افزایش ۲۵ درصدی اهدای عضو در شمال شرق کشور

تعداد بیماران مرگ معزی که اعضای بدنشان اهدا شده بود در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شمال شرق کشور افزایش 25درصدی داشته است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این رشد در پی فرهنگ سازی و اقدامات انجام شده در زمینه فرآیند شناسایی بیماران مرگ مغزی، رضایت خانواده و نگهداری بیمار در واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاصل شده است.

او تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ بیمار مرگ مغزی از خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در این دانشگاه تحت عمل جراحی قرار گرفته و اعضای بدنشان به بیماران نیازمند اهدا شده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵۱ نفر از این بیماران مرگ مغزی مشهد، هفت نفر سبزوار، پنج نفر  نیشابور و بقیه از بیرجند، تربت حیدریه، تربت جام، قوچان و گناباد بوده اند.

خالقی افزود: اعضای پیوندی این بیماران مرگ مغزی در قالب پیوند‌های کلیه، کبد، پوست، قرنیه و قلب به ۳۶۵ بیمار نیازمند عضو اهدا شده است.

او ادامه داد: کل بیماران مرگ مغزی که طی سال گذشته از شمال شرق کشور اعضایشان به بیماران مرگ مغزی اهدا شده است را ۹۷ نفر عنوان کرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر شاخص اهدای عضو در واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۲ نفر به ازای یک میلیون نفر جمعیت است که میانگین کشوری آن ۱۳ به ازای یک میلیون نفر جمعیت است.

خالقی افزود: از هنگام تاسیس این واحد تاکنون ۹۳۸ بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار گرفته اند و جان سه هزار و ۶۵۴ بیمار نجات یافته است.

او تصریح کرد: فعالیت واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ شروع شده است.

انتهای پیام //ا. ز
 


اهدای عضو در شمال شرق کشور ۲۵ درصد رشد یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.