روسیه: واشنگتن دلیلی برای خروج از معاهده آسمان‌های باز ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت آمریکا هیچ دلیلی برای خروج از پیمان آسمان‌های باز ندارد.

روسیه: واشنگتن دلیلی برای خروج از معاهده آسمان‌های باز نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، در پی گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمان‌های باز، میخائیل اولانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت واشنگتن هیچ دلیلی برای خروج از این پیمان ندارد.

به گفته اولانوف، شایعات در این خصوص اخیرا شدت یافته است. او گفت: «در کل، این سیاست مطابق با این اعتقاد ماست که آمریکا مصمم شده تمامی توافق‌هایی را که برای کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای است از میان ببرد. برای مثال، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را در نظر بگیرید».

اولانوف در ادامه تاکید کرد: «این سیاست مخرب و خطرناک است و دلیلی برای خروج از پیمان آسمان‌های باز وجود ندارد».

او گفت بر اساس این توافق آمریکا و روسیه پرواز‌های تجسسی برفراز قلمروی یکدیگر انجام می‌دهند و مسکو هیچ مزیت یک‌جانبه‌ای در این زمینه ندارد.

اولانوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که این توافق ادامه یابد، چون به نفع امضا‌کنندگان آن از جمله آمریکاست. او گفت: «بگذارید ببینیم چگونه تمام می‌شود. اگر این پیمان هم مانند معاهده موشک‌های میان‌برد متوقف شود، ضربه سنگینی بر کنترل تسلیحات و اقدامات اعتمادساز در منطقه آتلانتیک خواهد بود».

این مقام روس ادعا‌های مربوط به نقض این پیمان از سوی روسیه را کاملا بی‌اساس خواند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که گزارش‌های رسانه‌ای گفتند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اسنادی را امضاء کرده که حاکی از تصمیم واشنگتن برای خروج از این پیمان است.

معاهده آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ میان ۳۴ کشور جهان امضاء شد تا هواپیما‌های تجسسی این کشور‌ها اجازه داشته باشند برفراز کشور‌های عضو این معاهده پرواز کنند. این معاهده جهت ایجاد شفافیت و اطمینانی متقابل در کشور‌های امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است.

انتهای پیام/

 
برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار