمایش گفت : نزدیک به سی سال است که با گروه تئاتر آیین همکاری و در نقش خولی ایفای نقش می کنم. اگر ژاپن کشوری توسعه یافته است به این دلیل است که اول فرهنگ را توسعه می دهند و سپس به مسائل اقتصادی می پردازند. ما در حوزه سینما و تئاتر مشکلات زیادی داریم و امیدواریم مسئولان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

وی گفت : در تئاتر سنتی از ابزار و فرم مداحی استفاده می شود که اگر درست استفاده شود قطعا تاثیر خوبی خواهد داشت و به زیبایی شناسی کمک خواهد کرد و در نمایش «غریبه شام» به درستی از مداحی استفاده شده است.

در ادامه مراسم از پوستر نمایش رونمایی شد.

نمایش «غریبه شام» حرف فرا منطقه‌ای دارد/ تطبیق اتفاقات سال ۶۱ با وقایع امروزی

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار