حل مساله در خواب

محققان برای اولین بار در جهان توانستند قابلیت ذهن را در حل مساله در هنگام خواب فعال کنند. برای این منظور محققان از صدا برای هدایت مغز به سوی اطلاعات موردنظر بهره گرفتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  محققان با استفاده از سرنخ‌های صوتی توانستند داوطلبان را برای حل مساله در هنگام خواب راهنمایی کنند.

حل مساله در خواب//صادقی

 در رویا بخش‌هایی از واقعیت، تخیل و حافظه در روایت‌هایی ناممکن در خط زمان به‌گونه‌ای باهم درمی‌آمیزند که در زمان بیداری مفهوم قابل قبولی ندارد. به نظر می‌رسد این فرایند با طبقه‌بندی مجدد حافظه ارتباط دارد و به همین علت مطالعه قبل از خواب یک روش مناسب برای حفظ اطلاعات محسوب می‌شود.

اکنون محققان برای اولین بار در جهان توانستند قابلیت ذهن را در حل مساله در هنگام خواب فعال کنند. برای این منظور محققان از صدا برای هدایت مغز به سوی اطلاعات موردنظر بهره گرفتند.

در این تحقیقات که با کمک ۵۷ داوطلب انجام گرفت، محققان برای هر داوطلب یک پازل را طراحی کرده و آن را بعد از ظهر در اختیار وی قرار دادند تا حل کند. در زمان حل هر یک از این پازل‌ها صدای منحصر به فردی برای داوطلبان پخش شد تا مغز بین صدا و پازل ارتباط برقرار کند. سپس داوطلبان بدون این که تمام پازل را حل کرده باشند به خواب رفتند. محققان برای هر داوطلب صدای مرتبط با بخش حل نشده از پازل را با شدتی پخش کردند که توسط شخص شنیده شود، اما خواب وی را مختل نکند.

صبح روز بعد داوطلبان به سراغ پازل‌ها رفتند و توانستند بخش بیشتری از پازل‌ها را حل کنند. در واقع داوطلبان پیش از خواب به طور میانگین ۲۰.۵ درصد از پازل‌ها را حل کرده بودند، اما پس از فعال شدن قابلیت حل مساله آن‌ها در زمان خواب، توانستند به طور میانگین ۳۱.۷ درصد از پازل‌ها را حل کنند.

این تحقیقات برای اولین بار نشان می‌دهد که می‌توان قابلیت حل مساله در خواب را به گونه‌ای هدایت کرد که امکان یافتن راه‌حل‌های مناسب را برای مسائل پیچیده فراهم کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار