گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مدارس سیل‌زده لرستان؛

غبار مهر بر مناطق سیل‌زده «پلدختر»/ مدارس لرستان در تکاپوی شروع سال تحصیلی جدید

مردم مناطق سیل زده لرستان همچنان در غبار و اوضاع نه چندان به سامان بعد از حادثه زندگی می‌کنند و مدارس به شدت در تکاپوی آغاز سال تحصیلی هستند تا بخشی از این اوضاع را سر وسامان دهند.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از یک‌ماه تا مهر باقی مانده است و اوضاع و احوال برخی مدارس کشور رو به راه نیست، مدارس همان مناطقی که از فروردین دچار بحران حوادث طبیعی و سیل شدند، مناطقی که ۴۰۰-۵۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر از پایتخت منتظر ناجی برای سر و سامان گرفتن زندگی‌شان هستند و دانش‌آموزانی که بعد از ۳-۴ ماه تعطیلی، شوق مدرسه رفتن دارند و در میان زندگی غبار گرفته‌شان، امید دارند که فراموش نشوند و کسی به دادشان برسد.

این شرایط باعث شد تا بعد از بازدید مناطق زلزله زده و روند مدرسه سازی در آن مناطق از سر پل ذهاب راهی پلدختر شدیم، همان شهری که از فروردین ۹۸ اسمش با وجود سیل گسترده سر زبان‌ها افتاد و از همان قاب تلویزیون که شرایط مردمانش را می‌دیدی تاب نگاه کردن نبود چه برسد به آنکه در آن منطقه باشی و بخواهی زندگی کنی.

غبار مهر بر مناطق سیل‌زده «پلدختر»/ مدارس لرستان در تکاپوی شروع سال تحصیلی جدید


بیشتر بخوانید: اینجا ثلاث؛ ناگفته‌هایی از دانش‌آموزان کرمانشاهی در چند قدمی «مهر» + فیلم


برایم جالب بود تا بدانم آنقدر که از کمک به مناطق سیل‌زده می‌گویند حالا بعد از حدود ۶ ماه شرایط چطور شده است، مدارسی که برای ساخت و سازش گلریزانی به همت خیرین برپا شد و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی برای کمک به ساخت و ساز مدارس جمع شد برای حال و روز دانش آموزان و مدارس اثری داشته است یا خیر.

شب؛ کارگران همچنان مشغول کارند!

حوالی عصر از سر پل ذهاب به سمت پلدختر حرکت کردیم ۲-۳ ساعتی تا مقصد فاصله داشتیم حدود ساعت ۱۰ شب بعد از گذر از جاده‌های کوهستانی و پر پیچ و خم به پلدختر رسیدیم.

آن موقع شب تصور می‌کردیم تا رسیدن به محل اقامت در شهر، همه جا بسته باشد، اما در مسیر رفتن به خانه‌ای که قرار بود شب را آنجا بمانیم، در یکی از پروژه‌های۱۲ کلاسه کارگران مشغول کار بودند.

صبح روز بعد برای بازدید از پروژه‌ها راهی شدیم آن هم در هوای گرم و طاقت‌فرسای پلدختر، شهری که که گویی یک لایه خاک روی آن را پوشانده بود، به همان مدرسه‌ای رفتیم که گویی ساخت و ساز شبانه روزی در آنجا ادامه داشت، مسئول پروژه درباره مدرسه می‌گفت: پروژه قرار بود از اسفند آغاز شود و تا سال آینده به اتمام می‌رسید که با مشکل سیل مواجه شدیم و حالا با توجه به محدودیت فضای آموزشی به دلیل تخریب برخی مدارس کار  را سرعت دادیم تا اوایل مهر آماده بهره‌برداری شود.

غبار مهر بر مناطق سیل‌زده «پلدختر»/ مدارس لرستان در تکاپوی شروع سال تحصیلی جدید

هنوز آثار سیل در شهر مشهود بود از خانه‌های نیمه تخریب گرفته تا ورزشگاهی که جز یک دیوار و عکس نوشته درباره ورزش چیزی از آن باقی نمانده بود و مغازه‌ای که فقط یک چهار دیواری نیمه نصفه داشت.

در آن آب و هوای گرم طاقت‌فرسا برخی هنوز در چادر‌ها زندگی می‌کردند و اغلب آن‌ها مستاجرانی بودند که خانه‌شان تخریب شده بود، آن‌هایی هم که صاحبخانه بودند بعد از آن سیل ویرانگر به زحمت وسیله زندگی برای گذران روز‌ها جور کرده بودند البته برخی اهالی می‌گفتند که بعضی نهادهای خیّر به آنها چند قلم وسیله زندگی داده بودند.

وضعیت تحویل پروژه‌ها تا مهر چگونه است؟

در همین اوضاع و احوال که مدارس تخریبی در حال ساخت و ساز هستند محمدرضا حیدری مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان درباره فعالیت این سازمان برای سامان دادن به اوضاع مدارس گفت: ۱۴ زمین در مناطق سیل زده کوهدشت و پلدختر به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه و نبود امنیت زمین دچار مشکل هستند و ۴۲۳ فضای آموزشی آسیب دیده‌اند که برای جبران خسارت آن اعتباری بالغ بر ۲۳۳ میلیارد تومان نیاز است همچنین بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در سیل آسیب دیده‌اند.

او با اشاره به اینکه عمدتا زمین‌های تحویلی به نوسازی مدارس دچار مشکل عوارض زمین هستند، گفت: باتوجه به فاصله اندک تا شروع سال تحصیلی همکاری دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبیم البته  تاکنون ۵۹ قرارداد احداثی، ۲۱۵ قرارداد تعمیراتی و ۲ قرارداد خرید زمین داشته ایم.

حیدری درباره وضعیت تحویل پروژه‌ها در سال ۹۸ اظهار کرد: از ۷۸ پروژه موجود امسال ۴۸ پروژه برای تحویل در سال جاری آماده و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرند که در در قالب ۱۴۲ کلاس درس با زیر بنای ۳۳ هزار و ۱۸۷ متر مربع است.

او ادامه داد: پروژه‌های تحویلی مهرماه ۹۸ شامل ۲۱ پروژه آموزشی و ۲ پروژه ورزشی- تربیتی با زیربنای ۱۱ هزار و ۷۲۳ مترمربع در قالب ۷۷ کلاس درس است همچنین تا دهه فجر ۹ پروژه آموزشی، ۵ پروژه ورزشی-تربیتی با زیر بنای ۱۶ هزار و ۹۵۵ مترمربع در قالب ۲۹ کلاس درس احداث خواهند شد علاوه بر آن ۵ پروژه آموزشی با زیر بنای هزار و ۶۶۶ مترمربع در قالب ۱۶ کلاس درس در هفته دولت افتتاح شد و تا پایان امسال هم ۶۶ پروژه آموزشی، ورزشی و تربیتی با زیر بنای ۲ هزار و ۸۴۳ مترمربع در قالب ۲۰ کلاس درس به بهره برداری خواهند رسید.

غبار مهر بر مناطق سیل‌زده «پلدختر»/ مدارس لرستان در تکاپوی شروع سال تحصیلی جدید


بیشتر بخوانید: خبر خوش برای دانش‌آموزان لرستانی/مهر ۹۸ هیچ دانش آموزی بدون مدرسه نخواهد بود + فیلم


اردو‌های جهادی برای برپایی مدارس 

پلدختر پر از خاک و غبار است، بخشی ناشی از گل و لای خشک شده سیل و بخشی هم ناشی از ساخت و سازی است که در شهر جریان دارد، در شهر که تردد می‌کنی کم و بیش بازار ساخت و ساز به ویژه مدرسه داغ است، اقدامی جهادی که از داوطلبان مردمی گرفته تا دانشجومعلمان و مهندسان جهادی عمران که برای تسریع کار راهی پلدختر شدند.

در آن هوای گرم بی وقفه مشغول کارند و هرچند در مواردی از ظاهر مدرسه بر نمی‌آید که تا اول مهر آماده باشند اما تمام تلاش خود را می‌کنند و حتی در مواردی طی مدتی کوتاه پیشرفت قابل توجهی در ساخت و ساز داشتند و امیدوارند با همین منوال کار را تا مهر به اتمام برسانند.

مدرسه دو شیفته شهید زینی‌وند یکی از مدارسی است که در جریان سیل آسیب دید و حالا به همت گروه‌های جهادی آماده‎سازی شده است، تعدادی از دانش‌آموزان به شوق دیدن مدرسه نو راهی شدند و از اینکه مهر می‌خواهند در این مدرسه درس و مدرسه را شروع کنند، خوشحال هستند و با همان شیطنت پسرانه با دیدن مدرسه می‌گویند امسال در نو درس می‌خوانیم و میز و نیمکت‌های راحتی هم داریم.

غبار مهر بر مناطق سیل‌زده «پلدختر»/ مدارس لرستان در تکاپوی شروع سال تحصیلی جدید

اما و اگرهای نوسازی مدارس تا اول مهر

سیل سهمگین امسال آنچنان ضربه‌ای بر استان‌های درگیر کشور داشت که جدا از بار مالی و جانی سنگین آن کمتر کسی تصور می‌کند به این زودی سر و سامان پیدا کند به ویژه اهالی منطقه که نگرانی دوچندان دارند و دانش‌آموزان هم از این قاعده مستثنی نیستند و دلهره بازگشایی مدرسه‌شان دارند هرچند که اقتضای کودکی و نوجوانی بازی و تفریح است اما باز هم درس  مدرسه جایگاهی در زندگی‌شان دارند.

اما واگرهایی از نگرانی دانش‌آموزان مبنی بر بازگشایی مدارس به ویژه در لرستان کم و بیش مطرح شد، به دنبال این موضوع وضعیت ساخت و ساز را از مدیرکل نوسازی مدارس استان پیگیری کردیم و او بر بدون کلاس نماندن دانش آموزان تا مهر تاکید کرد.

بهاروند معاون اجرایی نوسازی مدارس لرستان درباره روند ساخت و ساز مدارس گفت:  با اعتبارات در نظر گرفته شده ساخت و ساز مدارس در استان و به ویژه پلدختر برقرار است تا مهر مدارس تحویل داده شوند در برخی موارد البته به دلیل آنکه مدرسه موقعیت مناسبی نداشته است یا روستا به دلیل سیل از بین رفته است، بنابراین ساخت و ساز مدرسه در چنین مناطقی نداریم و مدرسه را به محلی دیگر منتقل کنیم، مانند مدرسه‌ای که در روستای بابازید بر اثر سیل آسیب دید و به دلیل آنکه شدت خرابی روستا را کاملا از بین برد، مدرسه باقی‌مانده را بازسازی نمی‌کنیم و آن را به محلی دیگر که امنیت کافی از نظر عوارض زمین داشته باشد، منتقل می‌کنیم.

حالا مسئولان نوسازی مدارس به همت خیرین مدرسه‌ساز حقوقی و حقیقی قول دادند تا مهر سال آینده تمام مدارس سیل‌زده بازسازی شود و در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیردو امسال هم دانش‌آموزان بدون مدرسه به استقبال مهر نروند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار