آیا بارداری خارج از رحم عامل مرگ میر مادران است؟

مهم‌ترین علت مرگ مادران خون ریزی به علت پارگی رحم است که خوشبختانه به کمتر از پنج مورد در هر ۱۰هزار مورد کاهش یافته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بانوان یکی از عوامل مرگ ومیر مادران در طول بارداری حاملگی خارج از رحم و در سه ماه اول بارداری است. به طور معمول ۹۸ درصد از حاملگی‌های خارج از رحم درون لوله‌های رحم اتفاق می‌افتد. جایگزینی ممکن است در نقاط دیگری مانند تخمدان، گردنه رحم و حفره شکمی نیز رخ دهد.

بارداری خارج از رحم//تنها

مهم‌ترین علت مرگ مادران خون ریزی به علت پارگی رحم است که خوشبختانه به کمتر از پنج مورد در هر ۱۰هزار مورد کاهش یافته است. امروزه با وجود افزایش آمار حاملگی‌های خارج از رحم، درصد مرگ مادر رو به کاهش است و اصلی‌ترین دلیل در موفق نبودن نجات جان مادر، نبود مراقبت‌های پزشکی در زمان مناسب است.
البته عواملی مانند آندومتریوز، فیبروم
چسبندگی‌های لگنی و استفاده از «آی یودی» نیز در حاملگی خارج از رحم موثر است.
عوامل بروز حاملگی خارج از رحم
عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. گاهی حاملگی خارج از رحم در فردی که هیچ‌یک از این علایم را ندارد نیز بروز می‌کند. بیماری‌های مربوط به عفونت‌های لگنی، عفونت دستگاه تناسلی زنان، عفونت لوله‌های رحمی نیز عامل خطرآفرین دیگری است که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد. به طور معمول، جداره داخلی لوله‌های رحم توسط برآمدگی‌های مو مانندی به نام «سیلیا» پوشیده شده است. سیلیا به تخمک‌ها کمک می‌کند که به آرامی از تخمدان به سمت رحم حرکت کند. اگر سیلیا به علت عفونت آسیب ببیند، انتقال تخمک‌ها مختل می‌شود و تخم لقاح‌یافته موفق نمی‌شود به رحم برسد و در نتیجه حاملگی خارج از رحم رخ می‌دهد.
علایم حاملگی خارج از رحم
درد در ناحیه شکم، قطع قاعدگی، حالت تهوع و استفراغ، درد‌های تیز در ناحیه پایین شکم، فشارخون پایین، احساس درد در یکی ازدو طرف شکم، احساس درد در ناحیه شانه، گردن و مقعد، ضعف و سرگیجه و در صورت پاره شدن لوله‌های رحمی خون ریزی شدید داخلی که به بیهوشی منجرخواهد شد از نشانه‌های حاملگی خارج از رحم است.
درمان حاملگی خارج از رحم
درمان حاملگی خارج از رحم، ختم بارداری است. ختم بارداری توسط دارو‌های خاص یا به روش جراحی انجام می‌شود. بهترین روش جراحی برای حاملگی خارج از رحم لاپاراسکوپی است. در این روش بدون شکاف دادن و تنها با ایجاد سوراخ‌هایی در جدار رحم، محل خون ریزی هموستاز و خون داخل شکم شست وشو داده می‌شود.

منبع : خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.