مرگ بختگان جهاد کشاورزی را سر غیرت آورد/ از احیای دریاچه حمایت می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سود اصلی دریاچه بختگان برای جوامع محلی و روستاهایی است که در این حوزه قرار گرفتند، تاکید کرد: از احیای این دریاچه حمایت می کنیم.

نوشداروی جهاد کشاورزی بعد از مرگ بختگان رسیدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دریاچه بختگان سال هاست به خشکی رسیده، در طول این سال ها بارها مقادیری آب به واسطه بارش باران یا رهاسازی آب بالادست وارد بستر تالاب می شد اما به خاطر فراهم نبودن شرایط، خیلی سریع همان مقدار ناچیز آب نیز به خشکی می گراید.

در طول این سالها کمتر ارگانی برای حل معضل این دریاچه عزم جدی داشته است، هرچند که رسانه ها ازجمله خبرگزاری مهر بارها در گزارش ها و میزگردهای متعددی عواقب خشکی تالاب های استان به ویژه بختگان را هشدار داده بود که ممکن است دست آخر دامن کشاورزی فارس را بگیرد.


بیشتر بخوانید: پیگیری رها سازی حقابه بختگان


حالا بعد از اینکه اغلب کارشناسان نیز امیدشان را برای احیای تالاب از دست داده اند ،حالا که معضل خشکی بختگان وارد آسیب زایی به حوزه کشاورزی فارس شده اکنون متولیان کشاورزی استان وارد نشست شده اند تا مشکلات بختگان را بررسی کنند.

این در حالیست که کشاورزی در بالادست دریاچه و خشکسالی های پیاپی از عوامل مهم خشکی بختگان محسوب می شوند.

نشست شورای کشاورزی با حضور محمد علی طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی، اصغر مسعودی نماینده مردم شهرستان‌های نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران نی ریز و استهبان در محل فرمانداری نی‌ریز برگزار شد.

رئیس این سازمان در نشست مذکور، گفت: دریاچه بختگان به عنوان حیات استان فارس، جلوگیری از پیشرفت کویر به داخل استان را برعهده دارد.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به اینکه بر اثر خشکسالی ها حقابه زیست محیطی دریاچه بختگان تاحدودی نادیده گرفته شده، افزود: از سال گذشته حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در شورای حفاظت برای حقابه زیست محیطی این دریاچه لحاظ شده است.

او تصریح کرد: در اولین بارندگی یا در اولین رهاسازی آب برای کشاورزان، همزمان با شارژ رودخانه ها ، باید آب به دریاچه برسد و مورد بهره برداری در بالادست قرار گیرد.

قاسمی گفت: امیدواریم سازمان محیط زیست با استفاده از ردیف اعتبار مطالعه دریاچه بختگان احیاء تالاب بختگان و طشک را به جدیت دنبال کند.

به گفته او، خشکی دریاچه و ایجاد ریزگردها علاوه بر تاثیر منفی بر جوامع انسانی باعث سوختگی در برگها، کاهش رطوبت در باغ های استهبان و نی ریز و افزایش نیاز آبی باغ های این دو شهرستان می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سود اصلی دریاچه بختگان برای جوامع محلی و روستاهایی است که در این حوزه قرار گرفتند، تاکید کرد: از احیای این دریاچه حمایت می کنیم.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به محدودیت قانونی پیش آمده در ارتباط با واگذاری اراضی شیب دار، گفت: در نشست اخیر با مسئولین دادگستری و دادستانی استان، نگاه موافق این افراد گرفته شد و برای تائید نهایی باید در همان شورای پیشگیری مجدد مطرح شود.

قاسمی با اشاره به شرایط اقلیمی و تجربه بهره برداران منطقه در کشت آنغوزه، تصریح کرد: در مناطقی که مستعد ایجاد باغ‌های دیم یا مستعد کشت گیاهان دارویی مثل آنغوزه باشد، اراضی واگذار می شود.

او حفظ ذخائر ژنتیکی و جنگل ها را ضروری دانست و افزود: واگذاری اراضی زیرنظر کارشناسان و محققین مرکز تحقیقات در مناطقی که پوشش نامناسب، عمق خاک و بارندگی مناسب داشته باشد، صورت می گیرد.
انتهای پیام/م

نشست مشترک برای حل معضل دریاچه بختگان برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار