شمارش بیش از ۴۰۰ هزار کندوی زنبور عسل / تعطیلی تنها ایستگاه زنبور عسل شمالغرب کشور

باپایان طرح سرشماری کندو‌های زنبورعسل بیش از ۴۱۰ هزار کندو در شهرستان خوی شمارش شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،دامینی مدیر جهاد کشاورزی خوی گفت: این طرح در مدت ۲۰ روز با همکاری شرکت تعاونی زنبور داری اجرا شد که نسبت به پارسال بیش از ۸ هزار کندو بیشتر است.
 
او میانگین برداشت از هر کندو را ۲۷ ونیم کیلو گرم اعلام کرد و افزود: امسال در مجموع بیش از ۱۱ هزارتن عسل در شهرستان خوی تولید شد.

امینی ارزش تولید عسل در شهرستان خوی را در سالجاری بیش از ۱۶۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در صورت ارتقای کیفیت عسل بابکارگیری ملکه اصلاح شده و تولید فراورده‌های مختلف از عسل از جمله ژل رویال، بره و موم این رقم به بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد.

تقی زاده رئیس اداره امور دام مدیریت جهاد کشاورزی خوی اصلاح نژاد زنبور عسل رادر جهت ارتقای کیفیت تولید و ارزش افزوده آن بسیار مهم دانست و گفت: اولین ایستگاه تحقیقات زنبور عسل شمالغرب کشور ۲۰ سال قبل در شهرستان خوی تاسیس شده که بعلت عدم حمایت و اعتبار لازم تعطیل شده است.

او افزود: در صورت فعالیت این ایستگاه تحقیقاتی و تولید هیبرید‌های جدید میتوان با افزایش دو برابری تولید، عسل بسیار مرغوب و با کیفیتی را نیزاز زنبورستان‌های خوی روانه بازار‌های داخلی و خارجی کرد.

اولین و تنها ایستگاه تحقیقاتی زنبور عسل در شمالغرب کشوردرخوی در ۱۵ هکتارزمین و ۱ هرار متر مربع زیر بنا شده که اینک درمعرض خطرفرسودگی و تخریب قرار گرفته است ساختمانی که از بدو تاسیس هرگز در آن تحقیقاتی صورت نگرفت.

ایستگاهی که ۲۰ سال قبل با ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه، ایجاد شده، اما الان با بیش از ۲۰ میلیارد ریال قابل احداث و ایجاد نیست
فعالیت بیش از ۳ هزار زنبور دار در بخش صنعت زنبور داری و وجود بزرگترین شرکت زنبورداری در خوی این شهرستان را به قطب اول پرورش زنبور عسل در کشورمان تبدیل کرده است.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.