در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سهم معدن از تولید ناخالص ملی حدود ۲۰ درصد است

یک کارشناس معدن گفت: اگر سهم معدن از تولید ناخالص ملی را در نظر بگیریم به عدد ۲۰ درصدی خواهیم رسید.

سهم معدن از تولید ناخالص ملی حدود ۲۰ درصد استفاطمه دانشور کارشناس حوزه معدن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: سهم معدن از تولید ناخالص ملی حدود ۲۰ درصد است، ولی در گفتگو‌هایی که از صاحب نظران در حوزه صنایع معدنی می‌شنویم؛ آنها این تولید را ۲۰ تا ۳۰ درصد مطرح می‌کنند که این اختلاف ۱۰ درصدی مربوط به صنعت فولاد است.

این کارشناس معدن افزود: اگر ما تا پایان تولید فولاد که از منشأ مواد معدنی شروع و به فولاد ختم می‌شود را محاسبه کنیم به تولید ۳۰ درصدی می‌رسیم و این عدد قابل تعریف است و اگر سهم معدن را فقط به تنهایی از تولید ناخالص ملی بگوییم که فقط مختص به معدن و صنایع معدنی است به عدد ۲۰ درصدی خواهیم رسید و اگر به محصول نهایی ختم شود حدود ۳۰ درصد می‌شود.


بیشتر بخوانید: تحریم‌ها چقدر بر صنایع فلزی ایران تأثیرگذارند؟/ بی‌نیازی فولاد کشور از سرمایه‌‎گذاری خارجی


معدن و صنایع فولادی نقش بسزایی در رونق تولید دارند

دانشور بیان کرد: با توجه به این ارقام می‌بینیم که معدن و صنایع فولادی نقش بسزایی در رونق تولید دارند و در واقع اکثر صنایع بابت کارشان نیازمند این مواد خام هستند؛ که سرمنشأ مواد خام معدنی است. معادن در صورت سرمایه‌گذاری صحیح به خصوص در مطالعات اولیه و سپس ایجاد صنایع پیشرفته در معدن، یعنی معدن از حالت سنتی خارج و به شکل صنعتی در آید، بالاترین بهره‌وری را در چرخه صنعت و معدن دارند.

دانشور تشریح کرد: بحث معادن، خام فروشی، صنایع فولاد و صنعتی شدن معادن یک مفهوم و موضوع کاملا تخصصی است که شاید اگر تحصیلات مربوط به آن را نداشته باشید و در این حوزه فعالیت نکنید، نمی توانید درباره آن قضاوت کنید.

این کارشناس معدن افزود: اصولا افکار عمومی را که دانش تخصصی نسبت به معدن و صنایع فولادی ندارند با حرکات غیر حرفه‌ای درگیر می‌کنند، به طور مثال  ذوب آهن اصفهان کاری در خصوص خام فروشی انجام داد و کلیپی را منتشر کرد که این کلیپ گویای کل مطلب خام فروشی نبود، ولی در فضای مجازی با انتشار آن عموم را مخاطب قرار دادند، که این یک کار غیر حرفه‌ای بود.

او افزود: همچنین کار ذوب‌ آهن که مسئله تخصصی است را در مظان قضاوت عمومی قرار می دهند که کار بسیار غیر حرفه‌ای است و نشانگر نیت خوب این تصمیم‌گیران برای جا انداختن مطلبی که مد نظر خود آن صنعت خاص هست، نیست.

دانشور معتقد است معادن،  باید تولید مازاد بر مصرف داخل را برای حمایت از تولید خودشان در معدن داشته باشند، چرا که در این صورت معدن مجهز‌تر  و آن ماده خام به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت خواهد کرد و محصولات در زنجیره تولید مواد معدنی تکمیل‌تر می شود.

این کارشناس معدن ادامه داد: معادن احتیاج به مجهز شدن و خرید ماشین‌آلات دارند. چه اشکالی دارد که مازاد بر مصرف داخلشان را صادر کنند؟، همانطور که کشور‌های دیگر در دنیا هم همین کار می‌کنند.

انتهای پیام/

معادن احتیاج به مجهز شدن و خرید ماشین‌آلات دارند

برچسب ها: اخباراقتصادی ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار