سپر سوراخ پاتریوت

سامانه آمریکایی پاتریوت این روز‌ها به شدت زیر سوال رفته است این سیستم ضد موشکی چه اشکالاتی دارد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تصور کنید یک بسته شمع خریده اید که در زمان دسترسی نداشتن به برق یا زمان خاموشی از آن بهره ببرید. روزی خاموشی فرا می‌رسد، کبریت را می‌کشید تا شمع را روشن کنید، اما در کمال ناباوری می‌بینید که در میان مقدار زیادی پارافین، فتیله‌ای وجود ندارد! شاید فکر کنید مضحک است. اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جواب به این که چرا سامانه پدافندی مجهز و البته گران قیمت «پاتریوت» در حمله پهپاد‌های مقاومت به دو پالایشگاه «بقیق» و «الخریص» شرکت آرامکو عمل نکرده گفت: «بعضی وقت‌ها حتی بهترین پدافند‌ها هم شکست می‌خورند».

سپر سوراخ پاتریوت

این موضوع شکاف‌ها و خلأ‌هایی را که حتی پیچیده‌ترین تسلیحات آمریکایی نتوانستند پر کنند، افشا کرد. سخنان پمپئو کلاهبرداری آشکار از کشور‌های عرب خلیج فارس است که آمریکا رویای امنیت را به جای امنیت به آن‌ها فروخته است. اکنون ۸۸ سکوی پرتاب پاتریوت در عربستان وجود دارد که ۵۲ تای آن‌ها از جدیدترین مدل موسوم به PAC-۳ هستند و از مرز‌های شمالی عربستان سعودی محافظت می‌کنند. افزون بر آن سه ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شونده از نوع ایجیس، مسئولیت محافظت از سواحل سعودی در آب‌های خلیج فارس را بر عهده دارند. ولی کارایی و بازده آن‌ها در جنگ واقعی سوال برانگیز است و این تسلیحات قادر به دفع حملات دشمن در جنگی واقعی با استفاده گسترده از سلاح‌های هوایی نیستند.

سپر سوراخ پاتریوت

سوالی که پمپئو و ترامپ باید جواب دهند این است که آیا همه سامانه‌های مستقر در نزدیکی محل حمله، به یک باره دچار نقص در تشخیص شده بودند. جالب آن که همپیمانان عرب سعودی در حالی که این رخداد نظامی فاجعه بار را دیده اند، اما حاضر نیستند از تکرار اشتباه پرهیز کنند. شاید هم ترامپ جادوگری است که می‌تواند کمتر از یک هفته از این ناکامی نظامی، سامانه پاتریوت را به حاکمان بحرین بفروشد. سامانه پاتریوت قادر است تنها به ۸ هدف همزمان شلیک کند. این یعنی اگر مجموع اجسام پرنده (پهپاد و موشک کروز) بیش از ۸ فروند باشد، عبور از حفره سپر پاتریوت ممکن می‌شود. این در حالی است که این رقم برای S-۴۰۰ تعداد ۳۶ فروند است. همچنین پاتریوت می‌تواند اهدافی با حداکثر سرعت ۲/۲ کیلومتر بر ثانیه را هدف قرار دهد. این قابلیت برای سامانه S-۴۰۰، ۸/۴ کیلومتر بر ثانیه است. اما به نظر می‌رسد شاه کلید ناکارآمدی پاتریوت‌ها تا حد زیادی در تحولات جدید صحنه نبرد و ورود پهپاد‌ها به عرصه جنگ نهفته است.

«دیو دز راشز» از کارشناسان دفاع ملی دانشگاه واشنگتن در این زمینه گفت: «بیشتر رادار‌های دفاع هوایی متعارف برای مقابله با تهدید‌های سلاح‌های دارای قابلیت پرواز در ارتفاع بالا (۶۰ متر تا ۲۴ کیلومتر) همچون موشک‌های بالستیک طراحی شده اند. موشک‌های کروز و پهپاد‌ها در نزدیک زمین عملیات انجام می‌دهند بنابراین به دلیل انحنای زمین قابل رویت نیستند و پهپاد‌ها بسیار کوچک هستند و اثر گرمایی برای بیشتر رادار‌ها ندارند.» گفته می‌شود یکی از دلایلی که ترکیه به خرید سامانه اس- ۴۰۰ روی آورده نقص‌های عملیاتی سامانه پاتریوت آمریکایی بوده است.

در اولین آزمون در فوریه ۱۹۹۱ و در خلال جنگ خلیج فارس، سکوی پرتاب موشک پاتریوت آمریکا در ظهران عربستان طی درگیری با یک موشک اسکاد عراقی ناکام ماند و ۲۸ نظامی کشته و حدود ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. بررسی‌ها نشان داد این مشکل ناشی از یک خطای نرم افزاری در محاسبات رایانه‌ای این سامانه بود. این اتفاق در دنیای فناوری نیز بازتاب زیادی داشته و یکی از معروف‌ترین باگ‌های نرم افزاری تاریخ توصیف شده است.

در سال‌های اخیر اگرچه پاتریوت‌های عربستان ارتقا یافته و خرید‌های جدیدی نیز برای تکمیل مدل‌های قبلی انجام شده، اما همچنان برخی موشک‌های شلیک شده از سوی یمن و پس از آن بار‌ها پهپاد‌های یمنی موفق به رد شدن از پاتریوت و انهدام اهداف نظامی و اقتصادی در عمق این کشور شده اند.

به گزارش راشا تودی، یک منبع نظامی در ارتش روسیه اعلام کرد عملکرد سامانه پدافند هوایی عربستان سعودی متشکل از موشک‌های پاتریوت یا رادار‌ها و ناوشکن‌های ایجیس، با ویژگی‌های تبلیغاتی آن‌ها مطابقت پیدا نمی‌کند و این تسلیحات در جنگ واقعی کاربرد ندارد. پاتریوت‌های گران آمریکایی در مقابل پهپاد‌های ارزان یمنی در حالی سر فرود آورده اند که بخشی از قرارداد‌های ۴۶۰ میلیارد دلاری سعودی با آمریکا که سال ۲۰۱۷ امضا شد، به خرید سامانه‌های پدافندی اختصاص یافته بود.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار