قسمت اول/

معنای نام بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟

در این گزارش به بررسی معنای نام بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا خواهیم پرداخت.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیای تجارت اولین معرف هر برندی، نام آن است، تمام شرکت‌های بزرگ دنیا تلاش می‌کنند تا نامی کوتاه، خوش‌آوا و با معنی را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنند، زیرا اولین اسم و اولین تاثیرگذاری در مخاطبان توسط نام یک شرکت صورت می‌گیرد. در کسب‌و‌کار‌های بزرگ، بسیاری از نام‌ها از واژه‌ای بومی و با معانی جذاب انتخاب شده تا نشان دهنده اصالت و قدرت شرکت و برند آن حوزه باشد، البته برخی برندها نیز داستان جالبی پشت نام خود دارند که نه به اصالت و نه به معنای آن برمی‌گردد، بلکه تنها به صوت اتفاقی، نامی برای شرکتی انتخاب شده و حال آن برند یکی از غول‌های بازار به شمار می‌آید.

حال می‌خواهیم در طی دو گزارش به معنی، اصالت و داستان پشت نام‌های شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری بپردازیم، شرکت‌های نرم افزاری، سخت افزاری، تولید کننده تلفن هوشمند و تجهیزات ارتباطی، همچنین سایت‌های اینترنتی مختلف جزو گزارش ما خواهند بود. با بخش اول گزارش، با ما همراه باشید:

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Samsung

سامسونگ در زبان کره‌ای یک معنی واضع دارد، این کلمه به معنای "سه ستاره" است و حتی لوگوی ابتدایی این شرکت نیز از سه ستاره تشکیل می‌شد، اما در حال حاضر بیضی آبی رنگ که در میان آن نام سامسونگ به چشم می‌خورد به نوعی نماد آسمان و ستارگان میان آن است. اما نکته بسیار جالب آنجاست که این شرکت در ابتدای فعالیت خود محصولاتی مانند ماهی خشک، سبزیجات، میوه و نودل را به فروش می‌رساند. البته سامسونگ از همان ابتدا به دنبال حضور در بازار‌های مختلف بود و در ادامه راه خود لوازم الکتریکی، خانگی و تلفن هوشمند نیز به تولیدات این شرکت اضافه شد. در سال ۱۹۶۸ آن‌ها به جمع پنج تولید کننده برتر لوازم الکتریکی در جهان پیوستند و حال نیز چندین سال است که به عنوان برترین شرکت حوزه تلفن همراه به شمار می‌آیند.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Nokia

احتمالا این موضوع را نمی‌دانستید، اما نوکیا نام یک شهر در فنلاند است. این برند در ابتدای راه خود در سال ۱۸۶۵ اصلا در حوزه قطعات الکتریکی فعالیتی نداشت و به شرکت چوب‌بری و تهیه خمیر چوب مشهور بود. کارخانه این شرکت در شهر نوکیا و در کنار رودخانه Nokianvirta افتتاح شد که نام نوکیا نیز به همین جهت برای این شرکت انتخاب شد. نوکیا در ادامه راه خود در پنج حوزه لاستیک، کابل، جنگل‌داری، الکترونیک و تولد قدرت فعالیت داشت. اما همانطور که می‌دانید در بخش الکترونیک و به‌خصوص تلفن هوشمند و ارتباطات، زمانی به قدرت بی‌رقیب در دنیا تبدیل شد. حال نیز نوکیا به شرکت HMD فروخته شده و به دنبال آن است تا به بازار تلفن هوشمند بازگردد.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Apple

این که اپل در زبان انگلیسی به معنای "میوه سیب" است را همه می‌دانیم، اما چرا سیب؟ آن هم یک سیب گاز زده؟ طی مصاحبه‌ای که از استیو جابز جوان در اینترنت وجود دارد، نام این شرکت به صورت اتفاقی یا شاید به دلیل بچه‌گانه‌ای اپل گذاشته شد. استیو جابز در مصاحبه خود گفت که به سیب علاقه زیادی داشت، همچنین او پیش از کار در اپل، در شرکت آتاری کار می‌کرد به همین دلیل دوست داشت نام شرکت جدیدش، در فهرست شرکت‌های فناوری به ترتیب حروف الفبا انگلیسی، اول باشد و پیش از آتاری قرار گیرد. به همین دلیل شرکت اپل که در ابتدا قرار بود نامش ماتریکس الکترونیک باشد به نام اپل کامپیوتر و سپس به اپل تغییر پیدا کرد. نام اپل یک پیشنهاد ساده بود که مطرح شد و همه آن را قبول کردند.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت LG

مانند اکثر شرکت‌های این فهرست، ال‌جی نیز اولین نام شرکت حوزه الکتریک کره‌ای نبود، این شرکت در ابتدا با نام GoldStar فعالیت می‌کرد، از طرفی یکی از شرکت‌های هم‌کار و زیر مجموعه گلدستار، Lucky نام داشت. با ادغام این دو شرکت در سال ۱۹۹۵، حرف اول نام دو شرکت برای نام جدید برندشان انتخاب شد و ال‌جی با لوگو و تیم جدید به فعالیت خود ادامه دارد. همچنین شعار همیشگی این شرکت نیز کلمه "Life’s Good" است که دو حرف اول کلمات آن از L و G تشکیل شده است. به همین دلیل ساده، غول فناوری کره‌ای ال‌جی نامیده می‌شود.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت HTC

اکثر مردم بر این باور هستند که HTC مخفف نام قبلی این شرکت یعنی High-Tech Computer است، البته این یکی از دلایل است، اما HTC معنای دیگری نیز دارد. در سال ۱۹۹۷ مدیرعاملان فعلی این شرکت یعنی H.T. Cho و Cher Wang تصمیم گرفتند تا نام شرکت را از حروف اول نام‌های خود انتخاب کنند، بنابر این H، T و C در کنار هم قرار گرفتند و HTC را تشکیل دادند.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Spotify

هرچند اسپاتیفای یک شرکت سوئدی است، اما این نام در زبان سوئدی هیچ معنایی ندارد. درواقع اسپاتیفای یک کلمه بی معنی و خوش‌آوا است که به عنوان نام این شرکت انتخاب شد.Daniel Ek و Martin Lorentzon بنیانگذاران این سرویس بزرگ استریم موسیقی توضیح دادند که به دنبال کلمه‌ای بودند که در دامنه گوگل ثبت نشده باشد و نامی منحصر به فرد باشد. پس از انتخاب نام اسپاتیفای، این نام به دو کلمه SPOT و IDENTIFY ربط داده شد.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Nintendo

شرکت نینتندو به همراه سونی دو غول بازی‌های ویدئویی ژاپنی هستند که در تمام دنیا طرفدار دارند. نام نینتندو در اصل به صورت جداگانه و بخش‌بخش معنا دارد و برای یافتن آن باید به سراغ کتب قدیمی و اساطیری ژاپنی رفت، اما به صورت کلی در زبان ژاپنی به معنای بخت، اقبال و سرنوشت است. این شرکت قبل از تولید کنسول و بازی‌های ویدئویی نیز به ساخت وسایل حوزه سرگرمی مشغول بود و بازی‌های کارتی و رومیزی تولید می‌کرد.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Amazon

بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان در ابتدا قرار بود با نام Cadabra که از کلمه abracadabra (کلمه‌ای که شعبده‌باز‌ها در هنگام اجرای حقه‌های خود به کار می‌برند، مانند اجی‌مجی‌لاترجی) جف بزوس مالک آمازون که در ابتدا برنامه داشت یک کتاب‌فروشی آنلاین را افتتاح کند، می‌خواست با کلمه Cadabra به مشتریان خود بفهماند که این سایت می‌تواند معجزه کند. در ادامه ایده جف بزوس تغییر کرد و ایده سایت خود را به یک فروشگاه اینترنتی بسیار گسترده تبدیل کرد. نام این سایت از رودخانه بزرگ آمازون که همه چیز را در خود جای می‌دهد گرفته شد تا جاه‌طلبی بزوس از همان ابتدا مشهود باشد.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Google

نام گوگل از کلمه Googol گرفته شده که در ریاضی به عدد ۱۰ به توان ۱۰۰ یا عدد یک با صد صفر در مقابلش گفته می‌شود. سرجی برین موسس گوگل با انتخاب این نام می‌خواست تعداد دیتا‌هایی که به زودی در این موتور جست و جو یافت خواهد شد را بیان کند. این دامنه در سال ۱۹۹۷ ثبت شد و در سال ۱۹۹۸ نیز به صورت رسمی برروی شرکت گذاشته شد. البته نام موتور جست‌و‌جو این شرکت در ابتدا برای مدت کوتاهی BackRub بود. اگر این نام باقی می‌ماند حال ما باید هر روز به سایت بکراب رفته و کلمات مورد نظر خودمان را بکراب می‌کردیم.

معنای نام  بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان چیست؟ / قسمت اول

شرکت Wikipedia

نام ویکی‌پدیا کمی پیچیده‌تر از دیگر نام‌ها انتخاب شده است، در ابتدا این کلمه از Nupedia دایره‌المعارف بزرگ انگلیسی که توسط Jimmy Wales تهیه شده، الهام گرفته شده است. اما کلمه ویکی به در زبان هاوایی معنای سریع است. در ابتدا نیز نام سایت ویکی‌ویکی‌پدیا بود، اما با توجه به سرعت رشد پایین آن در سال‌های اول (تنها ۱۲ مقاله در یک سال) و تنظیم یک نام خوش‌آوا‌تر نام آن به ویکی‌پدیا تغییر پیدا کرد.


بیشتر بخوانید: معنای نام بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی در جهان چیست؟


درگزارش بعدی به معنای نام شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، سونی، ایسوس، فیسبوک، توییتر، یاهو و لنوو خواهیم پرداخت.

گزارش از عبدالله مطیع

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، تکنولوژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
BlackBerry
۲۲:۳۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
معرفی برند بلک بری
شرکت «بلک بری» (BlackBerry) تولیدکننده گوشی‌های همراه هوشمند است. این شرکت کانادایی در سال 1984 توسط ریسرچ این موشن "Research In Motion" که دانشجو مهندسی بود، تاسیس شد و در ابتدا تولیدکننده لوازم مخابراتی و فن‌آوری‌های بی‌سیم بود. اولین گوشی همراه این شرکت در سال 1998 تولید شد که قابلیت ارسال ایمیل و پیج کردن را دارا بود. نام بلک بری برگرفته از شباهت دکمه‌های کیبورد این تلفن‌ها به میوه بلک بری است. شرکت «بلک بری» (BlackBerry) در سال 2009 برای رقابت با شرکت اپل فروشگاه AppWord را راه اندازی کرد و توانست مشترکین خود را به 40 میلیون نفر برساند. دو شرکت بلک بری و سامسونگ در نوامبر 2014 در سانفرانسیسکو طی مراسمی که برگذار شد مشارکت خود را برای ساخت گوشی‌های همراه اعلام نمودند.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۲:۳۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
جای ‏BlackBerry خالی است
Iran (Islamic Republic of)
دانلود
۱۹:۳۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
گوگل مسخره هیچکدوم از برنامه هاش واسه من باز نمیشه من از توی مرورگر ایرانی میام
این مرورگر هم باهاش نمیشه چیزی دانلود کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
جی ال ایکس چرا نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
مطالب جالبی بود .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
سامسونگ یعنی پسرسام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
خخخخخ