نجات خلیج گرگان در انتظار تصمیم محیط زیست/سیلزدگان گلستانی تا یک ماه در چادرها بمانند/اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات میلیاردی به کشاورزان سیل‌زده گلستان

استاندار گلستان گفت: ۹۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان سیل‌زده استان پرداخت شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،هادی حق‌شناس در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان با اشاره به روند مطلوب ساخت و ساز‌ها در این مناطق اظهار داشت: ۸۰ درصد واحد‌های مسکونی احداثی تا شروع فصل سرما تحویل مالکان می‌شود. همچنین از ۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی احداثی در مناطق سیل‌زده نیز ۶ هزار و ۵۰۰ واحد پی‌کنی شده است.

او گفت: حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی نیز در مرحله پس از سقف (گچ‌کاری، دیوارچینی، پنجره و غیره) قرار دارد که به‌زودی تکمیل می‌شود. علاوه بر این ۹۰۰ پرونده واحد‌های مسکونی مناطق شهری در بانک‌ها باقی مانده که مالکان برای عقد قرارداد مراجعه نکرده‌اند.

استاندار گلستان درباره جبران خسارت‌های بخش کشاورزی نیز بیان کرد: تاکنون ۹۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به همه کشاورزان و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات هم به متقاضیان پرداخت شده است.

او افزود: تاکنون ۱۸۲ میلیارد تومان پرونده تسهیلات بخش کشاورزی به بانک معرفی شده که حدود ۸۲ میلیارد تومان به دلیل عدم مراجعه کشاورزان هنوز پرداخت نشده است. در صورت عدم مراجعه کشاورزان، اعتبارات در نظر گرفته شده برای تسهیلات بخش کشاورزی در بخش‌های دیگر هزینه می‌شود.

حق‌شناس ابراز کرد: کشاورزان سیل‌زده‌ای که مایل به استفاده از این تسهیلات هستند تا ۱۰ روز آینده فرصت دارند به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

او با تاکید براینکه دیگر اجازه نمی‌دهیم منازل مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها ایجاد شود، گفت: به همه کسانی که در سیل خانه‌هایشان تخریب شده و در حریم رودخانه یا در محدوده طرح تفصیلی و یا بافت فرسوده قرار دارند، زمین واگذار می‌شود.


بیشتر بخوانید:ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها ممنوع 


استاندار گلستان درباره تسریع در لایروبی رودخانه‌های استان بیان کرد: برای این منظور پیمانکاران با نظارت آب منطقه‌ای و مجوز‌های سازمان صنعت می‌توانند شن و ماسه از رودخانه‌ها برداشت کنند.

چادرنشینی ۲۶ خانواده سیل‌زده گلستانی هنوز در چادر بسر می برند

میرمحمد غراوی معاون عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ خانواده که به تفکیک ۲۳ خانواده در آق‌قلا و ۳ خانواده در گمیشان  در مناطق سیل‌زده استان در چادر‌ها سکونت دارند گفت: واحد‌های مسکونی این خانواده‌ها تا یک ماه دیگر تکمیل و تحویل آنان می‌شود.

او با بیان اینکه چادر‌ها در مناطق سیل‌زده استان به‌زودی برچیده می‌شود، افزود: واحد‌های مسکونی این خانواده‌ها با اولویت در حال ساخت است و تا یک ماه دیگر تکمیل و تحویل آنان می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بیان کرد: علاوه بر کمک‌های بلاعوض معیشتی و تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن در شهر‌ها مبلغ ۱۲ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن و در قالب کمک بلاعوض به سیل‌زدگان پرداخت شده است.

او ادامه داد: بسیاری از این خانواده‌ها تمایل داشتند این مبالغ را صرف ساخت واحد مسکونی خود کنند برای همین در همان حیاط منزل خود چادر زدند و یا در خانه اقوام خود ساکن شدند.

غراوی خاطرنشان کرد: از ۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی تخریبی در مناطق سیل‌زده استان کار ساخت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است و به مرور زمان این واحد‌ها تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

نجات خلیج گرگان در انتظار تصمیم محیط زیست / ۸۰۰۰ هکتار از مساحت خلیج خشک شد

هادی حق‌شناس استاندار گلستان  با اشاره به اعتبار مصوب ۷۰ میلیارد تومانی برای نجات خلیج گرگان درباره آخرین وضعیت خلیج گرگان اظهارداشت: حدود ۸ هزار هکتار از مساحت خلیج گرگان خشک شده است و برای اینکه گلستان باقی بماند باید فکری برای احیای این خلیج داشته باشیم.

او افزود: در همین باره جلسه‌های کارشناسی مختلفی با بخش‌های علمی و اجرایی در استان برگزار کردیم و در آخرین پیگیری‌های خود چند روز قبل با دکتر شریعتمداری به عنوان وزیر معین استان گلستان گفتگو و مکاتبه انجام دادیم.

استاندار گلستان ادامه داد: صحبت‌هایی با کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره انجام گرفت و قرار شده است به زودی جلسه‌ای درباره خلیج گرگان در استان برگزار شود.

او بیان داشت: اخیراً هم جلسه‌ای با گروهی از استادان دانشگاه‌های استان و دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره راهکار‌های نجات خلیج گرگان برگزار شد که نتایج خوبی داشت.

حق‌شناس گفت: مشاور مطالعات خود را ارائه کرده است و قرار شده سه ماه دیگر به این مشاور مهلت دهیم تا مطالعات نجات خلیج گرگان را نهایی کند.

او تاکید کرد: دولت در سفر سال گذشته خود به استان ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج گرگان در نظر گرفته است که در صورت تأیید مطالعات این مبلغ به استان اختصاص خواهد یافت.

پایان ساخت منازل مسکونی سیل‌زدگان گلستان تا آخر امسال / چادرنشین‌ها در اولویت قرار دارند

محمدتقی زمانی‌نژاد مدیرکل بنیادمسکن گلستان در ادامه جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان اظهارداشت: در اثر وقوع طوفان، رانش زمین و سیل در استان ۲۱ هزار و ۱۰۰ واحدمسکونی در مناطق شهری و روستایی دچار خسارت شد.

او افزود: همه ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی که در سیل دچار خسارت شده بود، تعمیر و تحویل مردم شده است.

مدیرکل بنیادمسکن استان بیان داشت: در این حوادث ۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی نیز خسارت صددرصدی دید که از نظر کارشناسان ارزیاب، تخریبی بود. از این تعداد ۶ هزار و ۵۳۰ واحدمسکونی پی کنی شد. هم چنین ۴ هزار و ۹۳۰ واحد نیز در مرحله فونداسیون و ۳ هزار و ۶۰۰ واحد نیز در مرحله اسکلت‌زنی قرار دارد.

او گفت: همانطور که به مردم قول دادیم ساخت منازل مسکونی تخریبی در مناطق سیل‌زده استان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد. در همین زمینه ۲ هزار واحد مسکونی نیز تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

زمانی‌نژاد درباره وضعیت خانواده‌های سیل زده‌ای که در چادر‌ها ساکن هستند، خاطرنشان کرد: به همه خانواده‌های شهری که مسکن آن‌ها در اثر سیل تخریب شده بود مبلغ ۱۲ میلیون تومان بلاعوض به عنوان کمک هزینه اجاره و در روستا‌ها نیز نصف این مبلغ پرداخت شده است.

او گفت: منازل مسکونی خانواده‌هایی که در چادر سکونت دارند عمدتا در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و به زودی این واحد‌ها ساخته و تحویل آنان خواهد شد.

 

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: سیل ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.