مهار گرد و غبار قره‌قوم همکاری ترکمنستان را می طلبد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: ما آماده همکاری با جمهوری ترکمنستان برای مهار و مدیریت کانون گرد و غبار در صحرای قره‌قوم آن کشور هستیم، که این امر ملزم به همکاری ترکمنستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا صحرایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: این استان آماده همکاری و تبادل تجربیات با جمهوری ترکمنستان برای مهار و مدیریت کانون گرد و غبار در صحرای قره‌قوم آن کشور می‌باشد، اما این امر مستلزم همراهی و همکاری موثر طرف ترکمنستانی است.

او ادامه داد: یکی از کانون‌های گرد و غبار خارجی که طی سه سال اخیر کیفیت هوای مشهد را تحت تاثیر خود قرار داده کانون قره‌قوم در کشور همسایه، ترکمنستان واقع در شمال خراسان رضوی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم و در صورتی که اقدامات دیپلماتیک انجام شود و بتوان ارتباط کارشناسی با کشور همسایه برقرار کرد، می‌توان هم دانش و تجربه ۵۵ ساله و هم زیرساختی که در زمینه تولید نهال در خراسان رضوی وجود دارد را در این رابطه به اشتراک گذاشت.

صحرایی افزود: امید است با کمک نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق که پیگیر موضوع است این کار مشترک انجام شود.

او با بیان این که ادامه کانون قره‌ قوم در سرخس قرار دارد، ادامه داد: خوشبختانه کانون گرد و غبار سرخس تثبیت شده و این کانون نمونه کار خوبی برای نشان دادن توانمندی خراسان رضوی در زمینه مبارزه با بیابان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: محل کانون قره‌قوم باید از نزدیک توسط کارشناسان مشاهده و سنجش شود و همه چیز در درجه نخست به تمایل کشور همسایه برای انجام این همکاری مربوط می‌شود، زیرا در صورتی که این کانون برای خود آن‌ها آثار منفی نداشته باشد به طور قطع تمایل آنان به همکاری برای این کار کم خواهد شد.

صحرایی به چندین دهه تجربه کارشناسان خراسان رضوی در مهار کانون‌های بحرانی و عرصه‌های بیابانی اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۴۳ کار مهار کانون‌های بحرانی در خراسان رضوی شروع و موجب شده هم اکنون کانون فعالی که منجر به معضل ریزگرد در شرق کشور شود نداشته باشیم.

او تصریح کرد: ریزگرد‌ها در هر منطقه‌ای سه محدوده "برداشت، انتقال و انباشت" دارند که در مورد کانون گرد و غبار قره‌قوم، ترکمنستان، منطقه برداشت، شهر‌های سرخس و قوچان محدوده انتقال و کلانشهر مشهد محدوده انباشت گرد و غبار است.
 
منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.س
 

مهار گرد و غبار قره‌قوم مستلزم همکاری ترکمنستان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.