رئیس کل دادگستری استان فارس خبر داد؛

مکانیزه شدن صدور اخذ گواهی نداشتن سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی فارس/ کاهش زمان از ۲ هفته به ۲۴ ساعت

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: روند صدور اخذ گواهی نداشتن سوء پیشینه در استان فارس اصلاح و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی واگذار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه فرآیند صدور اخذ گواهی نداشتن سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی از ۲ هفته به ۲۴ ساعت کاهش یافته است، اظهار کرد: با توجه به آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات مبنی برنداشتن محکومیت مؤثر کیفری به عنوان یکی از شرایط صدور کارت بازرگانی، در گذشته همه متقاضیان در شیراز و استان فارس باید با حضور در دفاتر منتخب پستی و در شهرستان‌ها با مراجعه به مرکز تشخیص هویت ناجا نسبت به انگشت نگاری اقدام می‌کردند و پس از انجام مراحل اداری اصل مدرک از سوی اداره پست به آدرس ارائه شده متقاضی ارسال که این فرآیند موجب اطاله زمان می‌شد.

رئیس ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان فارس افزود: گرفتن گواهی سوء پیشینه یکی از الزامات دارندگان کارت بازرگانی است که تا پیش از این هر فعال اقتصادی در استان باید ۲ هفته کاری برای گرفتن این گواهی در انتظار می‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به کاهش زمان صدور گواهی نداشتن سوء پیشینه در استان فارس تصریح کرد: این اقدام مثبت و کارگشای اتاق بازرگانی استان فارس گام مهمی به منظور کاهش فرآیند صدور کارت بازرگانی در کشور خواهد بود.

او گفت: متقاضیان می‌توانند با ارائه کارت ملی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان نسبت به گرفتن این گواهی اقدام کنند و دارندگان کارت بازرگانی و عضو اتاق بازرگانی فارس برای دریافت گواهی سوء پیشینه نیاز به حضور فیزیکی نداشته و می‌توانند از سیستم مکانیزه این اتاق نیز استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر شیراز و سایر حوزه‌های قضایی استان اضافه کرد: این دفاتر با هدف ایجاد امکان دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات قضایی، ثبت انواع دادخواست، شکایت و صرفه جویی در وقت و هزینه راه اندازی شده است که در این دفاتر ۲۲ خدمات قضایی ارائه می‌شود.

سید عبدالنبی نجیبی معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان فارس نیز در این زمینه گفت: بانک جهانی به عنوان یک نهاد بین امللی معتبر هر ساله وضعیت کسب و کار کشور‌ها را بر اساس شاخص سهولت انجام کسب و کار و از طریق بررسی وضعیت ۱۰ نماگر درخصوص قانونگذاری و تنظیم مقررات شامل شروع کسب و کار، گرفتن مجوز‌های ساخت و ساز، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سهامداران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قرارداد‌ها و ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه بندی می‌کند.

دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس افزود: بر اساس این گزارش، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب و کار با افزایش از ۵۴.۶ به ۵۶.۹ به میزان ۲.۳۴ واحد بهبود یافته است. علیرغم این افزایش در امتیاز رتبه ایران در این شاخص با ۴ پله تنزل از ۱۲۴ در سال ۲۰۱۸ به ۱۲۸ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

قاضی نجیبی با بیان اینکه دستگاه‌هایی شامل اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، سازمان امور مالیاتی کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، سازمان تأمین اجتماعی و بانک مرکزی مهم‌ترین دستگاه‌های مسئول در حوزه نماگر شروع کسب و کار هستند اظهارداشت: عمده دلیل این تنزل به افت ۷۶ پله‌ای کشور در نماگر شروع کسب و کار و ۶۱ پله‌ای در نماگر اخذ مجوز‌های ساخت و ساز باز می‌ شود.

او با اشاره به پژوهش‌های کارشناسی و تخصصی اتاق بازرگانی استان فارس در خصوص گواهی سوء پیشینه افزود: یکی از مراحل مهم شروع کسب و کار، اخذ گواهی نداشتن سوپیشینه لست که ۷ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد که الزامی بودن اخذ گواهی نداشتن سوءپیشینه برای شروع یک کسب و کار در ایران منجر به این موضوع شده است که یک مرحله ۷ تا ۱۰ روزه به زمان شروع کسب و کار در ایران افزوده شود.

معاون قضایی دادگستری استان فارس ادامه داد: بر اساس بند (ب) ماده (۲) تصویب نامه شماره ۲۳۱۱۰/ت ۵۳۰۷۹ ه یکم خرداد سال ۱۳۹۶ هیأت وزیران، امکان استعلام برخط و الکترونیکی گواهی نداشتن سوءپیشینه برای دستگاه‌های اجرایی تصریح شده که نظر به آماده بودن زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری موضوع در استان فارس و با همکاری اتاق بازرگانی فارس در دو ماهه گذشته این موضوع به طور آزمایشی انجام شده است.

نجیبی با بیان اینکه دریافت گواهی نداشتن سوء پیشینه بر اساس دو بخشنامه داخلی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و می‌تواند با دستور و ابلاغ رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حذف شود افزود: حذف دریافت فیزیکی «اخذ گواهی نداشتن سوپیشینه» پیامد‌هایی از جمله حذف زمان مرحله ۷ تا ۱۴ روزه، حذف هزینه، کاهش زمان شاخص شروع کسب و کار از ۷۲.۵ روز به ۶۶.۵ روز و بهبود رتبه این شاخص از ۱۷۳ به ۱۶۷ را به دنبال دارد.

او تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی فارس، فرآیند گرفتن گواهی نداشتن سوء پیشینه برای کارت بازرگانی به صورت فیزیکی حذف شده و این مرحله به صورت ارجاع از طریق دفاتر خدمات قضایی و در مدت یک شبانه روز انجام می‌شود که در مرحله بعدی با فراهم شدن زیر ساخت‌های آتی این موضوع با تعریف درگاه‌های اینترنتی مورد نیاز به صورت برخط و مدت زمان بسیار کوتاه‌تر نیز انجام خواهد شد.

نجیبی با بیان اینکه مدت اعتبار گواهی نداشتن سوء پیشینه سه ماه است و هر فعال اقتصادی از زمان درخواست تا گرفتن گواهی اتلاف زمان زیادی داشت، افزود: بر خط شدن و تسهیل فرآیند گرفتن گواهی سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی استان از مطالبه جدی فعالان بخش خصوصی بوده است که با این اقدام مهم و کارشناسی شده پیامد مثبتی در بخش اقتصاد استان خواهد داشت.

دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس، بر حمایت همه جانبه دادگستری استان فارس از فعالیت‌های مولد و اشتغال زا و نیز ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها و نهاد‌های عمومی غیر دولتی در جهت رونق تولید تاکید کرد.

انتهای پیام/چ

صدور اخذ گواهی نداشتن سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار