برگزاری نهمین شب شعر عاشورایی عشایر

نهمین شب شعر عاشورایی عشایر در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر گفت: این رویداد ادبی در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ با ارزش عشایر همچنین نمایش چهره واقعی عشایر که از آن غفلت شده و کاری صورت نگرفته بود برگزار خواهد شد.

امین الله قربانی کشکولی با بیان اینکه پیشتر عشایر را با نماد‌های موسیقی و آواز و لباس معرفی می‌کردند، افزود: ما بررسی کردیم که از زاویه جدیدی به معرفی این قشر از جامعه بپردازیم، لذا با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی عشایر که بخش قابل توجهی از کشور را تشکیل می‌دهند تصمیم گرفتیم که از بعد خاصی به معرفی ابعاد مذهبی از نگاه عاشورایی و کربلایی عشایر بپردازیم.

او با بیان اینکه سال ۱۳۹۰ برگزاری شب شعر‌های عشایر در زمینه عاشورا شروع شد، عنوان کرد: تاکنون ۸ دوره آن برگزار شده است و با توجه به استقبالی که از این موضوع شد و ظرفیت‌هایی که در این راستا وجود دارد قرار شد این شب شعر به صورت ملی در تهران برگزار شود، بنابراین ما امسال و در دو شب شعر را برگزار خواهیم کرد.

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر، اعلام کرد: چهارشنبه ۲۷ شهریور بعد از نماز مغرب و عشا در اداره کل آموزش و پرورش عشایر استان فارس این مراسم برگزار خواهد شد که تاکنون ۴۰ اثر به این شب شعر ارسال شده است و پس از انتخاب ۱۲ عنوان شعر برای خوانش در این مراسم انتخاب می‌شود.

قربانی کشکولی گفت: شب شعر به صورت سوگواره شعر عشایر در تهران برگزار می‌شود که در سطح اول استانی و در سطح دوم به صورت ملی است که برگزیدگان معتبر در آن شرکت می‌یابند.

به گفته دبیر شب شعر عاشورایی عشایر، سوگواره ملی عاشورایی عشایر ۴ مهرماه در حوزه هنری تهران برگزار خواهد شد؛ این در حالیست که دبیرخانه دائمی شب شعر عاشورایی عشایر کشور همچنان در شیراز برپاست.

او اظهار کرد: در استان فارس از روزی که این شب شعر راه‌اندازی شد، ۲۰۰ شاعر شناسایی شدند تا در زمینه تولیدات، آثار مبنایی انجام و برای مداحی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

قربانی کشکولی یادآور شد: با توجه به هم افزایی‌هایی که در حوزه‌های مختلف در زمینه شعر خوانی و امور عشایر داریم این موضوع کمک می‌کند که یک مجموعه خوب در زمینه مذهبی و آیینی که عشایر تولید می‌کنند، داشته باشیم.

او درباره علت این که سوگواره عاشورایی عشایر در تهران به شکل ملی برگزار می‌شود، دسترسی به تمامی عشایر را یکی از علل آن دانست و گفت: صحبت‌هایی انجام گرفته تا کسانی که در خارج از کشور هستند به این رویداد به پیوندند، اما در استان فارس این احتمال وجود ندارد و به همین دلیل سوگواره به پایتخت منتقل شد.

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشیار با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کشور عشایر و اقوام هستند و استان فارس همزمان با آن یکی از قطب‌های عشایر به شمار می‌رود، یادآور شد: هیچ حمایتی از این رویداد صورت نگرفت با اینکه استقبال از سوی تهران از این موضوع بسیار بالا بود.

او تصریح کرد: حوزه هنری کشور در زمینه ادبیات و شعر عشایر دفتری را در این زمینه در نظر گرفته و به این بخش اهتمام ورزیده است که می‌تواند به ما در زمینه حفظ و نگهداری آثار عشایر کمک کند.
انتهای پیام/م

برگزاری شب شعر عاشورایی عشایر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.