هانی زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تن دادن به مذاکره جدید به مفهوم تسلیم شدن در مقابل تهدیدات آمریکا است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قبول مذاکره جدید و رفتن به پای میز مذاکره از سوی ایران به معنای تسلیم شدن در مقابل تهدیدات آمریکاست.


تن دادن به مذاکرات جدید به مفهوم تسلیم شدن در مقابل تهدیدات آمریکا استحسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد انتشار بیانیه‌ مشترک از سوی سه کشور اروپایی و طرح مذاکرات جدید در رابطه با توافق هسته‌ای، اظهار کرد: فرانسه، انگلیس و آلمان همزمان با سفر آقای روحانی به نیویورک با انتشار بیانیه‌ای تلاش کردند تا ایران را تحت فشار قرار داده و وارد  مذاکره مجدد کنند. در شرایطی که  آمریکا نقش پلیس بد را در قبال کشورمان  ایفا کرده، سه کشور اروپایی هم  تلاش داشتند خود را به عنوان پلیس خوب به جامعه جهانی معرفی کنند.

او ادامه داد: با این وجود، تمامی طرف های اروپایی یک سیاست را دنبال کرده و آن تحت فشار قرار دادن و اجبار ایران به انجام مذاکره‌ای است که ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد.  همچنین آنها در راستای افزایش این فشارها مسائلی که به عنوان خط قرمز کشورمان مطرح شده،  ازجمله بحث موشک‌های بالستیک، توان دفاعی،  نفوذ ایران در منطقه و مباحث مربوط به حقوق بشر را مطرح کردند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود:  طرح موضوع این بیانیه  از سوی اروپا نشان می‌دهد که آنها تلاش می کنند  ایران را منزوی نشان داده و وانمود کنند‌ که کشورمان خواهان دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز و دیپلماتیک  نیست و به اصطلاح توپ را در زمین ایران پرتاب کنند. بدیهی است، کشورمان تحت هیچ شرایطی مجدد مذاکره نخواهد کرد مگر اینکه آمریکا به برجام باز گردد و تمام تحریم‌ها را لغو کند، این درخواستی کاملا منطقی از سوی ایران  است.  اگر تن به مذاکرات دهد، یعنی که تسلیم شده و فشار‌های آمریکا تاثیر گذار بوده است که این اقدام با سیاست‌های ایران  تناقض دارد.


بیشتر بخوانید:هیچ توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت


هانی زاده در خصوص طرح مذاکرات جامع از سوی مقامات آمریکایی نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر نوعی هماهنگی و همسویی بین آمریکا و سه کشور اروپایی وجود دارد، به این مفهوم که تنها ادبیات این چهار کشور در برابر ایران متفاوت است، باید گفت آن‌ها سعی می‌کنند با استفاده از اهرم‌های فشار ایران را وادار کنند تا  تن به مذاکرات جدید بدهد. انجام توافق مجدد به مفهوم پذیرش شرایط تعیین شده از سوی آمریکا توسط کشورمان است.  بعد ازتوافق  برجام ،همواره کشور ما به تمامی تعهدات خود در برجام متعهد بوده، ولی ایالات متحده با خروج از توافق اثبات کرد که طرف قابل اعتمادی نیست.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران،مجموعه ای شرایط منطقی دارد که باید مورد پذیرش طرف های اروپایی  واقع شود. مشخص است، مهمترین خواست کشورمان لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق برجام است، تاکنون به تمام تعهد‌های خود پایبند بوده و خواهان تعامل سازنده با جامعه جهانی است، اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و به توافق خود بازگردد می‌تواند در چارچوب مجموعه کشور‌های ۵+۱مذاکره کند و با سایر کشور‌ها با ایران وارد مذاکره شود، اما مذاکره دوجانبه میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به مفهوم تسلیم شدن در برابر تهدیدات آمریکا است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به برنامه موشکی ایران یادآور شد: توان دفاعی ایران خط قرمزی برای نظام به شمار می‌رود و هیچکس نمی‌توان از آن عبور کند. این مسئله به امنیت ملی کشورمان بستگی دارد و هرگونه مذاکره  در خصوص توان دفاعی ایران قابل قبول نبوده و رد خواهد شد.

انتهای پیام/

انجام مذاکره دوجانبه میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران یعنی  تسلیم شدن در برابر تهدیدات آمریکا

برچسب ها: برجام ، مذاکره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار