به میزبانی مجمع تشخیص مصلحت برگزار می‌شود؛

کنگره آینده پژوهی چشم اندازسازی شهری ایران

محمد ابراهیم مداحی گفت: دیماه امسال کنگره آینده پژوهی چشم اندازسازی شهری ایران به میزبانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با حضور مدیران شهری برگزار می‌شود.

کنگره آینده پژوهی چشم اندازسازی شهری ایرانبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست شهرداران و مدیران شهری با معاون اطلاع رسانی و امور بین الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون برگزاری کنگره و نمایشگاه بین المللی آینده پژوهی چشم اندازسازی شهری ایران عصر روز یکشنبه دوازدهم آبانماه در محل دبیرخانه این نهاد برگزار شد.

مداحی در این نشست با خوش آمدگویی و قدردانی از شهرداران و صاحبنظران مدیریت شهری که دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام را پذیرفته اند، گفت: مدیریت شهری، یکی از مهمترین موضوعاتی است که زودتر و بهتر می‌بایست مورد بررسی قرار می‌گرفت و قوانین آن طرح ریزی می‌شد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام چند سالی است که با اهتمام به این موضوع، کارگاه‌ها و دستورالعمل‌هایی را در حوزه مدیریت شهری برگزار کرده است. یکی از کارکرد‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست گذاری در حوزه‌های مختلف است که فکر می‌کنیم در خصوص مدیریت شهری هم می‌توان سیاست‌های نظام را تدوین کرد و قوانین مرتبط با آن را مصوب کرد. اگر به آرامش خیال و رضایت مردم می‌اندیشیم باید مدیریت شهری را مسئولانه دنبال کنیم.

محمد ابراهیم مداحی گفت: فرودگاه‌های ما، ویترینی از مدیریت شهری ما هستند. نهاد‌های مختلف در آن اتاق دارند، اما هیچکس در مورد تاخیر‌های پرواز پاسخگو نیست. فکر می‌کردیم که cds می‌تواند مشکلات ما را در شهرنشینی حل کند، اما بررسی‌ها نشان داد که دنیا، در خصوص شهر‌های آینده، کنگره‌هایی را برگزار کرده است. با برگزاری جلسات مختلف با نهاد‌های مسئول، ساز و کار برگزاری کنگره آینده پژوهی و چشم اندازسازی شهری ایران را با دبیرخانه‌ای دائمی دنبال کردیم.

او افزود: برای این کنگره از شهرداران و مدیران شهری دعوت کردیم تا نگاه صرفا علمی به موضوع نداشته باشیم و خروجی محسوس پیش بینی کنیم. از جمله اندیشکده‌هایی در سطح کشور که با حمایت مجمع و مراکز علمی و دانشگاهی فعال خواهند شد. شهرداری مشهد برای دایر نمودن یکی از این اندیشکده ها، اعلام آمادگی کرده است.

معاون اطلاع رسانی و امور بین الملل دبیرخانه مجمع گفت: این کنگره به امیدخدا، به نگارش پیش نویس سیاست‌های کلی در مدیریت شهری منجر خواهد شد و برنامه‌های ما در اداره شهر‌ها در هزاره‌ی سوم را تعیین خواهد کرد. همچنین در تربیت مدیران راهبردی ویژه‌ی مدیریت شهری، گام‌هایی بر خواهیم داشت؛ بنابراین این کنگره، نمایشگاهی از این خدمات و فعالیت‌ها خواهد بود که در دل آن، مدیریت دانش و انتقال تجربه‌های موفق شهرداری‌ها را خواهیم داشت.

او با دعوت از شهرداران کشور در برگزاری این کنگره دوسالانه گفت: میزبان ایده‌ها و پیشنهاد‌های شهرداران موفق کشور خواهیم بود تا دستاورد‌های خود در مدیریت شهری را به علاقمندان عرضه کنند.

در این نشست، معصومی، شهردار زنجان، با اشاره به حضور شهرداری زنجان در جلسات مرتبط به این کنگره در خصوص نگاه کشور به شهر‌های آینده گفت: این قدم‌ها نوید بخش آینده خوبی برای مدیریت شهری کشور خواهد بود و اعلام آمادگی کرده ایم که زنجان میزبان این رویداد باشد و قطعا در نمایشگاه این کنگره مشارکت فعال خواهیم داشت.

همچنین مهندس کشاورز که به نمایندگی از شهرداری قزوین در این نشست حاضر بود با پرداختن به موضوع چشم انداز شهر‌های ایران، گفت: عموما در خصوص آینده نگاری شهر‌های ایران، اقدام موثری انجام نشده است و از مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت می‌کنیم که پس از تصویب سیاست‌های کلان و چشم انداز، به موضوع شاخص سازی و تدوین برنامه برای شهرداری‌های کشور نیز بپردازد و امیدوارم خروجی این اندیشکده ها، در برنامه ریزی کلان شهری به کار گرفته شود.

سعیدی، شهردار سنندج، با اشاره به وجود خلا‌های کشور در موضوع مدیریت شهری، نبود مدیریت یکپارچه‌ی شهری را در شهر‌های ایران، به عنوان یک چالش معرفی کرد و گفت: شهرداری سنندج و شهرداری بندرعباس، به عنوان شهر خلاق معرفی شده اند و این دستاورد از فعالیت‌ها و پیگیری‌های شهرداری بوده است و امیدوارم بحث مدیریت واحد شهری در این کنگره و بررسی‌های مجمع، اولویت داشته باشد.

درگاهی مشاور شهردار همدان گفت: ما در کشور مشکل قوانین و مقررات داریم و امیدواریم خروجی این کنگره به سمت اصلاح ساختار قوانین شهری پیش برود. مسائل حقوقی و دیپلماسی شهری نیز از موضوعاتی است که خوب است در کنگره دنبال شود.

شوشتری قائم مقام معاون شهردار مشهد گفت: بحث آینده پژوهی دو کارکرد دارد که یکی کشف آینده است و کارکرد دیگر آن حل مشکلات و چالش‌های آینده است. شهرداری مشهد، سه هفته پیش اولین جلسه‌ی اندیشکده‌ی خود را برگزار کرد که به زودی آئین افتتاح رسمی آن را شاهد خواهیم بود. همچنین در سه کمیته و کارگروه از کنگره، مدیریت پنل‌ها را برعهده خواهیم گرفت.

کمالی نسب از کارشناسان شرکت کننده در نشست گفت: شهرداری تهران در دهه ۷۰، برنامه‌های خود را برای تهران در دهه ۸۰ تدوین کرد و اجرایی شد، اما با این وجود، بسیاری از نهادها، حضور کارکرد چشم اندازسازی را نمی‌دانند. پیشنهاد می‌کنم موضوع شهرخلاق و استارتاپ‌ها را در کمیته‌ی هوشمندسازی شهری دنبال کنیم.

دهکردی یکی دیگر از کارشناسان مشارکت کننده در کنگره گفت: دیوار شهرداری‌های کشور، دیوار کوتاهی است و اصلاح قوانین شهری برای مدیریت جامع شهری، به عنوان یک دغدغه در کنگره پیگیری خواهد شد.

عزتی معاون شهرسازی شهرداری تبریز گفت: نامگذاری همایش‌ها و شعار‌ها مانند شهر سبز، شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار معلولان و ... همه از وجود برخی مشکلات خبر می‌دهند. متاسفانه با نگاه ایده آل برخی مسئولان و برخی بی اطلاعی ها، مواجه هستیم و شهرداری را برخی به گلوگاه اجرای قوانین دستگاه‌های دیگر تبدیل کرده اند. باید به دنبال راهکار و ارائه پیشنهاد باشیم.

خاکشور، سرپرست شهرداری بجنورد گفت: از پیشنهاد دکتر مداحی برای اینکه کنگره از همایش و ارائه سخنرانی فاصله بگیرد و به خروجی محسوس و تبادل تجربه شهرداری‌ها منتج شود، ممنونیم و در خدمت دست اندرکاران این کنگره خواهیم بود.

ابریشمی راد، شهردار کاشان نیز در این نشست گفت: بهترین جایی که می‌تواند به داد مقوله مدیریت شهری برسد، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. شناسایی ذی نفعان در موضوعات شهری و حتی در موضوع اداره شهرداری ها، اهمیت دارد. آینده محصول اقدامات امروز ماست. خطرات زیادی مدیریت شهری و توسعه شهری در ایران را تهدید می‌کند. اگر شهر‌ها درست ساخته و اداره شوند، کشور درست خواهد شد. از مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار داریم که با کارگروهی تخصصی، با در نظر گرفتن ویژگی‌های مدیریت شهری در ایران، موضوع مدیریت شهری را سامان دهد.

اسکندر صالحی، قائم مقام معاونت اطلاع رسانی و امور بین الملل دبیرخانه مجمع گفت: پیشنهاد می‌کنم، اعضای حقوقی این کنگره به اعضای حقیقی آن تبدیل شوند و بتوانند تجربیات امروز خود را در ادوار دیگر کنگره بیان کنند. ایده‌ی دیگر این است که اندیشکده‌های شهری را تسهیل کننده گفتمان میان شهرداری‌ها و شورا‌های اسلامی شهر‌ها تبدیل کنیم. در این صورت اگر ۳۰ اندیشکده فعال در سطح کشور داشته باشیم، می‌توانیم در حوزه‌های مختلف اثر گذار باشیم. می‌توانیم در یک نقشه‌ی راهبردی دو یا سه ساله، در سیاست‌های مدیریت جامع شهری به نتیجه برسیم. مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تبادل نظر کارشناسان شکل می‌گیرد و می‌تواند با همین جمع، به موتور پیشران در موضوع مدیریت شهری عمل کند.

در این نشست دکتر موسوی، با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه مجمع و شورای سیاستگذاری کنگره آینده پژوهی چشم اندازسازی شهری ایران گفت: ۹ کمیته‌ی علمی برای این نخستین دوره کنگره در تهران پیش بینی شده است که دبیرخانه علمی آن بر عهده دانشگاه تهران و اساتید پژوهشگاه این دانشگاه خواهد بود. محور‌های این رویداد «آینده پژوهی شهری»، «مدیریت شهری»، «هوشمندسازی شهری»، «برنامه ریزی شهری»، «محیط زیست و توسعه شهری»، «زیرساخت‌های شهری» و «حکمروایی شهری» است و در سال آینده، شهرداری مشهد میزبان این کنگره خواهد بود.

مسئول کمیته‌ی برگزاری این کنگره افزود: برای این کنگره از عموم دانشگاه‌های کشور، وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مرتبط و اساتید و صاحبنظران دعوت شده است. گروه اصلی مخاطبان این کنگره، شهرداران و مدیران شهری هستند که از آن‌ها برای شرکت و سخنرانی در کنگره و حضور در فضای نمایشگاهی دعوت شده. سی و یک استان کشور در حاشیه این کنگره، غرفه خواهند داشت و دستاورد‌های خود در موضوع حوزه‌های مدیریت شهری به نمایش خواهند گذاشت.

نخستین کنگره و نمایشگاه بین المللی آینده پژوهی چشم اندازسازی شهری ایران، سوم تا ششم دیماه سال جاری در سالن نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار