سردار مومنی مطرح کرد؛

تصویب استفاده از پهپاد در پوشش کویری مبارزه با مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اختصاص چند فروند پهپاد برای پوشش کویر در حوزه مبارزه با مواد مخدر مصوب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،سردار مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: اصفهان از آن جهت که هم مقصد مواد مخدر و هم محل عبور و مرور قاچاقچیان است و از طرفی آخرین ایستگاه امنیتی پیش از استان تهران است، اهمیت بسیار بالایی دارد و باید مراقبت‌های خاصی از این استان صورت گیرد.

او ادامه داد: طبق آخرین آمار سازمان ملل حدود ۲۸۰ میلیون معتاد و مصرف کننده مواد مخدر داریم. همچنین این آمار‌های استخراج شده توسط این سازمان نشان می‌دهد که اعتیاد در دنیا افزایش پیدا کرده و انتقادات شدیدی هم از کشور‌هایی شده است که برخی مواد مخدر را آزاد کرده اند.

سردار مومنی یاد آور شد: برای مثال گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد حتی در آمریکا هم زنان در پنج سال گذشته سه برابر بیشتر از قبل دچار اعتیاد شده اند و نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت آمریکا مبتلا به اعتیاد هستند و سالانه هزار نفر در این کشور در اثر سوء مصرف مواد مخدر از بین می‌روند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: صحبت‌هایی باید انجام شود تا مدیران و مردم بدانند که با چه آسیبی روبرو هستیم و راه‌های مقابله با گسترش مصرف مواد مخدر را پیدا کنیم. در کشور حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستقیم مواد مخدر داریم که ۵ درصد جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهند.

او درباره نگرانی‌های مسئولین نظام در رابطه با مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: در جلسات با رئیس جمهور باید و همچنین رهبر معظم انقلاب، موضوعات اجتماعی به شدت پیگیری می‌شوند که در صدر این موضوعات نیز مسئله مواد مخدر است.

سردار مومنی راجع به روش مقابله با مسائل مربوط به حوزه مواد مخدر گفت: در نهایت برای مقابله با این مسائل باید به سراغ بازدارندگی و پیشگیری برویم تا نگذاریم که مردم دچار مشکل شوند. چرا که مردم از ما انتظار دارند تا از در دسترس بودن مواد مخدر جلوگیری کنیم تا نتیجتاً مصرف هم کاهش پیدا کند. البته این انتظار درست و به حق است و ما هم باید تلاش کنیم تا این اتفاق میسر شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:، اما این مسئله به تنهایی کافی نیست و باید به مسائل دیگری نیز بیاندیشیم. اینکه ما مواد مخدر موجود را جمع کنیم تا کسی نتواند استعمال کند یک بحث است. از طرف دیگر باید به فکر درمان و شرایط پس از درمان افراد هم باشیم و در واقع مقابله با مسئله اعتیاد نیاز به نگاه دو وجهی است.

او توضیحی هم در رابطه با معتادان متجاهر داد: معتادان متجاهر و متکدیان در اولویت‌های اول ما هستند و شخص رئیس جمهور هم این موضوع را پیگیری می‌کنند. باید طرحی به نام طرح یاریگران در این زمینه انجام شود تا با انجام شدن کلیات این طرح، از طریق پیشگیری‌های مربوطه تعداد افراد این چنینی را کم کنیم.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: استقرار یک ایستگاه ایست و بازرسی در بویین میاندشت بعد از شهر داران تصویب شده که با کمک مشترک استان و ستاد مواد مخدر راه اندازی خواهد شد، همچنین در ایستگاه جندق هم بازسازی و تقویت از لحاظ امکانات و شرایط ساختمانی انجام می‌گیرد.

او افزود: امسال در حوزه ملی چند فروند پهپاد را برای پوشش کویر اختصاص دادیم چرا که یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه مبارزه با مواد مخدر پوشش کویری است، در سال جاری مصوب شد تا با چند فروند پهپاد فعالیت شروع شده و تا سال آینده تعداد این تجهیزات افزایش یابد.

سردار مومنی با بیان اینکه در کشور ۴ اردوگاه کار درمان و مهارت آموزی ویژه معتادان افتتاح می‌شود، گفت: یکی از آن‌ها در استان اصفهان است.

او پیرامون اعتبار اختصاص داده شده برای اقدامات در نظر گرفته شده، تصریح کرد: اعتبارات مشترک بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و استانی است که در بخش ستاد ۲ میلیارد تومان برای طرح‌های مذکور به استان اصفهان داده شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آمار کشفیات کشوری در حوزه مواد مخدر در ۵ ماه امسال حدود ۴۰۰ تن بوده که ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

او با اشاره به اقدامات عملیاتی انجام شده، اظهار داشت: تعداد درگیری‌ها، کشفیات و توقیف خودرو و اموال بیشتر شده، ولی خوشبختانه تعداد شهدای نیروی انتظامی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سردار مومنی ادامه داد: بخش عمده ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا است که جمهوری اسلامی ایران هم در مبارزه با توزیع داخل و هم در ترانزیت به وظیفه خود عمل می‌کند.

او خاطرنشان کرد: بعضی از اقدامات را هر سال تا نیمه راه پیش می‌رویم، ولی بعد رها می‌کنیم و در نتیجه بسیاری از منابع به هدر می‌رود، به عنوان مثال در بحث نگهداری و درمان معتادان متجاهر هرگز در شرایط خاص ۶ ماه کفایت نمی‌کند و قانون نیاز به اصلاح دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: معتادان متجاهر یعنی معتادانی که همه مراحل درمان را چندین بار طی کردند، ولی درمان نشدند، آن‌ها در اردوگاه‌ها سم‌زدایی می‌شوند و سپس رها می‌شوند، در حالی که باید شغلی یاد بگیرند، تولیداتی در آن اردوگاه‌ها داشته باشند و در همان جا به فروش برسانند به عبارتی بازار پیدا کنند تا با برگشت به جامعه شغل داشته باشند، بنابراین ۶ ماه حضور در کمپ کفایت نمی‌کند و چیزی جز هدر دادن منابع در بر نخواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: قانون در برخورد با موضوع خرده‌فروشان مواد مخدر نیز باید اصلاح شود و فکر کنم تا پایان سال این موضوع عملی شود.

 
انتهای پیام/ی



آمار‌های اعتیاد از زبان مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.