اعتراف هلند به کشتار غیرنظامیان در عراق

وزارت دفاع هلند اذعان کرد در حمله هوایی که به ادعای این کشور در سال ۲۰۱۵ برای هدف قرار دادن داعش در شمال عراق انجام شد، چند غیرنظامی جان باختند.

هلند اعتراف کرد غیرنظامیان را در عراق کشته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزارت دفاع هلند امروز اعتراف کرد در حمله هوایی که نیرو‌های این کشور در سال ۲۰۱۵ در شمال عراق در منطقه کرکوک به منظور هدف قرار دادن یک کارخانه بمب‌سازی متعلق به داعش انجام دادند حدود ۷۰ نفر کشته شدند که برخی از آن‌ها غیرنظامی بودند.

پیش از این دولت هلند از ارائه آمار مربوط به تعداد دقیق این حمله خودداری کرده بود. «آنا بیگلولد-شوتن» وزیر دفاع هلند، در نامه‌ای که امروز خطاب به پارلمان این کشور نوشت گفت: «بمبی که از یک جنگنده اف-۱۶ هلند در عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در دوم ژوئن (۲۰۱۵) افتاد به جان باختن حدود ۷۰ قربانی منجر شد که از جمله آن‌ها برخی عناصر داعش و برخی غیرنظامی بودند».

در این نامه مشخص نشده که آمار قربانیان غیرنظامی چند نفر بوده است، اما تعداد کل کشته‌شدگان نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد به دلیل وقوع انفجار‌هایی ناشی از مواد منفجره موجود در محل بیشتر بوده است. در ادامه نامه آمده است اطلاعاتی در دست نبود که نشان دهد این حمله منجر به کشته شدن غیرنظامیان خواهد شد، چون «این تاسیسات در یک سایت صنعتی قرار داشت و پیش‌بینی نمی‌شد هیچ غیرنظامی در منطقه نزدیک محل هدف زندگی کند».

وزیر دفاع هلند در نامه خود به پارلمان اعتراف کرده است: «پس از حمله، تعدادی انفجار ثانویه و بزرگتر روی داد که نمی‌شد از حملات پیشین به اهداف مشابه آن‌ها را پیش‌بینی کرد. این انفجار‌های سبب تخریب تعداد زیادی از ساختمان‌های دیگر شد».

وزارت دفاع هلند اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ این کشور بعنوان بخشی از ائتلاف ضد داعش در بازه زمانی اکتبر ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در حدود دو هزار و ۱۰۰ حمله بر فراز عراق مشارکت داشته است.

پیشتر اعلام شده بود که در حمله هوایی به شهر موصل عراق در شب ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵، بمبی به مقری که حدس زده می‌شد مرکز فرماندهی داعش باشد برخورد کرد که بعدا معلوم شد خانه‌ای است که غیرنظامیان در آن زندگی می‌کنند. گفته می‌شود چهار غیرنظامی در این حمله که ناشی از یک «اشتباه اطلاعاتی» بود جان خود را از دست دادند.

در بیانیه‌ای آمده است حملات به موصل و کرکوک از سوی دادستان‌های هلندی مورد بررسی قرار گرفت و هیچ موردی برای پیگرد قانونی بیشتر در خصوص آن‌ها یافت نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار