اقداماتی که در شرایط بحرانی سیل و زلزله حالتان را خوب می‌کند

دکترای سلامت در بلایا علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اقدامات اورژانسی در شرایط بحران مانند سیل و زلزله توضیح داد.

آرزو دهقانی، دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات لازم در زمان بروز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و لزوم حمایت روانی از حادثه دیدگان اظهار کرد: پس از بروز بلایای طبیعی فرد گرفتار علائم گذارا و مقطعی چون ، ترس، اضطراب، استرس و دلهره می شود.


بیشتر بخوانید: لحظه‌های تلخ و شیرین مامایی در گل و لای سیل/ وقتی نجات جان مادر و نوزاد همه زندگیت می‌شوند


به حادثه دیدگان در بلایای طبیعی انگ نزنید

او ادامه داد: باید به این مهم توجه کرد که اصل اوليه و مهم بهداشت روان در بلايای طبيعی پرهيز از بر چسب بيماری زدن به بازماندگان است. افرادی که در جريان بلايا دچار واکنش های رفتاری غیرمعمول شده اند، نباید بيمار يا مبتلا به بيماری روانی تلقی کرد، اين علائم واکنشی طبيعی به يک حادثه کاملاً غيرمعمول است و در بسياری از موارد در طول زمان کاهش یافته و از بين می رود.

دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه پیشگیری در همه موارد بهتر از درمان است، بیان کرد: یكی از راهكارهای كاهش عوارض روانی - اجتماعی در بلایا آموزش همگانی است. پیش از وقوع آنها، نحوه مقابله با ترس، نحوه کنترل استرس و حمایت عاطفی صحیح در زمان وقوع بلایا از جمله راهکارهایی است که با آموزش و مشارکت عمومی باعث پیشگیری از اختلالات روانی شدید در زمان بلایا خواهد شد.


بیشتر بخوانید: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور در معرض خطرات ناشی از بلایای طبیعی


اقدامات اولیه پس از بروز سیل و زلزله که جانتان را نجات می دهد

دهقانی با اشاره به اقدامات اولیه پس از بروز حادثه تصریح کرد: در زمان بروز حوادث لازم است خونسردی خود را حفظ کنید. چند نفس عمیق بکشید. حتما در جمع خانواده یا دوستان و آشنایان قرار گرفته و در مورد نگرانی‌ها، استرس ها و ترس های خود با دیگران سخن بگویید. هر چه سریعتر کارهای روتین زندگی مثل ساخت خانه، آشپزی، کارهای گروهی و کشاورزی را آغاز کنید. به هیچ وجه بیکار نمانید. خواب و تغذیه مناسب نیز به شما کمک خواهد کرد که هر چه سریعتر بتوانید استرس خود را کنترل کنید.

دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اقدامات لازم برای کمک به کودکان در شرایط بحران بیان کرد: کودکان یکی از گروه های آسیب پذیر به لحاظ روانی در جریان حوادث و فوریتها هستند. پرخاشگری، گوشه‌گیری، تهوع و استفراغ و بهانه‌گیری از علائمی است که در برخی کودکان پس از وقوع حوادث می توان مشاهده کرد. اقداماتی همچون حرف زدن، نقاشی کشیدن، در آغوش کشیدن، بازی دسته جمعی و قرارگیری در گروه همسالان به آنها کمک خواهد کرد. حتما کودکان را همراهی کنید و به آنها اطمینان دهید که خطر جدی تهدیدشان نمی کند.

انتهای پیام/

اقدامات اورژانسی پس از سیل و زلزله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار