خسارت ۱۱ هزار میلیاردی سیل به زیرساخت‌های راه

در سیل فروردین ماه امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های وزارت راه و شهرسازی خسارت وارد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه زلزله به سه رویکرد در مواقع بحران‌ها اشاره کرد و گفت : یکی از رویکرد‌ها اینکه اجازه دهیم حادثه اتفاق بیفتد بعد به اسکان افراد اقدام کنیم، رویکرد دوم مقاوم‌سازی روستا‌ها و ساختمان‌های حساس مانند بیمارستان‌ها است و رویکرد سوم انتقال ریسک توسط بیمه‌ها است.
 
محمد شکرچی‌زاده با اشاره به مهندسی بتن گفت: بتن‌ها در زلزله کرمانشاه سربلند بیرون نیامدند که همان موقع گروه اعزام و چندین گزارش از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکن مهر ارائه شد که همه کارخانه‌های تولید بتن دارای گواهی استاندارد بودند، اما طبق استاندارد نباید گواهی دریافت می‌کردند.
 
او با اشاره به اینکه در ساخت و ساز‌های جدید با کیفیت بتن و میلگرد برای ایمنی در زلزله مورد توجه قرار گیرد افزود: علی‌رغم همه تلاش‌ها در حوزه استاندارد، اما آن کنترل و نظارتی که باید بر روی مصالح ساختمانی باشد انجام نمی‌گیرد و محصولات تولیدی جوابگوی مخاطرات نیست.
 
شکرچی زاده گفت: در کهگیویه و بویراحمد باید نظارت بیشتری بر تولید بتن و میلگرد انجام گیرد.
 
رئیس کارگروه زلزله کشور در ادامه با مهم خواندن زیرساخت‌های ساختمان‌هایی مانند بیمارستان‌ها بیان کرد: در زلزله کرمانشاه بیمارستان‌های قدیمی، جدید و بیمارستان‌های در حال ساخت به خوبی عمل نکردند و نه تنها مصدومین در این مراکز درمان نشدند بلکه بیماران خود بیمارستان نیز جابه‌جا شدند.
 
شکرچی‌زاده با بیان اینکه باید ساختمان‌های مهم مانند بیمارستان‌ها در اولویت باشند، عنوان کرد: ضرورت دارد همایشی در روز‌های آینده برگزار و وضعیت بیمارستان‌ها با توجه به پهنه‌بندی گسل مشخص شود و اگر بیمارستانی بر روی گسل زلزله ساخته شده باید برای جابه‌جایی یا مقاوم‌سازی آن اقدام جدی انجام گیرد.
 
او با اشاره به گذر لوله‌های گاز کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی شود اگر تقاطعی در این خصوص صورت می‌گیرد جابه‌جایی یا اتصالاتی شکل‌پذیر برای کاهش خطرات انجام شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کارگروه زلزله بر لزوم استقرار سامانه پاسخ سریع در زمان زلزله تأکید کرد و گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این سامانه خریداری و در یکی از اتاق‌های استانداری برای رصد و پایش آنلاین زلزله مستقر شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به استقرار ۱۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور گفت:  استقرار سه برابر این تعداد دستگاه شتاب‌نگار در دستور کار است و هر چه تعداد شتابنگارها بیشتر شود در مواقع زلزله کمک بهتری انجام می‌شود.
وی سومین رویکرد مورد توجه را انتقال ریسک توسط بیمه‌ها عنوان کرد و گفت: در حوزه بیمه‌ها خیلی کار نشده به همین دلیل همه بار‌ها بر دوش دولت است باید بر وضعیت مصالح و مقاوم‌سازی ساختمان‌های مهم و همچنین پوشش بیمه‌ها کار شود که در صورت توجه به این دو مقوله آنچه می‌ماند بحران است که باید مدیریت شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علاوه بر زلزله، سیل به عنوان دیگر بلای طبیعی باید جدی گرفته شود چراکه طبق پیش‌بینی هواشناسی تغییرات اقلیمی خطر وقوع سیلاب در ایران را ۴ برابر افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود شاید سیلی مانند ابتدای سال را شاهد باشیم.
شکرچی‌زاده بر توجه به ملاحظات سیل و تعیین حریم رودخانه‌ها تأکید کرد و یادآور شد: در سیل امسال بر اساس آسیب‌شناسی های انجام گرفته مهندسان مشاور سیل را جدی نگرفته بودند.
 
او اضافه کرد:در سیل امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شد که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن در حوزه وزارت راه و جاده‌ها و پل‌ها بود.
 
انتهای پیام/ط

 سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های وزارت راه و شهرسازی خسارت وارد کرده

برچسب ها: حوادث ، وضعیت راه ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.