کارشناس زارعت مرکز جهاد کشاورزی حومه مرودشت از مشاهده علف هرز انگلی سس برای نخستین بار در مزارع کلزا این منطقه خبر داد.

مشاهده علف هرز سس در مزارع کلزا

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رویا پل خانی کارشناس زارعت مرکز جهاد کشاورزی حومه مرودشت اظهار کرد: در مشاهدات مزرعه‌ای در مرحله سه تا چهار برگی در مزارع کلزا، علف هرز انگلی سس به وفور در مزارع به چشم می‌خورد.

پلخانی با اشاره به اینکه دمای مناسب برای جوانه زنی بذر سس ۱۵ تا ۳۹ درجه سانتی گراد است، تصریح کرد: ممکن است سرمای زمستان نیز مانع از توسعه آن در مزرعه شود، ولی مبارزه مکانیکی از طریق پاکسازی نقاط آلوده در مزرعه ضروری به نظر می‌رسد.

او با بیان اینکه مدیریت سس به علت تعداد زیاد بذر تولید شده، خواب بذر و زیستایی بالا دشوار است افزود: مصرف علف کش ترفلان به صورت پیش کاشت تا ۱۰۰ درصد و علف کش لونترل به صورت پس رویشی تا ۵۰ درصد این علف هرز انگل را در کلزا کنترل می‌کند.

این کارشناس افزود: با توجه به اینکه جوانه زنی بذر سس همزمان با تهیه بستر و عملیات زراعی تحریک می‌شود و معمولا همزمان با رویش گیاه زراعی رخ می‌دهد بر تاخیر در کاشت گیاه زراعی یا در صورت امکان کاشت نشا به جای بذر تاکید کرد.

سس با نام علمی (Cuscuta spp) ازجمله مهمترین علف‌های انگل و یکی از ۱۰ علف هرز خطرناک دنیا محسوب می‌شود. این گیاه بدون برگ مشخص و کلروفیل بوده و به همین خاطر برای تامین نیاز‌های خود به گیاه میزبان وابسته و درواقع انگل اجباری است.

انتهای پیام/چ

علف هرز سس در مزارع کلزا مرودشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار