داروی دیابت عامل محافظ در برابر بیماری قلبی

نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد دارو‌های تنظیم کننده قندخون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ می‌تواند از شخص در برابر بیماری قلبی هم محافظت کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در مطالعه‌ای به بررسی تاثیر داروی دیابت empagliflozin بر ترمیم سلول در عروق خونی و خطرات بیماری قلبی ناشی از آن پرداخته شد. داروی empagliflozin در گروه دارو‌های موسوم به بازدارنده‌های SGLT ۲ قرار می‌گیرد که قندخون را کاهش می‌دهد.

 تحقیق نشان داد سلول‌های پیشرو درحال گردش در خون که در مغز استخوان یافت شده و نقش مهمی در سلامت قلب دارند با این داروی دیابت تنظیم می‌شوند.

برای بیماران مبتلا به دیابت و بیماران در معرض خطر بیماری قلبی، اینگونه دارو‌ها می‌توانند با ترمیم سلول‌های آسیب دیده از قلب محافظت نمایند.

داروی دیابت عامل محافظ در برابر بیماری قلبی

دکتر «سوبود ورما»، جراح قلب و دانشمند در مرکز تحقیقات علوم بیومدیکال کینان تورنتو کانادا، در این باره می‌گوید: «ما با بررسی شمار زیادی از آزمایشات بالینی مشاهده کردیم که بازدارنده‌های SGLT ۲ می‌توانند از بیماران دیابتی در مقابل بیماری قلبی هم محافظت نمایند.»

بیماری قلبی مشکل اصلی افراد مبتلا به دیابت است چراکه اکثرا در ترمیم عروق خونی با مشکل روبرو هستند و از اینرو بسیار در معرض خطر مشکلات قلبی-عروقی قرار دارند.

محققان در این مطالعه مشاهده کردند در افراد مبتلا به دیابت، نه تنها این دارو موجب افزایش سلول‌های پیشرو شد، بلکه التهاب و فشار اکسایشی که می‌تواند در بیماری قلبی عروقی نقش داشته باشد هم کاهش یافت.

به گفته دکتر ورما، «برای بیماران مبتلا به دیابت، این شرایط گام مهمی در جهت کاهش خطر بیماری قلبی است.

منبع : مهر 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار