مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به زوجین می‌کند؟/قبل از ازدواج مشاوره کنید

بسیاری از افراد مهارت آموزی و مشاوره ازدواج را غیر ضروری می دانند و معتقدند که تا زمان جاری شدن خطبه عقد احتیاج به هیچ یک از این مهارت ها ندارند.

بسیاری از افراد مهارت آموزی و مشاوره ازدواج را به زمانی موکول می کنند که تقریبا کار از کار گذشته است و حتی بسیاری از دختر و پسرهای جوان خرید کتاب هایی که در آن ها مهارت های ارتباطی و مسائل مرتبط با ازدواج نوشته شده است را غیر ضروری می دانند و معتقدند که تا زمان جاری شدن خطبه عقد احتیاج به هیچ یک از این مهارت ها ندارند.
 
تکتم سلیمانی مشاور خانواده و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به ازدواج به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زندگی افراد رخ می‌دهد، می‌تواند مانند تیغ دو لبه عمل کند، گفت: این پدیده اگر در زمان مناسب و با فرد مناسب انجام شود می‌تواند ضامن سلامت فرد و جامعه باشد و بلعکس؛ اگر بدون مهارت‌های ضروری و شناخت کافی رخ دهد، می‌تواند آسیب‌های و تبعات متعددی به همراه داشته باشد.
 
او تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج ضروری‌ترین عملی است که به افراد کمک می‌کند نگاهی واقع بینانه به ازدواج داشته باشند، با اهداف، وظایف و حقوق خود آشنا شوند و از هرگونه احساسات غیرعقلانی بپرهیزند زیرا اساس ازدواج بر مبنای معیار‌های عقلانی استوار است.
 
مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به زوجین می‌کند؟/قبل از ازدواج مشاوره کنید
 
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: مشاوره پیش از ازدواج با هدف بررسی ابعاد مختلفی مانند ویژگی‌های شخصیتی افراد، نیازها، علایق، شباهت‌ها و تفاوت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی انجام می‌شود؛ همچنین مهارت‌های مورد نیاز برای ازدواج را در افراد مورد سنجش قرار می‌دهد.
 
سلیمانی با بیان اینکه مشاور ازدواج به عنوان فردی که موضع بی طرف اتخاذ کرده است، بر پایه دانش و تجربه خود اطلاعاتی را در اختیار زوجین قرار می‌دهد تا آن‌ها را در شناخت و تصمیم گیری بهتر یاری کند افزود: مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا در مدت کوتاهی نسبت به یکدیگر شناخت جامع تری کسب کنند، همچنین می‌تواند به زوجین بیاموزد که روی چه مهارت‌هایی باید تمرکز تا بتوانند زوج بهتری باشند.

او تصریح کرد: در مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره به صورت جلسات فردی و زوجی شکل می‌گیرد و اغلب آزمون‌های معتبری که از زوجین گرفته می‌شود که می‌تواند تا حد زیادی روند شناخت آن‌ها را تسهیل نماید؛ این آزمون‌های شناختی به‌منظور شناخت زیرساخت‌های شخصیتی طرفین به‌کار می‌رود.
 
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: به‌عنوان مثال، در نظر بگیرید از طریق این آزمون ها، فردی درون‌گرا شناسایی شود که تمایل به کناره‌گیری، سکوت، تنهایی و خلوت دارد؛ در مقابل فردی که برون‌گرا است و حضور در جمع، خرید کردن و مهمانی رفتن را ترجیح می‌دهد، مسلماً این دو نفر در ارتباط با هم به مشکلاتی برخورد خواهند کرد، چرا که خصوصیات شخصیتی متفاوتی دارند، که می‌تواند زمینه ساز مشکلات باشد.

سلیمانی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی طلاق در استان افزود: امروزه در بیشتر کشور‌ها آموزش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج به صورت ضرورتی برای پیشگیری از ناهنجاری‌های فردی و خانوادگی درنظر گرفته می‌شود تا بتواند باعث کاهش میزان طلاق و افزایش رضایتمندی زناشویی شود.
 
مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به زوجین می‌کند؟/قبل از ازدواج مشاوره کنید

او تصریح کرد: با توجه به اینکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است، مشاوره پیش از ازدواج با تلاش در جهت درنظر گرفتن همه ابعاد مورد نیاز برای زندگی مشترک طولانی مدت می‌تواند باعث کاهش میزان طلاق در جامعه شود، همچنین جدی گرفتن و اجباری شدن مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌تواند در کنترل و کاهش آمار طلاق موثر واقع شود.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: در انتها بیان این نکته ضروری به نظر می‌رسد که روانشناس یا مشاور به افراد نمی‌گوید که ازدواج بکنند یا خیر، بلکه به افراد درمورد شباهت ها، تفاوت‌ها و مسائل احتمالی پیش رو آگاهی می‌دهد و سعی در تقویت بینش افراد دارد و تصمیم نهایی کاملا به عهده خود زوج است.

انتهای پیام//ج.ر
 
 

پیشگیری بهتر از درمان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.