در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بازاری شدن محصولات شرکت های دانش بنیان نیازمند زنجیره تامین/شرکت‌های دانش بنیان از بیمه فناوری برخوردار نیستند


مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باعث شدند که دانشجویان به سمت تاسیس شرکت‌های دانش بنیان پیش بروند.

شرکت دانش بنیان به دنبال این است که گره‌ای از مشکلات کشور باز کند/ خدماتی که به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود چیست؟محمد محمودیان، مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در تعریف شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت دانش بنیان یعنی هم افزایی علم و ثروت و توسعه اقتصاد دانش محور.

محمودیان افزود: وجه دیگر تعریف شرکت دانش بنیان این است که اختراعات و علم را به یک کاربرد و فناوری تبدیل کنند تا گره‌ای از مسائل کشور را باز کند، ارتباط صنعت و دانشگاه را محقق کند و نتایج تحقیق و توسعه را تجاری کند.
 
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: اگر یک شرکت، محصولی با فناوری بالا وارد کشور کند به این معنی نیست که دانش بنیان است، اما اگر از طریق مهندسی معکوس، محصولی را تولید کند؛ شرکت دانش بنیان تلقی می‌شود به این دلیل که ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کند یعنی مغز افزار تولید می‌کند و نه سخت افزار.
 
محمودیان در ادامه بیان کرد: در دهه‌های اخیر با موجی از فارغ التحصیلان در کشور مواجه بوده ایم و در نهایت نمی‌دانستیم که باید با آنها  چه کار کنیم. در حالی که اگر در مسیری هدایت شوند که بتوانند تحقیق و توسعه در دانشگاه را تبدیل به فناوری کنند تا گره از کار صنعت باز کند و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم و از اقتصاد مصرفی فاصله بگیرم.
 
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری  بیان کرد: حدود ۴ هزار شرکت دانش بنیان داریم که از این تعداد، ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها شرکت‌های فعال تولیدی با گردش مالی نسبتا خوب هستند.
 
محمودیان افزود: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد باعث شدند که دانشجویان به سمت تاسیس شرکت‌های دانش بنیان پیش بروند.
 
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که الگوی توسعه یک شرکت دانش بنیان در کشور ما فراهم شده یا خیر، تصریح کرد: ما محصولات دانش بنیان و خدمات دانش بنیان در کشور داریم و شرکت‌ها به واسطه این محصولات، دانش بنیان هستند و این گونه نیست که شرکتی از ابتدا با هدف دانش بنیانی تاسیس شود.

معافیت مالیاتی محصولات دانش بنیان

محمودیان در ادامه تاکید کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۵۰ درصد محصول شان دانش بنیان باشد؛ روی محصول تولید شده معافیت مالیاتی می‌گیرند.
 
محمودیان درباره  نحوه ورود دانشجویان مشتاق به فعالیت در این شرکت‌ها گفت: هم اکنون شتاب دهنده‌ها در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده اند و به شرکت‌هایی که یا دانش بنیان هستند و یا می‌خواهند دانش بنیان بشوند؛ خدمات ارائه می‌دهند. در این مراکز دانشجویان می‌توانند طرح‌های کسب و کار و راه‌های ورود به بازار را فرا گیرند. این افراد می‌توانند در طرح‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دیگر نیز وارد شوند تا بتوانند رشد کنند البته بدون اینکه مالکیت معنوی آن‌ها روی این محصول از بین برود.
 
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ادامه افزود: اگر زنجیره تامین شکل بگیرد، شرکت‌ها محصولاتشان را به سمت بازاری شدن می‌برند اما افراد نمی‌توانند با این هدف وارد شوند که من می‌خواهم به سمت دانش بنیان بروم. البته در مسیر رشد شرکت‌های دانش بنیان شتاب دهنده‌ها بخشی از این بار را به دوش می‌کشند و بخش عمده آن بر روی زمین مانده است.
 
محمودیان با بیان اینکه قانون کمترین نقص را در فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دارد، گفت: بحث حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب سال ۸۹ است و آیین نامه اجرایی آن بعد‌ها تصویب شد؛ همچنین انواع خدمات برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده است.

او درباره خدماتی که به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود، توضیح داد: برای شرکت‌های نوپا کمک‌های بلاعوض تعریف شده است مانند آموزش به شرکت‌ها و تهیه استاندارد‌هایی برای ورود به بازار. اما طرف بازاری این شرکت‌ها خیلی همراهی نمی‌کنند و این قسمت باید به جایی برسد که الزامات سفت و سختی برای آن‌ها بگذارند که وقتی یک شرکت داخلی کالایی تولید می‌کند، ملزم به خرید آن شوند. متاسفانه در اجرای این قوانین دچار نقصان هستیم و سلیقه‌ای عمل می‌شود.
 
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: باید قبول کنیم که برای اینکه این شرکت‌ها و محصولات رشد و توسعه پیدا کنند باید به آن‌ها اعتماد کنیم. تحریم‌ها نیز باعث شده صنعت به سمت خرید تضمینی از این شرکت‌ها روی بیاورند. ولی با نقصان‌هایی نیز رو به رو هستند مثلا این شرکت‌ها از بیمه فناوری برخوردار نیستند، اما بستر آن جود دارد.
 
محمودیان تصریح کرد: این شرکت‌ها هر چه قدر بتوانند خودشان را در بازار ثابت کنند خدمات برای تسهیل گیری آن‌ها وجود دارد، ولی چون بخش قابل توجهی از بازار و شرکت‌ها به طور سنتی از یک محصول دیگری استفاده می‌کنند و حاضر به تغییر رویکرد و اعتماد به این شرکت‌ها نیستند، اما این اعتماد یک نکته کلیدی است که منجر به رشد و توسعه آن‌ها می‌شود.
بیشتر بخوانید: حفظ مزیت از ویژگی‌ شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ درصدشان در اختیار دولت است دانش بنیان محسوب نمی‌شوند

مدیرنظارت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: مزیت این شرکت‌ها این است که شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و یا شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ درصدشان در اختیار دولت است؛ دانش بنیان محسوب نمی‌شوند و نمی‌توانند از مزایای این شرکت‌ها برخوردار شوند.
 
محمودیان افزود: اگر شرکتی روی یک محصول، دانش بنیان شود و در ارزیابی دوره‌ای هر ۲ سال نتواند با تحقیق و توسعه این محصول را ارتقا دهد یا محصول جدید ارائه کند؛ دانش بنیانی شرکت لغو می‌شود. 

۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به شرکت‌های دانش بنیان

محمودیان افزود: کسانی که شرکت دارند و می‌خواهند دانش بنیان شوند به سایت معاونت علمی و فناوری مراجعه کنند. شرکتی که دانش بنیان است می‌تواند از خدمات و معافیت مالیاتی خود صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند، برای مثال  این شرکت‌ها سالیانه می‌توانند ۵۰ میلیون تومان برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تعریف شده و موثر به صورت بلاعوض دریافت کنند.

او درباره سایر خدمات به  این شرکتها گفت: برای بازار سازی آن‌ها فکر شده و سبد توانمند سازی و آموزش و یادگیری هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده که بلاعوض است. نمونه سازی با کارمزد ۴ درصد، سرمایه در گردش، تسهیلات تولید صنعتی و قبل تولید صنعتی که ۵۰ درصد کمتر از نرخ سود تسهیلات بانکی است و خدمات رو به توسعه  از خدماتی است که به آن‌ها ارائه می‌شود.

محمودیان گفت: به این شرکت‌ها توصیه می‌کنیم که آیین نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را خوب بخوانند، زیرا مسیر‌هایی تعیین شده که این شرکت‌ها می‌توانند مطالبه گر باشند.

انتهای پیام/
 

اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان یک نکته کلیدی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار