وزیر صمت تاکید کرد:

افزایش تولیدات صنعتی کشور طی ۶ ماه نخست سال ۹۸

رحمانی گفت: تولیدات صنعتی کشور از جمله فولاد، مس و صنایع غذایی طی ۶ ماه نخست سال ۹۸ روند افزایشی را تجربه کرده است.

عملکرد مناسب شرکت‌های بزرگ به عنوان پیشران و لوکوموتیو صنعتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه اقتصاد مقاومتی با محوریت طرح رتبه‌بندی و تکریم سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برتر کشور، گفت: واحد‌های پیشران صنعتی با توجه به اهمیت شان در ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تولید کشور و تکمیل تولیدات واحد‌های کوچک و متوسط صنعتی، مورد حمایت ویژه وزارت صمت خواهند بود.

رحمانی افزود: باید شکل حمایت‌های انجام گرفته از بنگاه‌های بزرگ و همچنین واحد‌های کوچک و متوسط به گونه‌ای باشد که دچار افراط و تفریط در این دو بخش نشویم چرا که بنگاه‌های بزرگ به نوعی به صورت سازمانی با بنگاه‌های خرد در ارتباط بوده و در تأمین بخشی از نیاز‌های خود به این واحد‌ها نیازمند هستند.


بیشتر بخوانید: صنعت لوكوموتيو سازي پيشرو در توسعه حمل ونقل ريلي


وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ به عنوان پیشران و لوکوموتیو صنعت عمل می‌کنند و روند حمایت از این واحد‌ها نباید به گونه‌ای در جامعه مطرح شود که تضادی در منافع میان این دو حوزه ایجاد کند.

رحمانی بیان کرد: اگر واحد‌های خرد و کوچک به عنوان زنجیره واحد‌های بزرگ عمل کنند در این صورت امکان شکست بنگاه‌های بزرگ و پیشران به حداقل ممکن می‌رسد و ضرورت دارد در این راستا ارتباط دقیق و موثری میان این دو بخش برقرار شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح رتبه‌بندی و تکریم سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برتر گفت: این طرح و روش‌های اعتبارسنجی واحد‌ها دارای اهمیت فراوانی است و باید رتبه بندی را به عنوان یک ارزش به شمار آوریم.

رحمانی افزود: در چارچوب شاخص‌های تعریف شده برای این طرح می‌توانیم مزیت‌ها و فرصت‌های بهتری را در اختیار کارآفرینان و تولیدکنندگان موفق و برتر کشور قرار دهیم که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد برخی تسهیلات ویژه در روند امور و درخواست‌های ایشان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد روند شناسایی، تکریم و ارائه مشوق‌ها به واحد‌های برتر در طول سال با یک شکل نظام‌مند شده تری نسبت به قبل انجام گیرد.

وی ادامه داد: طبق آمار اعلام شده در سال ۹۷ در ۱۰ ردیف نخست لیست واردات انواع اقلام کالایی به کشور، فقط ۲ مورد متوجه بخش صنعت است که شامل قطعات خودرو و الکترود‌های ذغالی است.

رحمانی توضیح داد: خوشبختانه در هر ۲ مورد یعنی هم در تامین قطعات مورد نیاز بخش خودرو و هم در تامین نیاز الکترود ذغالی مورد مصرف واحد‌های فولادی کشور، اقدامات بسیار خوبی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته و از ابتدای امسال فقط در بخش خودرو ۲ میز تخصصی برای داخلی سازی انواع قطعات خودرو برگزار شده است.

وی تصریح کرد: از محل برگزاری میز اول و دوم تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو امکان داخلی سازی ۷۷ قطعه خودرو با امکان ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته است.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: تامین الکترود ذغالی در صنعت فولاد کشور از اواخر سال گذشته تبدیل به یک دغدغه شده بود که با تمهیدات اندیشیده شده علاوه بر تامین به هنگام نیاز کشور تا دو سال آینده از طریق واردات در یک اقدام اصولی و در چارچوب برنامه ساخت داخل، احداث واحد تولیدی این کالای استراتژیک در دستور کار قرار گرفته و انشاءالله تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رحمانی همچنین با اشاره به برخی آمار‌های افزایشی انواع تولیدات صنعتی کشور طی ۶ ماه نخست امسال از جمله فولاد، مس، صنایع غذایی و بسیاری موارد دیگر، خاطرنشان کرد: با رویکرد موجود در وزارت صنعت، معدن و تجارت و اهمیت قائل شدن به توان داخلی در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی کشور، خوشبختانه گام‌های خوبی نیز برداشته شده است که آثار آن به زودی برای مردم عیان خواهد شد.

انتهای پیام/

ضرورت روند شناسایی، تکریم و ارائه مشوق‌ها به واحد‌های برتر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار