اعلام برندگان نهایی نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۹

شمارش معکوس برای اعطای جایزه نوبل پزشکی امسال به پایان رسید و برندگان نهایی این ماراتن معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اعلام نام برنده جایزه نوبل پزشکی از امروز دوشنبه هفتم اکتبر هفته نوبل آغاز شد. لحظاتی قبل در ساعت ۱۱ و نیم صبح به وقت اروپای مرکزی انستیتوی کارولینسکا در استکهلم نام برندگان امسال در رشته فیزیولوژی یا پزشکی را  اعلام کرد.

اعلام برنده نهایی نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۹

بر این اساس همانطور که پیش بینی شده بود، ویلیام کالین، پیتر راتکلیف و گریگ سمنزا برای کشف مکانیسم حس و نحوه انطباق سلولها با  میزان اکسیژن موجود به طور مشترک به عنوان  برندگان  نوبل پزشکی امسال معرفی شدند.

جایزه نقدی نوبل برای هر عرصه ۹ میلیون کرون سوئد (نزدیک به ۸۳۰ هزار یورو) است. جوایز نوبل به طور رسمی در روز دهم دسامبر، سالروز مرگ آلفرد نوبل، بنیانگذار این جایزه و مخترع دینامیت، طی مراسم جشنی در استکهلم و نروژ اهدا می‌شوند. برندگان نوبل افزون بر جایزه نقدی، مدال و مدرک رسمی نوبل را هم دریافت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: تولید نانوداروی جدید و ارازن برای بیماران دیابتی


سال گذشته جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به جیمز آلیسون آمریکایی و تاسوکو هونجو ژاپنی تعلق گرفت. این دو دانشمند به کشفیاتی مهم در زمینه فعال کردن دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی دست یافته‌اند. همانند عرصه‌های فیزیک و شیمی جایزه نوبل پزشکی نیز اغلب به چند دانشمند به طور همزمان اعطا می‌گردد که یا به طور مشترک یا در حوزه تخصصی یکسان تحقیق کرده‌اند.

اعلام برنده نهایی نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۹

جایزه نوبل پزشکی تا کنون ۱۰۹ مرتبه و به ۲۱۶ نفر اعطا شده که ۱۲ نفر آنان زنان دانشمند بوده‌اند. این جایزه فقط ۳۹ مرتبه به یک دانشمند به تنهایی تعلق گرفته، ۳۳ مرتبه همزمان به دو نفر و ۳۷ مرتبه همزمان به سه نفر داده شده است. اصول اعطای جایزه نوبل اجازه نمی‌دهند که یک جایزه به طور همزمان به بیش از سه نفر داده شود و از قبل هم مشخص نیست چه کسانی جوایز نوبل را دریافت خواهند کرد.

تا پایان این هفته روشن خواهد شد که برندگان نوبل فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح چه کسانی هستند. سرانجام هم در دوشنبه هفته آینده پس از اعلام نام برنده جایزه نوبل اقتصاد هفته نوبل به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/

برندگان جایزه نوبل پزشکی امسال چه کسانی هستند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.