نقش فیس بوک در تحولات میانمار

سازمان ملل از نقش فیس‌بوک در ایجاد و ترویج خشونت‌ علیه مسلمانان روهینگیا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد که در حال تحقیق در خصوص نسل‌کشی احتمالی در میانمار هستند از نقش و دسیسه شبکه اجتماعی فیس بوک در انتشار مطالب و پیام‌های نفرت‌انگیز علیه مسلمانان روهینگیا پرده برداشتند.

مقامات فیس بوک تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. این در حالی است که این شرکت پیشتر اعلام کرده بود در تلاش است تا پیام‌ها و اظهارات نفرت از میانمار را که در این شبکه اجتماعی منتشر شده، حذف کند و حساب کاربری افرادی که به طور مداوم چنین مطالبی را به اشتراک می‌گذارند، مسدود کند.

بیش از ۶۵۰ هزار مسلمان روهینگیایی پس از حملات وحشیانه نیرو‌های افراطی میانمار در ماه اوت سال گذشته، از ایالت راخین میانمار به بنگلادش گریختند.

رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد حوادث رخ داده در میانمار مشکوک به نسل‌کشی است. 

در همین حال، مرزوقی داروسمان، رئیس هیئت مستقل بین المللی حقیقت یاب میانمار به خبرنگاران گفت: «شبکه‌های اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای در آنچه در میانمار رخ داد، ایفا کرده اند.»

او گفت: شبکه‌های اجتماعی در سطح بین المللی، به میزان قابل اعتنایی به اختلافات و درگیری‌ها دامن زده اند. مطالب و پیام‌هایی که نفرت را اشاعه می‌دهد قطعاً بخشی از فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی است. با توجه به وضعیت میانمار، رسانه اجتماعی فیس بوک در آن دخیل است.

یانگی لی، مأمور تحقیقات درباره میانمار نیز گفته است فیس بوک بخش عظیمی از زندگی عمومی، شهروندی و خصوصی در میانمار است و دولت از آن برای انتشار و ارائه اطلاعات به مردم استفاده کرده است.

وی گفت: ما می‌دانیم که بودایی‌های افراطی دارای حساب‌های کاربری مخصوصی در فیس بوک‌ هستند و در واقع خشونت و نفرت زیادی را علیه مسلمانان روهینگیایی یا سایر اقلیت‌های قومی تبلیغ می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار