معاون وزیر امور خارجه در کرمان؛

نبود قراردادهای قوی ضعف ما در تجارت خارجی است/توصیه به کشت فراسرزمینی

معاون اقتصادی وزیرامور خارجه گفت:یکی از نقاط ضعف ما در تجارت خارجی در دنیا، نداشتن قراردادهای قوی تجاری با دیگرکشورهاست.

نبود قراردادهای قوی ضعف ما در تجارت خارجی است/با همسایگان ارتباط تجاری مان را تقویت کنیمبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیرامور خارجه در نشست بررسی پتانسیل‌های توسعه روابط اقتصادی فرامرزی در کرمان که با حضور تعدادی از سفرا و رایزنان اقتصادی کشور‌های خارجی برگزار شد، گفت: بیش از ۵۰ درصد مراودات تجاری ما با همسایگان است که حرکت در جهت اقتصاد سالم است و گام بزرگی است که ۴۰ سال بعد از انقلاب به دلیل شرایطی که در آن قرار گرفتیم راه درستی در پیش گرفتیم و آن مراوده با همسایگان است.

او با بیان اینکه از تجار بازرگانان استان می‌خواهم همسایگان را در اولویت بگذارند افزود:  بازار‌های خوبی اطراف ماست و مزیت های خوبی مانند دسترسی ساده و نزدیکی‌های فرهنگی داریم وباید ۱۵ همسایه در اولویت کاری ما باشد و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.

انصاری با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که فعالان اقتصادی باید توجه داشته باشند که اساس مراوده باید طبق قرارداد حقوقی قوی و چارچوب دار باشد.

او اظهارداشت:یکی از ضعف‌های ما در تجارت خارجی توجه نکردن به قراداد‌های قوی است و اتاق بازرگانی باید مشاوره حقوقی به تجار بدهد که به ما کمک می‌کند درجایی که سیاست خارجی با مشکل روبه رو شوند کار را دنبال کنیم.

معاون اقتصادی وزیرامور خارجه بیان کرد:اکنون به دلیل تحریم مشکلاتی برای تجار پیش می‌آید که به دلیل نبود قراداد‌های چارچوب دار عمدتا متضرر می‌شوند.

او با اشاره به اینکه تمرکز بر کشور‌های همسایگان باید بیشتر شود گفت:مراودات با همسایگان با مشکلات بسیار کمتری روبه رو خواهد بود ضمن اینکه باید قبل از آغاز هر تجارتی ساز و کار نقل و انتقال مالی تعریف شود که با همسایگان این کار راحت‌تر است.

انصاری تصریح کرد:سعی‌ کنیم در تجارت با همسایگان از پول ملی استفاده کنیم زیرا این مسئله نیاز به نقل و انتقال بانکی را کمتر می‌کند و توصیه این است همسایگان در اولویت باشند چرا که همسایگان بسیار توانمند و خوبی داریم .

معاون اقتصادی وزیرامور خارجه اظهارکرد:اولویت بعدی تجارت باید به کشور‌هایی باشد که دسترسی به آن‌ها  از جهت نقل و انتقال پول و حمل کالا و کشف بازار‌های جدید  راحت تر است و کشف حوزه‌های قابل دسترسی باید از اولویت‌های اتاق بازرگانی باشد.

او تاکید کرد:یکی دیگر از نکاتی که در کرمان درآن بخش تجربه خوبی وجود دارد مسئله ساز و کار‌های صادراتی است و امیدواریم سال آینده توسعه صادرات نامگذاری شود چرا که  امسال در حوزه تولید کار‌های خیلی خوب و بزرگی انجام شده و در حوزه کشاورزی نیز تولیدات بسیار خوبی داشته ایم.
انصاری بیان داشت:گام بعدی صادرات و بازاریابی است و کرمانی‌ها در حوزه پسته تجربه بسیار خوبی دارند وباید این تجربیات در بازار یابی به حوزه‌های دیگر منتقل شود.

معاون وزیرخارجه با بیان اینکه تولید بدون صادرات ورشکستگی است افزود: و نمی‌توانیم فقط با هدف رونق بازار داخلی تولید را افزایش بدهیم و باید ضمن تشویق تولید، بازاریابی و صادرات را نیز در کنار آن تشویق بکنیم.

او یادآور شد:ساز و کار‌های صادرات صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات است که تجار بدون تکیه به ساز و کار‌های صادراتی صادرات را انجام ندهند و با ریسک مواجه  می‌شوند و باید کمک کرد که این ساز و کار‌ها تقویت شود و در کنار صادرکنندگان ما حضور داشته باشند.

او بیان داشت:اگر برای سازو کار‌های صادراتی و شرکت‌های فعال این حوزه فکر اساسی نکنیم، نگران این هستیم که تولیدکنندگان ما با مشکلات جدی در سال‌های آینده روبه روز شوند.

او سپس به وضعیت کرمان اشاره واظهارکرد:یکی از نکات خوب کرمان گردشگری این استان است و ایران در گردشگری ملی و بومی بسیار موفق بوده و در سال‌های اخیر ده‌ها هزار نفر بین استان‌ها و شهر‌ها رفت و آمد می‌کنند که باید به ایجاد زیرساخت‌های خوب گردشگری کمک کند و باحمایت از زیرساخت‌ها باید گردشگری را تقویت کرد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد:باید حداقل هر کدام از شهر‌های هدف گردشگری دراستان کرمان هتلی در حد هتل رفسنجان داشته باشند.

او گفت:نیروی انسانی ظرفیت دیگر استان کرمان است که باید به آن‌ها امکانات بدهیم در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند.

انصاری با اشاره به اینکه توصیه دیگر ما کشت فراسرزمینی است اظهار داشت: این یک فرصت برای جمهوری اسلامی است و باید تجار کرمانی به تعادل در تجارت توجه داشته باشند و باید زمینه تولید را در کشور‌های دیگر فراهم کنیم و تعادل تجاری بهترین تضمین برای ادامه تجارت است.

او بیان کرد:وزارت امور خارجه هرچه در توان دارد برای رونق کار تجارت انجام می‌دهد و در خدمت تجار هستیم و سفارتخانه‌های ما هیچ وقت به اندازه این دوره در زمینه تجارت وقت نگذاشته اند.

او از تجار خواست حتما برای کار با نمایندگی‌های وزارت خارجه در کشور‌های مختلف ارتباط داشته باشند وگفت: خوشبختانه در حمایت از اقتصاد و تجارت نمایندگان مجلس بسیار فعال هستند .

انتهای پیام/ح

انتقاد ازنبود قراردادهای قوی در تجارت خارجی

برچسب ها: تجارت ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار