رحمانی فضلی:

ستاد اربعین در عراق نقش اصلی در خدمات رسانی داشت

وزیر کشور با اشاره به امنیت و سلامت زوار در برگزاری مراسم اربعین گفت: عظمت این ایام و سلوک این مراسم مورد حیرت جهانیان قرار گرفته است.

ستاد اربعین در عراق نقش اصلی در خدمات رسانی داشتبه‌گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در جلسه ستاد مرکزی اربعین که امروز (یکشنبه ۱۲ آبان) در محل وزارت کشور برگزار شد، با  تشکر از دولت و ملت عراق برای برگزاری اربعین حسینی گفت: الحمدالله با رضایت، امنیت و سلامت زوار این مراسم را برگزار کردیم. عظمت این ایام، کیفیت آن و چگونگی اقدامات و سلوکی که در این مراسم بوده مورد حیرت جهانیان قرار گرفته است.

او ادامه داد: همان‌طور که مقام معظم رهبری به موضوع اربعین اشاره کردند و گفتند اربعین یک موضوع انسانی است و فراتر از مرز‌های عقیدتی، قومی، ملی و زبانی بوده یک موضوع کاملاً انسانی است و باید تلاش کنیم که این موضوع انسانی را هر سال باشکوه‌تر، موثرتر و نافذ‌تر در نظم و انضباط امنیت و سلامت بیشتر پیش ببریم.

رحمانی فضلی  با بیان اینکه امسال با سه حادثه روبه‌رو بودیم، گفت: خوشبختانه با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی بسیار خوب توانستیم از این سه حادثه عبور کنیم. حادثه اول سیل بود، به جز لطف خدا همکاری، هماهنگی و همدلی دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف با همراهی خوب مردم نمی‌شد به طریق دیگری این کار انجام شود. این کار بسیار کار عظیمی بود.

وزیر کشور بیان کرد: حادثه دوم مقابله با تحریم و مقاومت و استقامت در برابر توطئه‌های دشمن بود که با همت مردم ایران و راهنمایی‌های رهبری، همت دولت، مجلس و قوه قضاییه توانستیم این موضوع را به گونه‌ای پیش ببریم که خود آنها هم بگویند که ایران استقامت خوبی داشته است.

او با بیان اینکه حادثه سوم اربعین بود، گفت: توانسستیم با همکاری و همدلی مدیریت منسجم و هماهنگ مراسم را در موعد محدود حدود ۲۵ روز مدیریت کنیم. در این میان هدایت رهبری، کمک دولت و تمام دستگاه‌ها دخیل بود. همان‌طور که مقام معظم رهبری در دیداری که با موکب‌داران داشتند، فرمودند که بحث فرهنگی اربعین بسیار حائز اهمیت است یعنی اگر ما سه حوزه طریقت، شریعت و حقیقت برشماریم اربعین عاشورا همان بعد فرهنگی، معنوی و بومی آموزه‌های دینی است که باید بر روی آنها کار کنیم.

رحمانی فضلی  ادامه داد: روند کار تاکنون روندی قابل قبول است، اما نمی‌توانیم بگوییم که این روند مطلوب است. ظرفیت اربعین بسیار بزرگ است و حوزه فرهنگی با تمام تلاش‌هایی که داشته و تمام مردم با ارادتی که نسبت به این موضوع داشتند به صورت خودجوش کار‌های فرهنگی بسیاری انجام دادند، اما این ظرفیت اقتضائش این است که بتوانیم مدیریت بیشتری برای سال‌های آتی در حوزه فرهنگی داشته باشیم. به توصیه مقام معظم رهبری دولت و رئیس‌جمهور در شورای انقلاب فرهنگی که به بنده گزارش دادند و در این زمینه گفتند که، چون نهاد تصویری کلان فرهنگی است، بنده در آنجا گفتم که اقتضاء بحث فرهنگی اربعین ایجاب کند که یک فرا کمیته مستقلی در شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت مطالعه و بررسی و سیاستگذاری ارائه این کار را به ما بدهد و مقرر شد که این کار انجام شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مقداری نگرانی در داخل خاک عراق داشته‌ایم، گفت: خوشبختانه امسال مرز خسروی باز شد که نگران بحث امنیت در آن منطقه بودیم، اما در شرایط خاصی این مرز باز شد، همچنین روادید لغو شد، پیش‌بینی ما بر تردد ۳ میلیون زائر بود که تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هم زائر آن افزوده شد، این اتفاق نشان داد که ما امکان و ظرفیت و تطبیق با شرایط مختلف را داریم و ما توانستیم این کار را با تمام ویژگی‌هایی که داشتیم انجام دهیم. از مردم تشکر ویژه‌ای داریم لازم است بگویم هر زمان که نیاز پیدا کردیم به هماهنگی بیشتر با مردم در قالب رسانه صدا و سیما و یا استفاده از تکنولوژی و موبایل ها، مردم با ما هماهنگ شدند.

وزیر کشور تصریح کرد: نظم پذیری مردم در این شرایط برای ما ودیه گرانبهایی بود، ما در موضوعی به مردم خدمت می‌کنیم که نقش اصلی را مردم دارند. نظم پذیری مردم بسیار خوب بود. افزون بر این همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها مطلوب بود که با کمترین زحمت اقدامات انجام می‌شد و تقریباً هیچ موردی در این مسیر به عنوان عدم همکاری نداشتیم که قابل تقدیر است.

او با بیان اینکه خدمات رسانی‌های بسیاری در اربعین به زائران داده شده است، گفت: خدماتی که امسال به زائران خارجی داده شد به حدود ۱۷۰ هزار نفر بود که رقم بسیار بزرگی بود، ما زائران خارجی را از نقاط مرزی تحویل می‌گرفتیم و به خاک عراق فرستادیم و در داخل عراق هم با آن‌ها خدمات‌رسانی کردیم. در روز‌های اربعین و مسائلی مانند آب و یا حمل و نقل ایجاد شد، که در رسانه‌ها و افرادی که از این موضوعات اطلاعی نداشتند طوری اظهار نظر می‌کردند خدمات کم است و یا اصلاً پیش بینی نشده در صورتی که چنین چیزی وجود نداشت، مثلاً در مورد حمل و نقل از مرز مهران تا کوت و یا نجف شاهده ترافیک سنگین بودیم که برخی تماس گرفتند و می‌گفتند وسیله حمل و نقل بفرستید، در صورت این که چنین مشکلی نبود و اتوبوس در مرز وجود داشت، اما به دلیل این که در خاک عراق جاده‌ها کشش نداشت نشان دهنده بار حجم ترافیکی سنگین بود ما هر چقدر به آن طرف جاده اتوبوس اضافه می‌کردیم نیم ساعت تا یک ساعت تردد کمتر می‌شد.

وزیر کشور ادامه داد: در این حالت ما از مردم خواهش کردیم که زائران از مرز‌های پر تردد عبور و یا سفرشان را مدیریت کنند، در مرز‌های شلمچه چذابه و مهران مجبور بودیم تا مرز را چند ساعت ببندیم تا ترافیک تخلیه شود و جمعیت دوباره اضافه شود. خبر‌هایی به گوش رسید که مرز چذابه بسته شد و چند ساعت بعد باز شد این کار را ما خودمان انجام می‌دادیم تا ترافیک را مدیریت کنیم.

او با بیان اینکه مسئولیت تردد و حمل و نقل بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود، گفت: مدیریت بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل ایجاد شد، وزارت راه و شهرسازی با الگو‌ها و مدیریت‌های که پیش از اربعین انجام داده بود توانست مدیریت بسیار خوبی برای حمل و نقل در روز‌های اربعین داشته باشد.

رحمانی فضلی ادامه داد: یک پیشنهادی که به ما دادند این بود که تمامی اقدامات و خدمات را در حوزه اربعین الکترونیکی در قالب کمیته‌های مخابراتی داشته باشیم که در حال بررسی هستیم و احتمال هم می‌دهیم که بتوان خدمات اربعین سال آینده را الکترونیکی ارائه داد.

او با بیان اینکه خوشبختانه صدا و سیما ابتدا اقداماتی را در قالب برگشت زائران و تشویق آنها به این کار انجام داد، گفت: بقیه رسانه‌ها هم همکاری کردند، سامانه سجا و ارتباطات مخابراتی ما با سه میلیون و ۷۰۰ زائر و ارسال ۱۰ میلیون پیام به آنها از اقدامات بسیار خوبی بود که انجام شد. رسانه‌ها در بحث کیفی، کمی، هماهنگی و نظم پذیری اقدامات خوبی را انجام دادند.

وزیر کشور با بیان اینکه مردم نقش بسزایی در اربعین داشتند، ادامه داد: از موکب داران در صحبت‌های خود کم گفتیم، نقش مردم که می‌گوییم همه آنها هستند، اما موکب داران نهاد‌های جوشیده از مردم با اعتقادات و انگیزه‌های دلی هستند که نقش هماهنگی و مدیریت مشارکت مردمی را بر عهده دارند. آنها کار‌های بی‌نظیری در داخل خاک ایران و خاک عراق انجام می‌دهند.

رحمانی فضلی تأکید کرد: ایران به هیچ عنوان در امنیت عراق دخالت نکرد، چرا که امنیت عراق در اوج بود. نه عراقی‌ها از ما خواستند که کمک به آنها کنیم و نه ما در امنیت و مسائل عراق دخالت کردیم.

وزیر کشور افزود: مراسم اربعین سال آینده ۲ تفاوت اصلی با اربعین امسال و سال‌های قبل دارد. اول اینکه میزان جمعیت است که احتمال می‌دهیم بیشتر باشد و دوم بحث افزایش دما. برای اضافه شدن جمعیت که باید خدمات و تجهیزاتمان را بیشتر کنیم و برای افزایش دما پیشنهاد می‌دهم مسیر ۸۰ کیلومتر نجف تا کربلا را بین استانهایمان تقسیم کنیم و هر چند کیلومتر را به یک استان بدهیم تا به عنوان مثال هر استان در طول مسیر خدماتی مانند سایه بان، مه پاش و دیگر خدمات را ارائه دهند.

او با بیان اینکه اقدامات بسیاری در حوزه انتظامی انجام گرفت گفت: مسائلی همچون انتظامی امنیتی کنسولگری بر عهده نیروی انتظامی بوده که انتظامی زحمات بسیاری در این حوزه انجام دادند. در حوزه وزارت اطلاعات مباحثه پنهان امنیت را به خوبی در مناطق مرزی داخل کشور انجام دادند که قابل تشکر است. همچنین ستاد کل نقش هماهنگی نیرو‌های مسلح را به عهده داشتند.

رحمانی فضلی گفت: سفیر ما در عراق در این ایام زحمات و اقدامات بسیاری داشت و ستاد اربعین در عراق نیز نقش اصلی را ایفا کردند. دولت عراق در ایام اربعین هیچ چیز برای ما کم نذاشت؛ شاید در عمل کمبود‌هایی دیده شد، اما هرآنچه در توافقنامه‌ها از عراق درخواست کرده بودیم، انجام شد و آنها تمام توافقات را انجام دادند، همچنین با توجه به اینکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر در این ایام به عراق سفر کردند، اما بیماری خاصی اپیدمی نشد، به همین منظور بخش‌های بهداشت، درمان، هلال احمر و اورژانس زحمات بسیاری کشیدند.

او با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور در روز اربعین در عراق حضور داشتند، اظهار کرد: بعد از ارائه گزارش‌مان در هیئت دولت، آنها همراهی خوبی با ما داشتند و معاون اول رئیس جمهور کمک‌های زیادی به ستاد مرکزی اربعین کرد، همچنین رئیس جمهور سفارش کردند هرآنچه در خصوص اربعین مدنظر مقام معظم رهبری است، انجام شود و رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به ما داشتند و قبل از این جلسه‌ای را با موکب‌داران برگزار کردند و نکات مهمی را در این نشست فرمودند.

رحمانی فضلی افزود: همیشه در این ایام اربعین اولین نگرانی ما تامین امنیت است و اگر امنیت باشد، شاهد انجام چنین صحنه‌های باشکوهی خواهیم بود. همه در حوزه امنیت نقش آفرین بودند از نیروی انتظامی و مسلح زحمت کشیدند و در داخل عراق نیز قاسم سلیمانی، حشدالشعبی و دولت عراق اقدامات خوبی برای تامین امنیت داشتند.

وزیر کشور با بیان اینکه ماهیچ نقشی در تامین امنیت در عراق نداشتیم، گفت: عراقی‌ها از ما تقاضای کمک برای تامین امنیت داشتند و ما گفتیم که امنیت عراق را در اوج می‌بینیم. افزون بر این با شروع موج گرما باید اقدامات مناسبی را برای برگزاری اربعین صورت دهیم ما ۱۵-۱۶سال با گرما مواجه خواهیم بود باید با اقتضائات هوای گرم کارهایمان را انجام دهیم.

او با بیان اینکه برای برگزاری مراسم اربعین سال‌های آتی از داخل مرز از نظر مسائل زیربنایی مشکلی نخواهیم داشت، گفت: از نجف تا کربلا اقدامات خاصی را بایدانجام دهیم. پیشنهاد می‌کنم مسیر ۸۰کیلومتری از نجف تا کربلا را بین  ۱۰تا  ۱۵استان تقسیم کنیم و هر استان را در منطقه مشخصی مستقر کنیم تا چنانچه نیاز به ایجاد سایه بان و مه پاش باشد، توسط استان‌های معین تامین شود، چراکه اگر این اقدامات بامدیریت متمرکز باشد، مجدد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم؛ اکنون هر استان می‌تواند اقدامات لازم خود را صورت دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار