هم زیارت، هم سیاحت ۱۰؛

سفر به مشهد در محرم چه مزه‌ای است؟/ دستور تهیه پرطرفدارترین نذری مشهد

اگر مشهدی باشی، حتما مشهورترین نذری این شهر در محرم را دوست خواهی داشت، نذری که طرفداران زیادی دارد و به هر مسافر و زائر این شهر، خوردن این آش خوشمزه یا به قول ما مشهدی‌ها شله، توصیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محرم که از راه می‌رسد و به روز‌های عزاداری عاشورا و تاسوعا نزدیک می‌شویم، در کنار مراسم عزاداری مختلف دیگ‌های شله نذری برپا می‌شود تا در پایان از عزاداران با این غذای خوشمزه پذیرایی شود، شاید شما هم دوست داشته باشید طرز تهیه این نذری پرطرفدار را بدانید تا در سایر روز‌های سال بتوانید این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کنید.
 

سفر به مشهد در محرم چه مزه‌ای است؟/ دستور تهیه پرطرفدارترین نذری مشهد

 

طرز تهیه شله برای ۱۰ نفر


از آنجایی که بعضی از افراد به دلیل کالری بالای شله از خودن آن اجتناب می‌کنند، برای راحتی خیال این گروه کالری مواد شله را نیز در طرز تهیه آن قید می‌کنم.
 
 
مواد لازم مقدار مورد نیاز  میزان کالری
گوشت گوسفند 500 گرم ۸۸۰ کیلو کالری
نخود و لوبیا یک لیوان ۱۶۰ کیلو کالری
پیاز خرد شده یک لیوان ۲۵ کیلو کالری
 گندم یک لیوان ۸۰ کیلو کالری
لوبیا چیتی نصف لیوان ۸۰ کیلو کالری
برنج  نصف لیوان ۸۰ کیلو کالری
ماش نصف لیوان
۸۰ کیلو کالری
عدس نصف لیوان
۸۰ کیلو کالری

 

طرز تهیه:


از شب قبل تمام حبوبات را جداجدا بشویید و خیس کنید. گوشت، پیاز، نخود و لوبیا را با ۱۰ لیوان آب به مدت ۴ ساعت روی حرارت قرار دهید. سپس گوشت پخته را از قابلمه خارج و ریش ریش کنید. بعد، گندم و لوبیاچیتی را به قابلمه بیفزایید تا به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم پخته شوند. بعد برنج، ماش و عدس را به همراه ادویه‌ها و البته گوشت ریش‌ریش‌شده در این مخلوط بریزید. این آش را مرتب باید هم بزنید تا ته نگیرد و حبوباتش کاملا له شوند. در نهایت، آش‌تان را با گوشت‌کوب برقی له کنید تا محتویاتش به شکل پوره در‌آید و کشدار شود. سپس آن را همراه خورش قیمه سرو کنید.

 

نکته خـانه‌داری


این غذا حتما باید با گوشت گوسفند تهیه شود و زمان پختش ۶ تا ۷ ساعت خواهد بود. البته معمولا شله در حجم زیاد تهیه می‌شود و برای هم زدن آن از پارویی به نام چمبه استفاده می‌کنند.
 

سفر به مشهد در محرم چه مزه‌ای است؟/ دستور تهیه پرطرفدارترین نذری مشهد


همراه این غذا


این غذا با خورش قیمه سرو می‌شود؛ به این ترتیب که خورش قیمه معمولی را با زعفران و گلاب تهیه می‌کنند و بعد از طبخ شله، روی ظرف کشیده‌شده، چند قاشق از این خورش می‌ریزند. هر چه خورش قیمه روی آن بیشتر باشد، شله خوشمزه‌تر خواهد بود. به علاوه، مشهدی‌ها این غذا را با نان سنگک و سبزی خوردن میل می‌کنند و پیشنهاد ما نیز به شما همین مواد غذایی است.

 

میزان کالری:

 
این آش در مجموع ۱۵۴۵ کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که به ۱۰ قسمت تقسیم شود، به هر نفر ۱۵۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته اضافه کردن خورش قیمه روی آن حداقل ۱۰۰ کیلوکالری دیگر به این غذا خواهد افزود؛ بنابراین میزان کالری این غذا در مجموع به ۲۵۰ کیلو کالری خواهد رسید که برای یک وعده غذایی این میزان کالری دریافتی مناسب است. پس با خیال راحت می‌توانید این شله خوشمزه را با این دستور پخت تهیه کنید.
 
انتهای پیام//م.م

گزارشگر: مریم مزروعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار