میکروب‌های روده، نیازمند توجه شما هستند

میکروب‌ها در متابولیسم مواد غذایی، ساختن برخی از ویتامین‌ها و نیز پاسخ دفاعی بدن نقش دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، میکروب‌ها در دستگاه گوارش، دهان، روده باریک و روده بزرگ وجود دارند و در متابولیسم مواد غذایی، ساختن برخی از ویتامین‌ها و نیز پاسخ دفاعی بدن نقش دارند.

تحقیقات جدید ارتباطی بین ترکیبات باکتریایی سالم و برخی الگو‌ها و گرو‌های غذایی خاص پیدا کرده اند. علاوه بر این، یافته‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی به احتمال زیاد برای درمان بیماری هایی، چون زخم روده و سندرم روده تحریک پذیر، به یک خط درمانی مهم و جدی تبدیل می‌شود.

اصطلاح "میکروبیوتای روده" یعنی تریلیون میکروارگانیسم که در روده ما زندگی می‌کنند و بر کیفیت جذب غذا، سیستم دفاعی بدن و حتی احساس اضطراب یا آرامش تاثیر می‌گذارند.

همانطور که شواهد نشان می‌دهد، تعادل بین باکتری‌های سالم و ناسالم روده، طیف وسیعی از عوامل سلامتی مانند فشارخون، روند پیری و احتمال بروز اضطراب یا افسردگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین، سالم ماندن روده ما نه تنها برای سلامتی دستگاه گوارش بلکه برای سلامت کلی بدن و حتی بهداشت روانی نیز مهم است.


بیشتر بخوانید: جنسیت فرزندتان را خودتان تعیین کنید


در یک مطالعه، محققان ۱۶۰ فاکتور رژیم را در هفت الگوی غذایی دسته بندی کردند و اثرات ضدالتهابی آن‌ها را در چهار گروه از شرکت کنندگان بررسی کردند: افرادی با بیماری کرون، افرادی با بیماری زخم روده، جمعت مرجع و افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا بودند.

گروه اظهار داشت: "ما ارتباط بین الگو‌های رژیم غذایی و میکروبیوتای روده را به طور عمیق بررسی کردیم. ارتباط رژیم با میکروبیوم روده، بینش بیشتری درباره ارتباط بین رژیم غذایی و بیماری‌های روده به ما می‌دهد."

برای مطالعه بیشتر این گروه تحقیقاتی نمونه‌های مدفوع را از شرکت کنندگان جمع آوری کردند و از آن‌ها خواستند پرسشنامه‌هایی در مورد رژیم غذایی خود پر کنند. این تیم ۶۱ مورد غذایی که با ۱۲۳ گونه باکتریایی در ارتباط بودند را پیدا کردند. همچنین ۴۹ ارتباط بین الگو‌های غذایی و گروه‌های میکروبی یافتند.

طبق گزارشات نهایی، این مطالعه نشان داد:" رژیم غذایی با مصرف پروتئین‌های حیوانی، آجیل، میوه، سبزیجات و حبوبات، همراه با مصرف متوسط غذا‌های مشتق شده از حیوانات مانند ماهی، گوشت بدون چربی، مرغ، لبنیات کم چرب و مصرف کمتر گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و شیرینی، به نفع متابولیسم روده است."

به طور ویژه، این تیم رژیم‌های غذایی سرشار از نان، حبوبات، ماهی، سبزیجات و آجیل را با سطح پایین‌تر از باکتری‌های مضر و سطح بالاتری از باکتری‌های ضد التهابی روده مرتبط کردند.

نتایج حاکی از آن است رژیم غذایی به طور ویژه با بیماری‌های روده و تاثیرات غذا بر میکروبیوم‌های روده در ارتباط است.

انتهای پیام/

رابطه بین رژیم غذایی با بیماری های روده چگونه است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار