برداشت ۱۵۰۰ تن هندوانه از مزارع کشت و صنعت تربت حیدریه

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه زیر مجموعه شرکت کشاورزی رضوی از برداشت هزار و ۵۰۰ تن هندوانه از مزارع این مجموعه خبر داد.

برداشت ۱۵۰۰ تن هندوانه از مزارع کشت و صنعت تربت حیدریهمحمد باقر قناد طوسی مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: در سال جاری حدود ۵۰ هکتار به کشت هندوانه اختصاص داده شده که برای این منظور از ارقام استاندارد و سازگار با اقلیم منطقه استفاده شده است.

او ادامه داد: زود‌رس و خوش طعم بودن محصول و همچنین بازار‌پسند بودن آن، از جمله ویژگی‌های مورد نظر در ارقام استفاده شده به شمار می‌رود.

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه، گستره فروش این محصول را حوزه شهر‌های استان خراسان ر و سایر شهر‌های همجوار عنوان کرد.

قناد طوسی با اشاره به کشت این محصول به روش زیرپلاستیک افزود: این محصول به وسیله دستگاه پنوماتیک که مجهز به نهرکن می‌باشد کشت شده است.

او ادامه داد: پس از کشت بذر، روی جویه و پشته با پلاستیکی با ضخامت خاصی پوشانده شده و عملیات آبیاری آغاز می‌شود.

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه گفت: به این ترتیب پس از سبز شدن گیاهچه، در پلاستیک روی بوته گیاه سوراخی ایجاد می‌شود تا گیاه از زیر پلاستک بیروی آمده و رشد کند.

قناد طوسی، حفظ رطوبت، مبارزه با علف‌های هرز، پیش‌رس کرن محصول و همچنین کاهش مصرف آب را از جمله مزایای کشت زیرپلاستیک دانست.

او ادامه داد: علاوه بر این، با استفاده از روش مذکور، امکان عرضه محصول به صورت نوبرانه و با قیمت مناسب به بازار مصرف وجود دارد.

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه درباره نقاط قوت کشت امسال هندوانه در اراضی کشت و صنعت تربت حیدریه گفت: برخورداری منطقه از آب و هوا و اقلیم مناسب، اراضی مستعد کشت در منطقه همراه با پتانسیل تولید بالا، از جمله نقاط قوت کشت این محصول به شمار می‌رود.

قناد طوسی افزود: هندوانه‌های تولیدی این مجموعه به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون کاهش مصرف سموم، کیفیت و طعم خوب، بازار‌پسندی و همچنین زود‌رس بودن، از جایگاه ویژه‌ای در مقایسه با محصولات سایر کشاورزان برخوردار است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش راندمان تولید هندوانه تصریح کرد: در این راستا فعالیت‌هایی نظیر آماده‌سازی به موقع اراضی، رعایت تاریخ دقیق کشت محصول، استفاده از کود‌های آلی، بهره‌گیری از ارقام مناسب، کشت به صورت زیر پلاستیکی انجام شده است.

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه در پاسخ به این سوال که کشت و صنعت تربت حیدریه، کشت هندوانه را با چه رویکردی در دستور کار خود قرار داده است، گفت: بر‌خلاف تصور و ذهنیت عموم، این محصول با توجه به دوره رشد کوتاه و از طرفی کشت زیر پلاستیکی به دلیل حفظ رطوبت، مصرف آب زیادی ندارد.

قناد طوسی افزود: ضمن این که اهداف دیگری همچون رویکرد درآمد اقتصادی، عرضه محصول نوبرانه به بازار و نیز اشتغال‌زایی مد نظر این مجموعه بوده است.

او با اشاره به لزوم توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی تصریح کرد: در این راستا بخشی از اراضی اختصاص داده شده به کشت هندوانه به روش قطره‌ای و مابقی به صورت نشتی آبیاری شده است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
 

لزوم توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.