هشدار دامپزشکی به مرغدران

معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: مرغداران با توجه به فصل سرما در خصوص پیشگیری از برونشیت تمهیدات لازم را انجام دهند.

بخشی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: برونشیت عفونی یکی بیماری‌هایی است که در طیور هیچگاه نباید از آن  در فصل سرما غافل بود.

او با اشاره به اینکه  این بیماری در گله‌های طیور دیده می‌شود، و پرورش دهندگان طیور از حضور آن در گله خود آگاه نمی‌شوند. افزود: ضدعفونی بین دوره اهمیت زیادی در رفع این بیماری دارد که برای این کار پس از تخلیه کامل سالن از فضولات باید سالن را با شوینده اختصاصی و مناسب دامپزشکی شستشو داد.

بخشی با بیان اینکه گام دوم پس از شستشو، استفاده از مواد ضدعفونی کننده می‌باشد. ادامه داد: ویروس بیماری برونشیت عفونی به ترکیبات چهارتایی آمونیوم، الکل‌ها، ترکیبات کلره و یده، گلوتارآلدهید، فرمالدئید و ترکیبات پراکسید هیدروژن، طی مدت زمان توصیه شده حساس است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: ۲۴ الی ۴۸ ساعت قبل از ورود جوجه‌ها می‌توان از ترکیبات ضدعفونی کننده ایمن که فاقد بقایای سمی هستند، استفاده نمود.

او  با اشاره به اینکه درمان‌های حمایتی و یکسری از برنامه‌های مدیریتی جهت بهبود وضعیت گله توصیه می‌شود. ادامه داد: افزایش دمای سالن پرورشی حدود ۲ تا ۳ درجه، در کنار کاهش استرس‌های مدیریتی، تغذیه‌ای، محیطی، بهره‌گیری از ترکیبات اشتها آور و مصرف برونکودیلاتور‌ها و موکولیتیک‌ها در زمان مناسب و تغییرات هوشمندانه جیره غذایی، از جمله کاهش فشار بر کلیه با کاهش پروتئین یا حذف سویا از جیره، در کاهش اثرات بیماری برونشیت عفونی نقش دارد.

بخشی گفت:همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با اثر ویژه بر دستگاه تنفسی در کنترل بیماری‌های ثانویه باکتریایی در گله مفید می‌باشد. ولی با وجود همه درمان‌های حمایتی تامین هوای مناسب و سر شار از اکسیژن می‌تواند تا حد زیادی از افزایش تعداد بیماران و مرگ و میر جلوگیری نماید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی  در مورد برنامه واکسیناسیون مناسب برای برونشیت افزود:  در شرایطی که سویه متداول منطقه شناخته شده نیست، بهتر است حداقل از سه سویه متفاوت در دو نوبت واکسیناسیون اسپری یک روزگی و قطره چشمی یا آشامیدنی در ۱۴ روزگی استفاده کرد.

انتهای پیام / ط ا

واکسناسیون طیور در فصل سرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.