به بهانه ۲۹ مهر روز صادرات ؛

صادرات ۲۰ میلیون دلاری تولیدات واحد‌های صنعتی استان از گمرکات شهرستان خوی

۲۰ میلیون دلار از تولیدات واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی از گمرکات شهرستان خوی به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از ابتدای امسال به وزن ۷۴ هزارتن انواع کالا به ارزش ۴۸ میلیون دلار از گمرک داخلی، زمینی و ریلی رازی به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزش صد در صد افزایش داشته است.

حسنلو مدیر شهرک صنعتی خوی  با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد بزرگ تولیدی در این شهرگ گفت: از ابتدای امسال انواع محصولات به ارزش ۶ میلیون دلار از واحد‌های بزرگ ان به خارج از کشور صادر شده است که انواع کنسانتره، عایق‌های رطوبتی و سنگ از مهمترین محصولات صادراتی بوده است.
 
چاووشی مدیر گمرک داخلی خوی سهم این گمرک ازاین میزان صادرات را ۱۴ هزارتن و به ارزش ۱۲ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد:از ابتدای امسال ۸۵ درصد محصولات واحد‌های تولیدی استان از طریق این گمرک به خارج از کشور صادر شده است.
 
او مقصد کالا‌های صادراتی محصولات واحد‌های تولیدی را، عراق، ترکیه، ارمنستان وبرخی کشور‌های اروپایی گفت: درصورت استفاده تجار و تولیدکنندگان از ایستگاه ریلی قره تپه برای صادرات هزینه‌های صادراتی در به نصف تقلیل می‌یابد.
 
راثی مدیر گمرک زمینی و ریلی رازی خوی هم سهم این گمرکات در صادرات کالا را از ابتدای امسال ۵۷ هزارتن به ارزش ۳۲ میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: از این میزان صادرات ۲۰ درصد مربوط به کالا‌ها وتولیدات واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی است.

با توجه به ظرفیت‌های بالای گمرکی و مبادی صادراتی استان کارشناسان معتقدند با رفع برخی مسائل زیر ساختی حجم و ارزش کالا‌های صادراتی از استان میتواند به بیش از ۵ برابر افزایش یابد.
 
کاظمی بازرگان و فعال اقتصادی می‌گوید: خام فروشی محصولات تولیدی، مشکلات ساختاری حقوقی و تغییر ات متعدد قوانین و مقررات از جمله موانع توسعه صادرات از مرز‌های آذربایجان غربی است که با رفع این موانع و کاستی‌ها ارزش صادرات از مرز‌های استان استان تا ۵ برابر قابل افزایش است.
 
وجود ۹ گمرک فعال داخلی مرزی و ریلی و برخورداری از ۳ مرزمشترک رسمی با کشور‌های ترکیه از جمله ظرفیت‌هایی بی بدیلی هستند که میتوانند آذربایجان غربی را در عرصه صادرات به جایگاه اصلی هدایت نمایند.
 
انتهی پیام/م
 

افزایش صادرات از شهرستان خوی

 
برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.