هجوم ریزگردها با خشکی خلیج گرگان/احیای خلیج گرگان تبدیل به مطالبه ملی شود

استاندار گلستان گفت: خشک شدن خلیج گرگان هجوم ریزگردها به استان های گلستان و مازندران را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،حق شناس استاندارگلستان در همایش ملی دریای خزر گفت : متاسفانه از سطح ۴۰ هزار هکتاری خلیج گرگان، بیش از ۸ هزار هکتار خشک شده است وباید هر چه سریع تر برای این موضوع اقدام موثر کرد.

او افزود: ما در این خلیج به هر روش نیازمند آب هستیم و در این مسیر، همراهی افکار عمومی حائز اهمیت است چرا که خشک شدن خلیج گرگان با هجوم ریزگردها به استان های گلستان و مازندران و تخلیه شهرهای آن مساوی خواهد بود.

حق شناس همچنین در بخش دیگری از سخناناش درباره دریای خزر گفت : متأسفانه در حال حاضر از ظرفیت های دریای خزر آنچنان که باید استفاده نشده و بخشی از علت آن مربوط به سیاست گذاری ها و بخش دیگر، قصور فعالان بازرگانی است.

او تاکید کرد : باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم و به دنبال ایجاد و راه اندازی یک بندر در راستای بهره برداری از کریدورهای ریلی و دریایی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در استان هستیم.

استاندار گلستان ادامه داد : با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا ، استان گلستان با دارا بودن مزیت نسبی دریا و کشاورزی می تواند نقش مهمی در این قرارداد بین المللی داشته باشد که لازمه آن تقویت بخش بازرگانی و ارائه مناسب کالاها در بازار بین المللی است.

او افزود : با توجه به محدودیت های صادرات نفتی، می توان با رشد صادرات غیر نفتی، تأثیر مناسبی بر اقتصاد کشور داشت چرا که در گلستان محصولات مختلفی با کیفیت عالی در اختیار داریم که می توانیم در فرآوری و ارائه مناسب آن تلاش کنیم.

احیای خلیج گرگان تبدیل به مطالبه ملی شود

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها باید با حساس کردن افکار عمومی، احیای خلیج گرگان را به مطالبه ملی تبدیل کنند.

هادی هاشمیان ظهر چهارشنبه در در نخستین همایش ملی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دریای خزر اظهارکرد: دریای خزر در سه استان شمالی ظرفیت خوبی را برای توسعه ایجاد کرده امام ما نتوانسته ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

او با تأکید بر توسعه مطابق با موازین زیست محیطی، ادامه داد: رفع مشکل بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی ساحل نشینان از دیگر اقداماتی است که برای حفظ محیط زیست دریای خزر و آبزیان این دریا باید برای آن چاره اندیشی شود.

هاشمیان در ادامه سخنان خود با اشاره به بحران پیش روی خلیج گرگان گفت: رفع مشکل این خلیج و احیای آن فرا استانی است و باید همان گونه که برای احیای دریاچه ارومیه عمل شد برای احیای خلیج گرگان هم مطالبه ملی شکل بگیرد و سه قوه پای کار بیایند.

او بیان کرد: تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها باید با حساس کردن افکار عمومی، احیای خلیج گرگان را به مطالبه ملی تبدیل کنند.

هاشمیان گفت: اگر مطالبه ملی برای نجات خلیج گرگان شکل نگیرد در آینده بحران ناشی از خشک شدن این خلیج، علاوه بر مشکلات زیست محیطی، چالش‌های اجتماعی استان گلستان و دیگر استان‌های کشور را درگیر خواهد کرد.


۹۰ درصد صادرات و۸۰ درصد واردات ایران از طریق راه دریایی انجام می شود .

اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های پیش روی دریای خزر با تکیه بر رژیم حقوقی ،سیاسی،اقتصادی و محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برگزار شده است.
 


انتهای پیام/ن
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار