جهانگیری:

مسلم است که عربستان پس از چند سال شکست در جنگ یمن، در موضوع آرامکو فرافکنی می‌کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: عربستان می‌خواست چند روزه یمن را بگیرد اما چند سال است که حوثی‌ها هر روز قوی‌تر می‌شوند.

جهانگیریبه گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تکریم و معارفه دبیران سابق و جدید هیات دولت که عصر امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد گفت: آقای حاجی میرزایی نیاز به تعریف ندارد بلکه بنا به شایستگی که داشته است مسئولیت سنگینی در مهمترین وزارت خانه کشور دارد.

وی ادامه داد: آقای حاجی میرزایی نگاه راهبردی، صداقت و پاکدستی داشت و کارنامه درخشانی در دفتر هیات دولت داشت، کسی تا الان تردیدی در هیچ مصوبه دولت نیاورده است.

جهانگیری خاطر نشان کرد: آقای سیمایی صرافی چهره بسیار آشنا برای جامعه دانشگاهی، حقوقی و مدیران اجرایی کشور است و یکی از اعضای شناخته شده علمی است و از نظر حقوقی یک چهره مبرز است، از نظر اجرایی در نهاد ریاست جمهوری و وزارت علوم فعالیت کرده و از نظر اندیشه صاحب فکر و شجاع است و می‌تواند اقداماتی که در زمینه حقوقی داشته در همین جا هم ادامه دهد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دفتر دولت برای اداره خوب دولت خیلی نقش دارد، دفتر دولت در اولویت مصوبات هیات دولت و استفاده از نظر صاحب نظران خیلی نقش دارد.

جهانگیری گفت: کشور، نظام و دولت در یک شرایط حساس و پیچیده و خطیری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اتفاقات هفته گذشته در آرامکو عربستان افزود: عربستان می‌خواست چند روزه یمن را بگیرد، اما چند سال است که حوثی‌ها هر روز قوی‌تر می‌شوند، مسلم است که عربستان باید در مقابل این اتفاق فرافکنی کند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: آمریکایی‌ها دست به تحریم‌هایشان باز شده، یکبار تا آخر تحریم‌ها رفته‌اند و دوباره از اول شروع کرده‌اند، در هیچ مقطعی چنین فشاری به هیچ ملتی نیاورده‌اند.

جهانگیری گفت: کار ما در دولت و نهاد‌های حاکمیتی این است که اثر تحریم‌ها را به حداقل برسانیم، قدرت مردم و ظرفیت انسانی و سرزمینی، رهبری هوشمند در کشور همسایگان ما ظرفیت‌های کم نظیری است که خدا به ما داده است که برای تاب آوری بسیار مفید است الان وظیفه نظام و دولت بالا بردن تاب آوری کشور است انجام آن به این است که کارایی دستگاه‌ها و ظرفیت اجتماعی افزایش یابد.

وی افزود: وقتی اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی افزایش یابد انجام کار‌ها راحت‌تر شود.

جهانگری گفت: دفتر دولت در ۲ موضوع نقش تعیین کننده دارد، کارآیی دستگاه‌ها به ده‌ها پارامتر بستگی دارد که یکی از آن‌ها دفتر دولت است، مهمترین آن این است که بدانیم چه مصوباتی برای افزایش سرمایه عمومی لازم است، یقینا بین شفافیت و اعتماد عمومی رابطه مستقیم است.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین مسائل که به اعتماد مردم آسیب می‌زند بحث فساد است، یک راه مبارزه با مفسد است بدون تردید این مسئولیت بر عهده قوه قضائیه بدون تبعیض و جهت گیری سیاسی انجام شود، اما این باز برخورد با معلول است، شناسایی ریشه‌های فساد در کشور و راهکار‌های مبارزه باآن یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: یکی از کار‌های دولت پیگیری مصوبات دولت است، مصوبات دولت نباید رها شود، ما آیین نامه دسترسی آزاد اطلاعات را تصویب کردیم البته این قانون در دولت دهم مصوب شده بود، اما به دلایلی آیین نامه‌های آن مصوب نشده بود، یکی دیگر از اقدامات لایحه ۳۶ ماده‌ای شفافیت بود که توسط دولت به مجلس ارسال شد.

وی تصریح کرد: هر کسی از منظر خود به شفافیت نگاه می‌کند، مثلا من به مجلس گیر دهم که چرا آرا نمایندگان شفاف نیست، این حرف درستی است که مجلس شفاف باشد، این لایحه شفافیت به مجلس رفته است؛ باید به جای دعوا‌های سیاسی مطالبه کنیم تا این لایحه تصویب شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ایجاد رانت‌هایی که ممکن است برای ضرورت اداره کشور باشد خاطر نشان کرد: ممکن است ارز به قیمت کمتر برای برخی کالا‌ها تخصیص یابد که اگر برداشته شود ممکن است قیمت برخی کالا‌ها افزایش یابد، شفافیت باعث می‌شود مشخص شود که چه کسانی ارز گرفته اند و چه کالا‌هایی وارد کرده اند، سامانه‌های بسیار خوبی در کشور ایجاد شده که الان می‌توانیم بدانیم چه کسی ارز ارزان گرفته و کالا وارد کرده اند یا خیر، قبلا کسانی بودند که ارز ۱۲۰۰ تومان و کمتر گرفتند و معلوم نیست چه کرده اند.

جهانگیری با اشاره به تصویب لایحه تعارض منافع گفت: برای اینکه بتوانیم کارایی نهاد‌های رسمی کشور و افزایش سرمایه اجتماعی لوایحی را داشته باشیم.

وی گفت: اگر خداوند کمک کند مردم روز به روز سرمایه اجتماعی شان بیشتر شود و کارایی‌ها بیشتر شود می‌توان از این شرایط عبور کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار