خواص شگفت انگیز میوه پاییزی کم کالری برای سلامتی

اگر می‌خواهید از خواص شگفت انگیز مصرف روزانه میوه کم کالری و بسیار مفید پاییزی باخبر شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

میوه‌ پاییزی کم کالری با خواص شگفت انگیز برای سلامتیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیب یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها است. این میوه به طرزی استثنایی سالم است و به علت کالری پایین،  طرفداران زیادی در بین افرادی که رژیم‌های سخت دارند پیدا کرده است.

هم‌چنین سیب منبعی غنی از پلی‌فنول است. این ترکیبات مسئول بسیاری از خواص سیب برای سلامتی هستند. برای آن‌که بیش‌ترین استفاده را از سیب ببرید، آن را با پوست بخورید. پوست سیب حاوی نصف محتویات فیبر و سیب‌ها منبع خوبی از فیبر و ویتامین ث هستند.

خواص شگفت انگیز مصرف روزانه سیب

کمک به کاهش وزن

سیب‌ها ممکن است به چند صورت به کاهش وزن کمک کنند. بخصوص به خاطر فیبر زیادی که دارند، سیرکننده هستند. سیب میوه‌ای شیرین است که خوردن آن باعث احساس سیری می‌شود، اگرچه کالری دریافتی یک سیب متوسط، فقط ۹۵ کالری است.  وجود فیبر غذایی فراوان در سیب باعث پرشدن معده و کنترل اشتها می‌گردد، در حالی که قسمت عمده این فیبر‌های غذایی جذب بدن نمی‌شود. مصرف دو تا سه سیب در روز به همراه یک رژیم غذایی مناسب، می‌تواند به کاهش و کنترل وزن کمک نماید.

مفید برای قلب

مصرف روزانه سیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهدکه یکی از دلایلش وجود فیبر محلول در سیب است، نوعی فیبر که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون‌تان کمک کند.

هم‌چنین حاوی پلی‌فنول است که اثرات آنتی‌اکسیدان دارد. بسیاری از این ترکیبات در پوست آن جمع شده‌اند. یکی از این پلی‌فنول‌ها، فلاونوئیدی به نام اپی‌کاتچین است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.

فلاونوئید می‌تواند با کاهش فشار خون، کاهش اکسیداسیون ال‌دی‌ال و عمل کردن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.

از دیگر اثرات خوردن یک سیب در روز را می توان با مصرف استاتین مقایسه کرد، که نوعی داروی معروف به کاهش کلسترول است. برآورد شده است که سیب‌ها تقریبا به همان اندازه‌ی استاتین در کاهش مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی موثر هستند.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای گوشت سفید، مانند گلابی و سیب، را به کاهش خطر سکته ارتباط داد. به ازای مصرف هر ۲۵ گرم (حدود ۱/۵ فنجان تکه‌های سیب) خطر سکته تا ۹٪ کاهش پیدا کرد.

سیب‌ها سلامت قلب را به چندین روش بهبود می‌بخشند. آن‌ها فیبر محلول زیادی دارند که به کاهش کلسترول کمک می‌کنند. هم‌چنین حاوی پلی‌فنول هستند که به کاهش فشار خون و خطر سکته ارتباط دارد.

خاصیت ضد سرطانی

آنتی اکسیدان، ترکیبات پلی فنولیک، و ویتامین C فراوان موجود در سیب، باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود، که از عوامل اصلی ایجاد سرطان و پیری به شمار می‌آیند. خطر ابتلا به بیشتر سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان کولون، روده، کبد و لوزالمعده و نیز سرطان سینه و پروستات ممکن است با مصرف روزانه سیب کاهش یابد.

مبارزه با آسم

تحقیقات متعدد رابطه بین خوردن روزانه سیب و کاهش خطر ابتلا به آسم و یا محدود کردن حملات آسم را در افراد مبتلا نشان داده اند. جالب اینجاست که مصرف سیب در دوره حاملگی توسط مادر، می‌تواند خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی را کاهش دهد. همچنین سیب‌های غنی از آنتی‌اکسیدان ممکن است به محافظت از ریه‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کنند. پوست سیب حاوی یک فلاونوئید به نام کوئرستین است، که می‌تواند به تنظیم سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کند و خطر ابتلا به عفونت‌ها و سایر بیماری‌های مزمن ریوی را نیز کاهش می‌دهد.

سیب‌ها حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی هستند که می‌توانند به تنظیم پاسخ‌های سیستم ایمنی کمک کرده و از بدن در مقابل آسم محافظت کنند.

سلامت مغز

 تحقیقات دانشگاهی نشان داده اند که خوردن روزانه سیب، باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و از دست دادن حافظه در سالمندان می‌گردد. از آنجا که احتمالا رادیکال‌های آزاد و فعالیت اکسید کننده آنها، از عوامل پیری و مشکلات مربوط به آن مانند از دست دادن حافظه به شمار می‌آیند، مصرف غذا‌های حاوی آنتی اکسیدان فراوان مانند سیب، با خنثی کردن این عوامل می‌تواند به سلامت مغز و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک نماید.

سلامت دندانها

سیب جایگزین مسواک زدن نیست، ولی گاز زدن و جویدن سیب باعث پاک کردن قسمتی از جرم چسبیده به دندان‌ها می‌گردد که از عوامل پوسیدگی دندان به شمار می‌آید. سیب همچنین با افزایش ترشح بزاق در دهان به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌نماید که باعث دیرتر افتادن دندان‌ها می‌شود. این میوه، قطعا می‌تواند بازدید ناخوشایند به دندانپزشک را بسیار کمتر کند.

سیب؛ داروخانه‌ای برای انواع بیماری‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار