در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جزئیات واردات لاستیک دست دوم چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران گفت: تا پایان سال افزایش قیمتی در خصوص لاستیک نداریم.

افزایش قیمتی در خصوص تایر‌ها نخواهیم داشت/ماجرای واردات لاستیک دست دوم چیست؟سید محمد میر عابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واردات لاستیک های دست دوم، گفت: واردات لاستیک دست ۲ ممنوع است. در حوزه لاستیک ۲  بخش لاستیک‌های خودرو‌های سواری (TBR ) و سنگین (OTR)  وجود دارد که نوع واردات آنها با یکدیگر متفاوت است.

او بیان کرد: به OTR لاستیک‌های خارج از جاده گفته می‌شود که به لاستیک‌های معدنی، آفرود و کشاورزی اختصاص می‌یابد. به این دسته از لاستیک ها ارز دولتی تعلق می‌گیرد و بخشی از واردات هم مربوط به لاستیک های سواری است که ارز نیمایی یا آزاد به آن‌ها اختصاص می‌یابد و تعرفه ۴۰ دارد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۱۵ تنی تولید لاستیک در کشور/ صادرات انواع تایر به اروپا ممنوع شد


میر عابدینی با اشاره به واردات لاستیک، ادامه داد: در سال  حدود ۴۰۰ هزار تن تایر نیاز داریم که حدود ۲۵۰ هزار تن آن از طریق داخل و ۱۵۰ هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک ایران افزود: در تایر‌های باری و اتوبوس به دلیل اینکه ارز دولتی به آن اختصاص می‌یابد ممکن است واردات از مسیرهای مختلفی صورت گیرد، اما در لاستیک‌های سواری به هیچ عنوان واردات ممکن نیست.

او گفت: واردات تنها در تایر‌های باری و اتوبوس انجام می‌شود، اما به مدت ۲ ماه است که ثبت سفارش جدید انجام نمی شود.

میرعابدینی ادامه داد: در فضای مجازی بحث بی کیفیتی لاستیک های وارداتی مطرح شده است که صحت ندارد، بر اساس برخی دلایل می توان گفت که کالایی کیفیت لازم را دارد یا خیر. سال گذشته انتصاباتی رخ داد که دولت در آن زمان برخی الزامات واردات را برداشت، اما پس از آن  الزاماتی که برای تولید تایر‌های داخلی وجود داشت را نیز برای واردت گذاشت.

او تشریح کرد: بزرگترین مشکل در زمینه واردات لاستیک، واردات تایر‌های سواری است که می‌تواند مشکل‌ساز شود. بالغ بر ۱۷ میلیون خودرو در کشور داریم که نیاز به لاستیک دارند.

میر عابدینی در پایان گفت: افزایش قیمتی در خصوص تایر‌ها نخواهیم داشت. زمانی که تحریم‌ها در کشور اعمال شد مقداری هزینه جابه‌ جایی و کارمزد باعث افزایش قیمت لاستیک شد چرا که در گذشته کارمزد آن با کمتر از ۶ درصد این جابه‌جایی انجام می‌شد و پس از آن به حدود ۱۵ درصد و در نهایت به ۴۰ درصد رسید.

انتهای پیام /

افزایش تعرفه لاستیک به ۴۰ درصد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار