در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

چالش های پیش روی صنعت چرم/حدود ۸۰ درصد صادرات چرم به صورت خام است

نایب رییس اتحادیه تولیدكنندگان سالامبور و چرم گفت: تجهیز کارخانجات در سطح سالامبور و تبلو باقی مانده و ۸۰ درصد صادرات چرم به صورت سالامبور است.

چالش های پیش روی صنعت چرم/حدود ۸۰ درصد صادرات چرم به صورت خام استبه  گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محرابی مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی  وزارت صمت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت صنعت چرم در کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد پوست دام کشور،  صادر می شود در حالیکه ارزش افزوده پایینی دارد و باید زمینه تبدیل سالامبور به محصولات چرمی که ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد ارزش افزوده دارد،  در کشور فراهم شود.

وی افزود: به این منظور مقرر شده یک ردیف بودجه ای از عوارض صادرات سالامبور،  برای تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع چرم با نرخ ۹ درصد در نظر گرفته شده که مراحل پرداخت آن در حال انجام است.

محرابی بیان کرد: تا کنون ۱۱ واحد درخواست دریافت این تسهیلات  را داده اند و  ۷ واحد معرفی به بانک شده اند،  مابقی باید مدارک خود را تکمیل کنند البته واحدهای تولیدی همچنان می توانند درخواست بدهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: وزارت صمت استفاده از دانش فنی و ماشین آلات به روز در واحد ها را امری ضروری می داند و در جهت آن اقدام می کند چراکه پتانسیل تولید چرم در کشور داریم و تولید محصولات چرمی ارزش افزوده ۳۰۰  تا ۴۰۰ درصدی دارد در حالیکه ارزش افزوده صادرات سالامبور ۶ درصد است.


در ادامه لاهوتی نایب رییس اتحادیه تولیدكنندگان و صادركنندگان سالامبور و چرم ایران گفت: از ۲۰ میلیون کشتار دام در کشور تنها ۲ میلیون درخواست داخلی  وجود دارد و باید مازاد نیاز پوست به خارج صادر شود.

وی افزود: متاسفانه زیرساخت مناسب برای صادرات چرم وجود ندارد و بیشتر صادرات پوست به صورت سالامپور است.

لاهوتی گفت: قرار بود از عوارض صادرات پوست به صنایع چرم تسهیلات بدهند اما در حالیکه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار عوارض دریافت شده تنها ۲۰ میلیارد تومان در قالب وام برای صنعت چرم در نظر گرفته شده است.

لاهوتی تصریح کرد: تجهیز کارخانجات در سطح سالامبور و تبلو باقی مانده است و ما ۸۰ درصد مازاد تقاضای داخل پوست داریم که چاره ای جز صادرات ندارد.

وی تاکید کرد: رسیدن به ارزش افزوده بالا نیازمند شرایط خاص و تجهیز کارخانجات است. به طور مثال در ترکیه  دولت به کارخانه چرم۵۰ درصد کمک بلاعوض می‌دهد .


بیشتر بخوانید: رکود در بازار چرم حکمفرماست/ سالانه حدود ۱۲۰ میلیون دلار واردات داشتیم 


در ادامه حسن زاده دلیر رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران ،  در ارتباط تلفنی تصریح کرد: درآمد ارزی صادرات چرم ۲۲۰ میلیون دلار  و صادرات محصولات چرمی۷۵۰ تا ۸۵۰ میلیون دلار ارز است و صادرات  محصولات چرمی تا ۳۰ برابر اشتغال را افزایش می دهد.

وی افزود: تعیین عوارض صادراتی برای سالامبور امری مفید است، اما زمانی که عوارض در خود صنعت استفاده شود و صنعت چرم را ارتقا دهد.

حسن زاده دلیر گفت: در حال حاضر پتانسیل مکانی برای ارتقای صنعت چرم در کشور موجود است . موضوع اصلی تجهیز کردن کارخانجات به ماشین آلات به روز است که باید مرود توجه مسئولان قرار گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ۱۳۰ میلیارد تومان عوارض صادراتی می‌توانست این صنعت را متحول کند اما تنها ۲۰ میلیارد تومان به این صنعت اختصاص یافته است و  نمایندگان مجلس باید پیگیر بازگشت عوارض به صنعت چرم باشند.

وی افزود: اگر قرار باشد صنعت چرم ارتقا یابد باید عوارض صادراتی به عنوان منبع  درامد دولت نباشد و این پول به صنعت چرم بازگردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، وزارت صمت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار