واردات خودرو عملی کاملا غیرمنطقی است که باعث تضعیف صنعت خودروسازی در ایران می‌شود.

غیرمنطقی بودن واردات خودرو از ترکیه/لطمه زدن به تولیدکنندگان خودرو با وارداتبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که بحث واردات خودرو از کشورهای ترکیه و روسیه بر سر زبان ها افتاده است. مطلب حائز اهمیت این است که در صورت ورود این خودروها تکلیف تولید خودروهای داخلی چه می شود و چه ضربه های اقتصادی به کشور وارد خواهد شد؟

سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات بلاتکلیف ماندند که تقریبا بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو دارای اعتبار از گمرکات خارج شدند و مابقی خودرو‌ها که حدود ۶ تا ۷ هزار دستگاه خودروهستند همچنان به دلیل عدم تمدید مصوبه و نقص در گمرکات باقی مانده اند.

در  شرایط ویژه اقتصادی انتظار بر این است که تولید داخل تقویت شود و شرایط تحریم را می توان نوعی پله ترقی برای رشد خودروسازی تلقی کرد. اما ممنوعیت ورود خودرو در شرایط تحریم باعث گرانی بسیاری از خودروها و لوازم آنها شد همچنین شرایطی پیش آمد که تولید خودرو در داخل کشور نیز کاهش چمشگیری داشته باشد.

 آمار تولید خودرو‌های سواری در کشور طی شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ کشور در مقایسه با سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این آمار‌ها نشان می‌دهند هشت خودرو عمدتا مونتاژی با توقف تولید در شهریور امسال مواجه شده و احتمالا دیگر جایی در خودروسازی کشور نخواهند داشت.

غیرمنطقی بودن واردات خودرو از ترکیه/ لطمه زدن به تولیدکنندگان خودرو با واردات

در سال گذشته ۵۳۶ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شد که امسال به ۳۷۶ هزار دستگاه رسید که شاهد کاهش چشمگیر تولید آن بودیم؛ حال  اگر بنا بر واردات خودرو باشد، وضعیت تولید همچنان کاهش خواهد داشت و تولیدکنندگان داخلی دیگر رقبتی به تولید نخواهند داشت و اینگونه به خودروسازان خارجی وابسته خواهیم ماند.

شایعاتی مبنی بر واردات خودرو از ترکیه

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه پس از واردات نه تنها اقتصاد کشور بلکه تولیدکنندگان داخلی خودرو ضرر و زیان می بینند، گفت: تولیدکنندگان کشورمان توانایی تولید خودرو را دارند و بار‌ها گفته ایم که خودمان می توانیم به خوبی خودرو تولید کنیم؛ با واردات خودرو کشور و  اقتصاد آن دچار مشکلات ارزی خواهد شد. واردات با توجه به منابع ارزی محدود و محدودیت ها به صلاح نیست.

درباره غیرمنطقی بودن واردات خودرو از ترکیه، گفت: قائم مقام وزیر صمت مطلبی را تحت عنوان واردات خودرو از ترکیه ارائه دادند اما مطرح نکردند که قرار است با کدام برند ترک تولید مشترک داشته باشیم؟، ما که سال‌های زیادی است در این حوزه فعالیت می‌کنیم تا حالا اسم هیچ برند خودروسازی ترک را نشنیده‌‌ایم.


بیشتر بخوانید: جای خودرو‌های هیبریدی در کشور خالی است/ ترخیص خودرو‌های دپو شده در انتظار رفع تخلفات


او  افزود: ممکن است شرکت های ترکیه ای با شریک خارجی خود تفاهمی امضا کرده باشند که در راستای دور زدن تحریم‌ها باشد، به طور مثال  هر کدام از خودروها را به وسیله یک شرکت واسطی وارد کنند اما نکته اصلی این است که اگر دولت با هدف راه اندازی رونق بازار خودروی کشور از ترکیه خودرو وارد کند یک خیانت محض به واردکنندگان خودروی کشور کرده است.

غیرمنطقی بودن واردات خودرو از ترکیه/ لطمه زدن به تولیدکنندگان خودرو با واردات

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: این موضوع را ندیده نگیرید که فعالیت مشترک خودروسازی ها باعث تقویت این کالا می شود، به طور مثل همکاری شرکت آنادول با فورد باعث تولید فورد شده است، شرکتی مانند اتوکار، لندیور و ایمیکه را  تولید می‌کند یا شرکت اویاکس با رنو کار کرده و انواع خودروهای رنو را تولید می‌کند.

دادفر بحث واردات خودرو را کاری غیر منطقی و بی جا دانست و افزود: اگر خودرو وارد کنیم به سرمایه گذاران داخلی خیانت بزرگی شده است چرا که این افراد سال های زیادی است در ایران، در بحث فرهنگ خودروی صفر سرمایه گذاری کرده اند و تلاش می کنند تکنولوژی روز را در ایران جا بیندازند اما اگر خودروسازهای خارجی وارد کشور شوند در حق این دسته از افراد خیانت شده است و با این اتفاق حتما به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد.

تحریم آمریکا در صنعت خودروست و شامل واردات خودرو نمی شود

امیر حسن کاکایی کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه واردات خودرو از کشورهای دیگر به هیچ   عنوان به نفع کشور نیست، گفت: در شرایط کنونی واردات خودرو از هر کشوری کار اشتباهی است.

او بیان کرد: وادرات خودرو به هر نوعی نیاز ارز را در کشور بالا می برد و در کوتاه مدت ممکن است قیمت خودرو را کاهش دهد اما چون نیاز ارز را بالا می برد، با توجه به محدودیت ها و جنگ اقتصادی باعث افزایش قیمت ارز خواهد شد که در نتیجه افزایش قیمت ارز به ضرر کشور خواهد بود. 

کاکایی ادامه داد: اگر جنگی که در آن به سر می بریم به این حد پیچیده نبود و ما را محدود نمی کرد، می توانستیم ارز خودمان را استفاده کنیم هیچ مشکلی در واردات به وجود نمی آمد اما در وضعیت فعلی واردات برای کشور بسیار خطرناک است و تبعات اقتصادی کلانی دارد. برخی می گویند این ارز برای خودمان است و دوست داریم استفاده کنیم اما برای شرایط جنگ فعلی اصلا مناسب نیست. 

غیرمنطقی بودن واردات خودرو از ترکیه/ لطمه زدن به تولیدکنندگان خودرو با واردات

او با تاکید بر اینکه واردات خودرو نوعی خیانت به کشور است، گفت: اگر کوچک ترین صحبتی در زمینه وادرات خودرو شده آن را یک خیانت محض می دانیم اما صحبت های اخیر حاکی از همکاری بین ایران و ترکیه است و خبری از واردات نیست و می تواند منطقی باشد.

او صنعت خودرو را یک صنعت بین المللی دانست و گفت: واقعیت این است که نمی توانیم تمام زنجیره و قطعات را در یک کشور تامین کنیم، به طور مثال شرکت بی او دبلیو ۵.۲ دهم درصد قطعاتش در یک شرکت آلمانی تهیه می شود و برای تکمیل قطعاتش نیاز به این زنجیره دارد.

او با تاکید بر اینکه واردات خودرو تاثیری در روند تولید خودرو در کشور نمی گذارد، تشریح کرد: واردات و تولید خودرو، ۲ حیطه مختلفی دارند و هیچ اثری بر یکدیگر نمی گذارند و سطح قیمتی متفاوتی دارند.

کاکایی گفت: اگر واردات آزاد شود اثری بر کار خودرو ساز نخواهد گذاشت و مشکل اصلی برای ممکلت است که اقتصاد آن را بر زمین می زند. واردات نیاز به ارز دارد و درآمد ارزی کمی داریم و با توجه به شرایط کنونی و تحریم ها واردات خودرو برای کشور سم است. مشکل خودروساز این است که اکنون ارز ندارد تا خودرویی تولید و ماده اولیه لازمه را وارد کند. بحث بر سر تحریم است و منطق می گوید که  دولت نباید اجازه واردات بدهد.

غیرمنطقی بودن واردات خودرو از ترکیه/ لطمه زدن به تولیدکنندگان خودرو با واردات

واردات خودرو در گرو مجوز از شورای اختصاصی سران قوا

عبدالله رضیان عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: واردات خودرو ممنوع است مگر اینکه شورای اختصاصی سران قوا تصمیمی در این حوزه گرفته باشند. وزارت صمت همچین کاری نکرده است و شورای اختصاصی سران قوا نیز این کار را هنوز تایید نکرده است اما یک سری صحبت هایی در اینباره شده است.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر مذاکرات نتیجه دهد ممکن است خودروهای چینی وارد شود اما هنوز تصیمیمی در این خصوص گرفته نشده است. اگر  شورای اختصاصی سران قوا واردات خودرو را اجازه دهند، می توان خودرو وارد کرد.

رضیان درباره خودروهای دپو شده و ترخیص آنها، گفت: اگر بنا به ورود خودرو باشد باید اتومبیل های دپو شده ترخیص شود و سپس خودرویی وارد کرد، اما این نکته را باید گفت قسمتی از خودروهای دپوشده نقص داشتند که ممکن است خودروسازان داخلی تامین قطعا نکرده بودند و این خودروها در صورتی که نقص شان برطرف شود ترخیص خواهند شد.

انتهای پیام/

اگر خودرو وارد کنیم به سرمایه گذاران داخلی خیانت بزرگی شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاکایی چه می داند مگر الان که ما خودرو وارد نمی کنیم مگر قیمت ارز سر به فلک نگذاشته شما تا کی می خواهید مردم را گول بزنید خودرو از ترکیه وارد کنید که ارزش پول ان در مقابل پول ما خیلی بالا نیست
اگر من وزیر صمت بودم در هر دوتا خودرو ساز را تخته میکردم
Iran (Islamic Republic of)
م ح
۱۹:۴۳ ۱۳ دی ۱۳۹۹
سلام جرافكرميكنيد واردكردن خودرو به خودروسازي لكنه وارد ميكند هيج هم اينطورنيست شما بااين كارتتنباعث ميشويد اكثراقشاركم درامد غزخريد خودرو محروم باشند جرا خودروداخلي رااينقدرگران كردين مردم صدسال هم كاركنند نمي توانند بخرند تازه نه كيفت دارند نه شكل وشمايل خوب بايد واردات خودروازاد بشه تاخودروارزان بشه اولا دوما ماشينهاي باكيفت باقيمت بايين دست مصرف كننده برسه ازاون اورهم خودروسازايراني سعي ميكنه توليد خودروهاي ايراني اولا كيفتشوبالا مي بره قابل رقابت باشه دوما قيمتشوپايين اين هم به نفع مصرف كننده است هم توليد كننده
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی حق داشتن بهتر ین ها
۲۳:۳۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
این خودرو ساز های زالو صفت را امان بهشان ند هید یک ملت را عصبانی واسیر خودشان کرده اند واقعا نباید دیگه کوتاه آمد رقابت در صنعت یک اصل مهم برای رضایت مشتری وتولید بهتر و برند های داخلی بیشتر می گردد چرا دو شرکت خوردوساز اگه بیشتر بشه با این بازار میلیونی چه ثروت و رفاه که تا مین نمی شود با کوتاه نیامدن وخام افراد ذی نفوذ نشدن واردات خودرو بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
حمایت ازصنعت خودرو درایران چه از طرف مردم چه از طرف مردم مساوی خیانت
پس بهتر از طریق واردات یه تکونی بخورن وبفهمن که از یکدستگاه خودرو نباید۶۰. در صد سود ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۱۰ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام درود
یعنی چه الان این حرف شما ک خیانت میشه به سرمایه گداران داخلی
خودتون نشستین اون بالا هی میگین اینجور
همینا ک میگین سرمایه گذاشتن کیا هستن
خودتون برا چنددقیقه سایت بازو بسته همه چی دست خودتونه
الانم همه تون سرمایه گذاشتین تا بفروشین پول تو جیب بزنید و برا خوتون خانواده هاتون ماشین انچنانی و سفرهای خارجی
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۱:۴۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
صنعت خودرو سازی ایران چیه ک دیگه بخاد ضعیف بشه .ی دقه بشینین بهترین ماشین الان ایرانی با ماشین ده سال پیش خارجی مقایسه کنین.هنو ترمز دیسکی رو اپشن میدونن پس بفهمین چقد عقب موندن.تا میگی واردات خودرو میگن بیکاری چن تا کارگر .منفعت اونا واجب تره یا هشتاد میلیون ادم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۵:۵۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
سلام گناه من چیه از سال 95 برج9کامیون خودمو اسقاط کردن در طرح نوسازی ناوگان فرسوده ثبت نام کردم طرح ملی مصرف سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده و دولت ارز 3800 تومانی زیادی اختصاص داده و پول از ما هم گرفتن و کامیون وارد کرد شرکت سایپا دیزل و مونتاژ کرد و من ماشین خودمو که نون زن و بجه هامو درمیاوردم اسقاد کردم 50 میلیون پول هم دادم عوض اینکه طرح برای ما راننده ها بود که اقتصاد کشور در دست راننده های زحمت کش هست ماشین ما رو هنوز بعد از 3 سال است تحویل نداده و کامیون های ما رو همین خودرو ساز شرکت سایپا دیزل میبره بازار آزاد با قیمت نجومی میفروشه من و امثال من هنوز انتظار میکشیم بیکاریم بعد از 3 سال به این جواب و میده تحریم شدیم نمیتونیم قطعه بیاریم سال 95 قرارداد 6 ماه تحویل و سال 98 به ما میگه تحریم هستیم الان زندگی ما رفته کی جواب گوی ما قشر بدبخت هست آیا خیانت به ما شده یا نه بخدا قسم روزی 10 بار میمیرم و زنده میشم بهد از عمری بدبختی شرکت همه چیزمونو ازمون گرفت
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۱۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
واقعا خنده داره تضعیف؟مگه قوتی هم هست همین حرفا باعت انحصاری شدن خودروشده وهرکاردوست داشتن انجام دادن اگه واردات بود شرکتای داخلی یه تکونی به خودشون میدادن و محصول خوب تولید میکردند مصداق عینی فاجعه رو میتونید توی این نوع گزارش وحرفا ببینید حق مردم این نیست که خودرو30سال قبل رو سوار بشن البته کیفیتی به مراتب کمتر از قدیم هیچوقت وضع خودرو درست نمیشه تا زمانی که انحصار باشه پیشنهاد میکنم مستند تهران تقاطع سیئول رو ببینید تا بفهمید چی بودیم چی شدیم
Singapore
علی
۰۰:۱۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
با سلام چهل سال به خودرو سازها فرصت دادند که خودشان بسازنداما اینها قطعه بی کیفیت ازچین وارد کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
باید خودرو وارد شود تا ملت حق انتخاب داشته باشند نه اینکه به قول خودشان مردم مجبور شوند پراید غیراستاندارد وبی کیفیت سوارشوند . این هم به قیمت 45میلیون تومان وبا آمارتصادفات 17هزارنفر درسال خدایا دیگه خودت به داد این مردم برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
واردات خودرو به شرط داشتن قیمت مناسب، نه اینکه با عناوین مختلف مدام قیمتش رو بالا ببرن
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۰:۵۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
والا این خودروهایی که داخل کشور تولید میکنن اولا تولید ملی نیست و اختصاص به چن نفر داره و بعدشم همشون منتاژمیشن تو کشور .وقتی میشه گفت تولید داخلی یا ملی که از صفر تا صدش تو کشور خودمون طراحی و تولید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
کاش برای یه بار هم که شده منافع 80 میلیون نفرو به منافع چندصد نفر سرمایه گذار و مهندس و کارگر خودروسازان ترجیح بدند...
به خدا این درست نیست که به بهانه چند هزار نفر کارگر، هم خون 80 میلیون نفرو توی شیشه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
این همه گرانی وبی کیفیتی و هرروز بازی ذراوردن وخودروهای ازرده خارج و مفت گرون رو به مردم تحمیل کردن با چند برابرقیمت .اینا اذیت کردن به ملت محسوب نمیشه !!؟؟ خداکنه زودتر درش بسته شه و عدالت برقرارشه واگر زمانی مسولین ودلسوزان قصد پیشرفت داشتن وتولید با ژاپن یا کره جنوبی همکاری کنن .انشاالله که واردات ازادشه هر
چه زودتر ودل مردم شلدشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۱۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
چرا خودرو تویوتا و خودروهای آلمانی و خودروهای باکیفیت رو به قیمت بازارهای جهانی دست مردم ایران نمیرسه . چرا ایرانی برای خرید خودروی باکیفیت 3تا2برابر،کشورهای،دیگه باید پول بده .تا کی حسرت برای ما بمونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
یا تغییر رفتار می دهند و به فکر رقابت می افتند و با رقابت درست و سال حیات خود و صنعت ملی کشور را تضمین می نمایند که در هر دو صورت خوب است
آخرین اخبار