روسیه: آمریکا قصد خروج از پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای را دارد

وزیر خارجه روسیه در یادداشتی نوشت آمریکا در ادامه روند خروج از معاهده‌های بین‌المللی قصد دارد از پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای هم خارج شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد آمریکا می‌خواهد بطور نهایی از پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای، پیمانی که کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو منع می‌کند، خارج شود.

او در یادداشتی در مجله «روسیه در سیاست جهانی» ضمن بیان این مطلب نوشت نشانه‌های آغاز کمپین رسانه‌ای در آمریکا برای مهیا کردن شرایط برای این کار را مشلاهده می‌کند.

وزیر خارجه روسیه در این مقاله تحت عنوان «دنیا برسر دو راهی و سیستم روابط بین‌الملل آینده» همچنین اعلام کرد واشنگتن اجرای طرح‌های استقرار سلاح در فضای کیهانی را آغاز کرده و پیشنهاد‌ها درباره متوقف کردن چنین فعالیتی را رد می‌کند.

لاوروف افزود خروج آمریکا از پیمان موشک‌های ضدبالستیک و سپس پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، خطر نابودی کل نظام قرارداد‌ها در زمینه کنترل تسلیحات موشکی و هسته‌ای را به وجود می‌آورد.

او اضافه کرد وضع درباره پیمان استارت نو درباره کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی هم معلوم نیست.

پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ بین امریکا و روسیه امضا شده و در ۵ فوریه سال ۲۰۱۱ اعتبار یافت. طبق این پیمان تعداد موشک‌های بالستیکی قاره پیمای هرکدام از دو طرف در زیردریایی‌ها و بمب افکن‌های سنگین نباید از ۷۰۰ فروند بیشتر باشد. حداکثر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای برای هر طرف ۱۵۵۰ تعیین شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار