خط لوله آسیب دیده میدان نفتی ابوذر تعمیر شد

خط لوله دریایی ۲۴ اینچ میدان نفتی ابوذر که دچار نشتی شده بود، تعمیر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، رئیس تعمیرات زیر آب منطقه نفتی خارگ اعلام کرد: محل نشت  خط لوله دریایی ۲۴ اینچ میدان ابوذر که در عمق ۱۶۰ تا ۱۷۰ پایی (۴۹ تا ۵۱ متری) دریا قرار داشت، با تلاش همکاران غواص تعمیرات زیرآب منطقه خارک با موفقیت مهار و تعمیر شد.

اردشیر ضابطی گفت: گروه غواصی تعمیرات زیرآب این منطقه با شناسایی و علامت‌گذاری محل نشت، برای افزایش فاز آبی خط ۲۴ اینچ با توجه به ساعت محل نشت و کاهش تفکیک آب همراه نفت از سکو اقدام کردند و بدون ایجاد آلودگی نفتی، عملیات برداشتن پوشش سیمانی و پاکسازی‌ها با به‌کارگیری ابزار هیدرولیکی و تجربه غواصان و سرپرستان تعمیرات زیرآب انجام گرفت.

او افزود: با توجه به حجم و فشار آب زیاد و در اختیار نداشتن نشت‌بند استاندارد و کارخانه‌ای، مشکلات زیادی برای اجرا، مهار و تعمیر این نقطه ایجاد شده بود.

به گفته رئیس تعمیرات زیر آب منطقه نفتی خارگ، تاکنون به علت شرایط خاص قرارگیری محل نشت و امکان اجرای فاز آبی، این مورد دومین مورد تعمیر خط لوله به صورت در حال تولید به شمار می‌رود که بدون ایجاد آلودگی نفتی انجام شده است.

مجتمع نفتی ابوذر در ۷۵ کیلومتری غرب جزیره خارک، شامل سه سکوی اصلی بهره برداری AA، AB و AC است که از این میدان بیشترین میزان نفت کشور در خلیج فارس تولید می شود.

جزیره خارگ در ۵۷ کیلومتری شمال غربی بوشهر قرار داد و بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از این جزیره صادر می‌شود.

انتهای پیام/ک

خط لوله میدان نفتی ابوذر تعمیر شد

برچسب ها: وزارت نفت ، شرکت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش باهر
۲۱:۰۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
این خط لوله چندسال پیش کشیده شده و نو هست وچون خوب حفظ و نگهداری نمیشود بصورت مکرر سوراخ میشود . اگر از سرچاهها وروی سکوهای اقماری، مواد ضدخورندگی محلول درآب و نیز محلول درنفت به اندازه کافی تزریق شود و نیز در خطوط لوله زیر دریایی بصورت هفتگی یا دو هفته یک بار توپک رانی گرددو این دو مورد تحت کنترل و مراقبت دایمی باشند و کم و زیادو یاقطع نگردند و مستمر باشند و پایش گردند اینگونه این خط لوله ها سوراخ نمیشوند.البته هم مواد ضدخوردنگی باید کیفیت مطلوب داشته باشند و باکمیت مطلوب تزریق گردند و هم توپک ها کیفیت مطلوب و اندازه مطلوب داشته باشند تا بتوانند کلیه ابهای خورنده ته نشین شده در خط لوله ها بسمت کارخانجات خشکی برانند و این کار و وظیفه قسمت حفاظت فنی مناطق عملیاتی هست که باید وظایف خود را بنحو مطلوب و بموقع انجام دهند و روسای مناطق عملیاتی هم باید مدیریت و نظارت کامل داشته باشند و غفلت نکنند چون این خطوط لوله های زیر دریایی درواقع شاهرگهای حیاتی مملکت در دریا هستندواگر اسیب ببینند هم کاهش تولید نفت وگاز خواهدبود و هم هزینه تعمیر انها زیاد هست وهم دستگاهای بالادستی و پایین دستی دچار مشکل میشوند.در رابطه باحفظ این عناصر حیاتی خیلی باید هشیار وبیدار بود ولی کو افراد دلسوز و حاذق و بی ادعا!!!