چرا آمریکا در قضیه حمله به آرامکوی عربستان، ایران را مقصر می‌داند؟

راشاتودی در مطلبی به بیان علت اتهام‌زنی آمریکا به ایران در پی حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، راشاتودی در مطلبی اتهام زنی آمریکا به ایران در پی حمله پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان سعودی را یک شکست دفاعی برای دولت واشنگتن دانست و نوشت: حمله ویرانگر ۱۰ پهپاد یمنی به تاسیسات صنعت نفت عربستان سعودی موجب شد تا مقامات آمریکایی انگشت اتهام را به سوی ایران بگیرند. دلیل این اتهام زنی بسیار ساده است و آن چیزی نیست جز پوشش شکست غیرقابل انکار واشنگتن در حمایت از متحد سعودی خود.

روسیا الیوم نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به اتهام زنی به ایران در پی حملات اخیر به عربستان نیاز دارد؛ زیرا تایید این امر که نیرو‌های انصارالله در کشور یمن چنین حملات جسورانه‌ای را به قلب پادشاهی نفت انجام داده اند برابر با پذیرش بی کفایتی آمریکا و تجهیزات نظامی آن است.

در ادامه این مطلب آمده است: عربستان سعودی در سال‌های اخیر میلیارد‌ها دلار برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و فناوری‌های پیشرفته نظامی آمریکا هزینه کرده است. اگر نیرو‌های انصارالله یمن بتوانند با هواپیما‌های بدون سرنشین جنگی تا ۱۰۰۰ کیلومتر به داخل خاک عربستان پرواز کنند و صنعت نفت این کشور را مختل سازند، چیزی جز شرمساری و خجالت زدگی برای آمریکا و تجهیزات به اصطلاح پیشرفته آن به همراه ندارد.

حمایت آمریکا از عربستان به روابط تاریخی آن‌ها وابسته است. صادرات نفت عربستان --که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است—به دلار برای حفظ بازار جهانی نفت و همچنین قدرت اقتصادی آمریکا بسیار مهم و ضروری است. در عوض، آمریکا نیز در کنار فروش انواع تسلیحات به عربستان که سود مضاعف برایش دارد، موظف است از پادشاهی سعودی حمایت کند.

طبق اعلام موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، عربستان سعودی سومین بودجه نظامی بزرگ جهان، پس از آمریکا و چین را دارد. هزینه‌های نظامی این کشور در سال به حدود ۶۸ میلیارد دلار می‌رسد. بیشتر تسلیحات عربستان سعودی از آمریکا تهیه می‌شود، به ویژه سامانه‌های موشکی پاتریوت که یکی از خرید‌های بزرگ و اخیر عربستان است. به رغم سرمایه بزرگ اقتصادی و تجهیزات پیشرفته نظامی آمریکایی، پادشاهی نفت در حمله هوایی اخیر به آرامکو، صرفا یک تماشاگر بود. گزارش‌های موثقی وجود دارد مبنی بر اینکه خسارات وارده به تاسیسات آرامکو بسیار جدی‌تر از آنچه مقامات سعودی گفته اند، است و تعمیر آن هفته‌ها به طول می‌انجامد.

حملات هوایی نیرو‌های انصارالله یمن طی ۴ سال گذشته به تدریج بهبود یافته است و عربستانی‌ها در بیشتر موارد در رفع این حملات ناکام مانده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سعید فروزان
۲۱:۱۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
اولین کشور در خرید تجهیزات هم که باشد ،باز هم آخرین کشور از نظر شجاعت ، هوش ،ابتکار ،است این کشور شیشه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
چون داره تلاش میکنه در آینده نزدیک صادرات نفت عربستان به صفر نرسه
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
به امید نابودی ظلم وستم درجهان
Germany
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
هر چی پالایشگاه هست نابود شه و اقتصاد دنیا نابود میشه و کمبود نفت میاد
چرا باید عربستان ده میلیون بشکه بفروشه و ما صد هزار بشکه!
مارموز بازی نداریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
بنازم هر که تاسیسات عربستان را بمباران کرد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
درود بر مقاومت یمن
آخرین اخبار