تخصیص ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به عشایر

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: ۲۳ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به عشایر فارس اختصاص یافت‌.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس گفت: سهم استان از صندوق توسعه ملی ۲۴ میلیارد تومان است که در قالب طرح آبرسانی به مناطق مختلف عشایری هزینه می‌شود.

او افزود: برای حل مشکل آب رسانی، ۱۰ تانکر آب رسان سیار و ۱۸ دستگاه خودرو سبک برای عشایر خریده شده است که پیش از این آب رسانی به عشایر با ۴۵ تانکر انجام می‌شد.

بهرامی ادامه داد: کوهستانی بودن و پراکندکی عشایر در استان لزوم افزایش دستگاه‌های آب رسان را نشان می‌دهد که باید برای آن هزینه شود.

به گفته او،  ۱۴۸ هزار عشایر فارس کوچ رو هستند که تانکر‌های آبرسان سیار به طور میانگین برای هر نفر در روز حدود ۲۵ لیتر آب آشامیدنی تامین می‌کنند.

ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به عشایر

مدیر کل امور عشایر استان فارس نیز از ارائه تسهیلات بانکی با عاملیت بانک کشاورزی برای زنجیره تولید گوشت قرمز خبر داد و عنوان کرد: این تسهیلات با سقف ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله برای پرواربندی عشایر پرداخت می‌شود و سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد بوده، اما امسال ۵۵ میلیارد تومان به استان فارس اختصاص یافته است.

بهرامی با اشاره به ساماندهی ایل‌راه‌ها در استان فارس تصریح کرد: نقاط یو تی ام حدود ۶۵۰۰ کیلومتر از ایل راه‌های استان استخراج و نقشه‌برداری شده که در اختیار منابع طبیعی قرار گرفته تا از واگذاری این ایل راه‌ها که تاکنون مانده، جلوگیری شود.

او بیان کرد: در طول سالیان متمادی به دلیل گسترش شهرنشینی و دیگر موارد از جمله احداث بزرگراه‌ها و باغ شهری‌ها و ... عمده ایل راه‌های عشایری مسدود شده و ما به دنبال مسیر‌های جایگزین هستیم تا با تعامل با دستگاه‌های مختلف در کلانشهر شیراز راهی برای عشایر در نظر بگیریم.

این استان دارای ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار عشایر سیار و سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر به همراه هشت طایفه مستقل است. ۱۲ و نیم درصد از عشایر کشور در فارس زندگی می‌کنند و این استان قطب عشایرنشین کشور است.

عشایر استان فارس با داشتن بیش از ۳ میلیون راس دام سبک و تولید سالیانه ۲۰ هزارتن گوشت قرمز سهم مهمی در تامین نیاز پروتئینی جامعه دارند.
انتهای پیام/م

آبرسانی به عشایران استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار